Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Momo
Har lite småproblem med felkoder i min bil.

Besiktade bilen under dagen och inga felkoder visades under besiktingen, bilen gick igenom utan anmärkningar med blankt papper.

Åkte därefter till en bilverkstad för och kolla igenom hela bilen under till och felkoder mm på bilen, Imed jag endast haft bilen i snart 8 månader fast den var avställd under vintern.

Då kom där upp 2 felkoder som är:

Bränsle/Tändning. DTC- 120D = Luftmassa för låg signal- Permanent.

SRS (Airbag - P2X). DTC- E003 = styrenhetskonfigueringsfel- Permanent.

Första felkoden kan vara luftmassemätare eller luftfiltret som måste bytas, för den va rätt skitig!
Den andra felkoden kan vara programering för bilen!

Jag kan inte dessa så bra men vad säger ni som kan detta?
Sedan så är det väl sjukt att besiktningen inte ser detta men en verkstad ser detta?
Killen på verkstaden är en vän som då sa till mig att felkoden 120D är luftmassemätaren el luftfiltret och felkoden E003 är programering hos volvo. Men jag vill dela med mig detta och kanske det finns någon som har/hade/haft samma problem som mig och lyckades få väck felkoderna?

Bilen går skitbra i annat fall och inga lampor lyser mm. Så det hade varit bra o veta varför volvo bilar spökar hela tiden=)
Volvo s60 2,4 T5
Bilen har rullar 13.000.
Årsmodell 2005
Användarvisningsbild
av wissel
Tycker nog att du bör göra en Felkodsavläsning på riktigt. Om ditt batteri till exempel
blev urladdat under vintern så kan SRS koden komma därifrån.
Luftmassemätare eller filter ? Hmm. Då skulle bilen gå dåligt
om Luftmassemätaren är kass.
Så det kan bara bli vilda gissningar här....
Med tanke på att Volvo är sveriges vanligaste bil så är det väl troligt att det
verkar som om Volvo strular mera än andra ?!
av Momo
wissel skrev:Tycker nog att du bör göra en Felkodsavläsning på riktigt. Om ditt batteri till exempel
blev urladdat under vintern så kan SRS koden komma därifrån.
Luftmassemätare eller filter ? Hmm. Då skulle bilen gå dåligt
om Luftmassemätaren är kass.
Så det kan bara bli vilda gissningar här....
Med tanke på att Volvo är sveriges vanligaste bil så är det väl troligt att det
verkar som om Volvo strular mera än andra ?!

Oki tack för ditt svar!

Srs lampan tändes när jag byta min stereo till en annan bluepower stereo, då gick den igång. Men Tror du att det kan vara den som är då E003? De mycket möjligt det är den. Ska göra om det igen om en vecka då jag bytt luftfiltret som väl va smutsigt. För tidigare ägare sa nyligen att han bytt lmm, dock så kolla jag på hans tidigare besiktingsprotokollen och då hade han 1 där det stog felkod lmm, veckan därefter besikta han om den o då var det borta.

Batteriet var aldrig urladdat under av vintern då jag hade den avställd=). Jag fick gå ner 1 gg i veckan o värma bilen o köra en liten runda runt parkeringen. Så jag tror inte det är batteriet som krånglar för då hade inte bilen startat direkt=).

Fast man vet aldrig, när jag väl bytt ny luftfilter kan det ju fortfarande spöka men jag får väl se hur de blir isåfall. Men de hade vatt kul o veta om någon vatt med om det tidigare o hur dem fick rätt på det.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du bytt Radion utan att ha lossat minuspolen så har du förklaringen där,
den koden måste tas bort med felkodsläsare, försvinner inte av sig själv.....
jag känner inte till de koder du fått, inte Volvos som jag kan se ?
av Momo
wissel skrev:Om du bytt Radion utan att ha lossat minuspolen så har du förklaringen där,
den koden måste tas bort med felkodsläsare, försvinner inte av sig själv.....
jag känner inte till de koder du fått, inte Volvos som jag kan se ?

Dem är borta med felkodsläsare och helt borta nu. Killen gjorde felsökning på hela bilen då dessa förekom.
Srs lampan kan vara den andra felkoden. Testar igen om en vecka så får jag se om de dyker upp igen.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]