Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men snälla. Ber å ödmjukast om ursäkt för min meningsuppbyggnad, menade många och inte alla och verkligen inte dig specifikt. Förlåt för att jag anklagade dig för att inte läsa bruksanvisningen!

Så kan vi återgå till ordningen nu? TS fråga är löst tack vare forumet, det är glödstiften som måste förvärmas och därför tar det tid.

Ytterligare kritik kring mitt modererande tas med fördel per pm.
Efter att ha läst den här tråden kollade jag lite noggrannare i min brux.
Säljaren på Bilia sa att jag skulle hålla knappen intryckt tills motorn startade.
I bruxen läser jag två olika beskrivningar som gör mig lite förvirrad. Vad gäller?

1) Sid 71 i min manual
Nyckelläge II
Tryck in fjärrnyckeln i startlåset och tryck på
START/STOP ENGINE i ca 2 sekunder.

2) Sid 93
Tryck på START/STOP ENGINE-knappen
och släpp den sedan.
...
Startmotorn arbetar tills motorn har startat,
men inte längre än 10 sekunder (diesel upp till
60 sekunder).
För automatlåda är det bromspedalen som man ska ha foten på för att kunna starta och omvänt inte får ha foten på för att kunna komma till nyckelläge II, då efter två sekunders tryckning. Trycker man snabbt på knappen, utan att ha koppling/broms nedtryckt blir det istället nyckelläge I.
apersson850 skrev:....... att det är uppenbart att bruksanvisningen inte ens öppnats, när det hade varit lätt att hitta den relevanta informationen där, är det ett ännu större incitament till att påpeka att bruksanvisningen inte bara är en prydnad, utan faktiskt nyttig. I pdf-versionerna kan man ju söka efter saker också, så de är på ett vis ännu smidigare.
Eftersom det var jag som startade denna tråden, så vill jag också på det ödmjukaste be dig personligen om ursäkt för det oerhörda faktum att jag inte hade läst det aktuella kapitlet i instruktionsboken - och ej heller visste vad som gällde betr start av kall motor. Av din reaktion att döma känner du dig kränkt och trampat på (skulle nästan tro att det är du själv som har skrivit instruktionsboken....)!

Vidare - så lovar jag i framtiden att vara ytterst försiktig och återhållsam med att ställa frågor, eller ens ge mig in i diskussioner, i detta forum.

Tyvärr utgick jag i min enkla enfald ifrån att JagRullar var till för alla oss som inte är nördar; för oss som tycker om att utväxla erfarenheter och kunskaper. Men där tog jag nog fel :(
Brainy skrev:Men snälla. Ber å ödmjukast om ursäkt för min meningsuppbyggnad, menade många och inte alla och verkligen inte dig specifikt. Förlåt för att jag anklagade dig för att inte läsa bruksanvisningen!

Väl skrivit; håller med!
joel80 skrev:Är jag den enda här som lästa bruksanvisningen pärm till pärm minst en gång under väntan på bilen. :)
Jag tankade hem bruksanvisningen som PDF redan innan jag gjorde beställningen. Sen var ju det en del i bearbetningen av den jobbiga väntan. :P

Låg bl.a och lästa delar av den på mobilen i sängen innan jag skulle sova.. hahaha.
¨
Nä tyvärr så finns det en till här med denna lätt perverterade läggning.
Det kanske inte finns så många dolda trix i den som på min förra "bil" en Saab 9-5, där fanns det massor av trix då man höll inne olika knappar för att få fram information och ställa om saker. Släcka service varningen finns på V70 med olika tryck men kommer inte ihåg det, någon som har några tips i detta OT?
Frode55 skrev:
apersson850 skrev:....... att det är uppenbart att bruksanvisningen inte ens öppnats, när det hade varit lätt att hitta den relevanta informationen där, är det ett ännu större incitament till att påpeka att bruksanvisningen inte bara är en prydnad, utan faktiskt nyttig. I pdf-versionerna kan man ju söka efter saker också, så de är på ett vis ännu smidigare.
Eftersom det var jag som startade denna tråden, så vill jag också på det ödmjukaste be dig personligen om ursäkt för det oerhörda faktum att jag inte hade läst det aktuella kapitlet i instruktionsboken - och ej heller visste vad som gällde betr start av kall motor. Av din reaktion att döma känner du dig kränkt och trampat på (skulle nästan tro att det är du själv som har skrivit instruktionsboken....)!

Vidare - så lovar jag i framtiden att vara ytterst försiktig och återhållsam med att ställa frågor, eller ens ge mig in i diskussioner, i detta forum.

Tyvärr utgick jag i min enkla enfald ifrån att JagRullar var till för alla oss som inte är nördar; för oss som tycker om att utväxla erfarenheter och kunskaper. Men där tog jag nog fel :(
Nä, du tog förvisso inte fel. Inte heller är jag förargad för att du inte visste hur det fungerar när du startar bilen. Om du inte läst boken är det ju ditt problem i det här fallet, ett problem som du löste på ett annat sätt. Det går ju det också. Men det är ändå så att det kan mycket väl finnas information som du inte ens tänkt att fråga om i bruksanvisningen, så jag hävdar ändå att det är en god idé att ögna igenom den. Trots att jag inte skrivit den.
Det var kommentaren att ingen läser bruksanvisningen som jag reagerade på, men det var inte du som skrev den.
Frode55 skrev:
Brainy skrev:Men snälla. Ber å ödmjukast om ursäkt för min meningsuppbyggnad, menade många och inte alla och verkligen inte dig specifikt. Förlåt för att jag anklagade dig för att inte läsa bruksanvisningen!

Väl skrivit; håller med!
Det här är däremot trams. Det här är ett forum där kommunikationen sker skriftligen, så ordval och meningar är det enda som har betydelse.
Frode55 skrev:
Enda anledningen till att jag skrev mitt inlägg var för att inte riskera att det skulle spåra ur så du skulle behöva känna sådär. Jag beklagar att jag misslyckades och att du trots detta kommer att uppskatta forumet framöver.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]