Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Odjy
Hej.

Tänkt införskaffa mig en V70 av 2009 års modell eller annan beroende på vad man skall tänka på. Ju nyare, ju snyggare kaross enligt mig.
Har tänkt mig ca 120,000 (billigare är ett plus) :roll:

Har kollat runt lite och insett att tex 2.4D är bränslesnålare än 2.0F. Stämmer detta?
Det jag är mest rädd för är att dom jag kollat på ligger på ca 15,000 - 21,000 mil. Är detta ett problem, rasar den inom någon månad? ??:-/
Det står ibland om man tex köper en via Bilia så får man 24Mån garanti, vad brukar detta vara för garanti och vad gäller detta för? ??:-/

En bil som jag är nyfiken på är denna: http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=11&w=2
Samt denna: http://www.bilia.se/bilar/personbilar/b ... !cis=83739

Råd och tips om Allt vore toppen. :oops: :oops:

Tack på förhand!!

/ Oscar
av Rådlös
Det stämmer att en diesel drar mindre än en 2.0F, men du kan ju inte räkna på det viset. Det är två himmelsvida skillnader på motorer och dom parameterar du jämför.
Du kan ju börja med och jämföra priset på bränslet. Vad kostar diesel i dag? 15 kr/litern? (Det kommer knappast att bli billigare framöver) E85 kostar i "sommarkvalitet" runt 10 kr litern. Skall du sedan titta på utsläpp från avgasröret så blir det värsta "äpplen och päron-jämförelsen". Det går knappast att jämföra i samma spekulation.
Utan att på något sätt förringa dina bilköpstankar eller funderingar, så vill jag säga att du får gå tillbaka till "ruta ett". Redan där får du bestämma vilket bränsle du väljer. Sedan kan du börja söka i annonserna. Och bränslevalet i sig är ju ett sorts ställningstagande redan från början. Diesel är ett fossilt bränsle. Etanol är ett förnyelsebart bränsle. Bara här har du "steg 1" att bestämma dig för. Sedan kommer andra faktorer, men dom är ganska enkla genom att du har valt den ena eller andra linjen. Att du siktar på en V70 gör det lite enklare för kaross, inredning, lastutrymme, möjliga extra tillbehör etc. etc. är i stort sett domsamma oavsett vilket bränsle du har valt. (Förutsatt att du väljer mellan två någotsånär lika årgångar).
Det finns lika många åsikter och ställningstagande om det här med miljön, som det finns bilister, så vi skall inte fördjupa oss i det här. Det är närmast på ditt ansvar att bestämma vad du skall tycka och hur du skall handla.
av IamEsse
2.0F är en fantastiskt tråkig bil att köra - 2,4D har ett alarmerande högt andrahandsvärde vilket gör bilen betydligt dyrare nu än etanolbilarna men vem vet hur det är i framtiden.

MItt val blev därför 2.5FT - drar dock väldigt mycket men inte så mycket att det skulle lönat sig med en bensin och absolut inte så mycket att det skulle löna sig att betala 20 000 kronor mer för en diesel. Jag köpte den också så att den relativt stora och kostsamma 12000 milsservicen var gjord.

Jag bytte sedan till nya grillen så att jag fick den stora volvologgan på fronten samt satte dit ocean race-lister vid dimljusen.
av Odjy
Ok.. Tack för era tankar och funderingar. :)
Esse: Vad kostar 12000mils servicen?

tack än en gång! 8)
av IamEsse
Oklart - jag har köpt strax efter båda gångerna - och båda gångerna fått kommentaren om att jag "missar" en väldigt dyr service.
av Rådlös
Det finns ett antal trådar om detta med 12000-milservicen. Just nu minns jag inte priset, men prova med sökfunktionen för jag vet att jag har läst det ganska nyligen.
Det är inte alla F-modeller som har den dyra kontrollen. 2.0F har det inte och senare årsmodeller av 2.5F tror jag också "slipper undan". 2.0F har dessutom kamkedja i stället för rem. Den dagen det blir aktuellt för byte lär det också bli billigare.
av MickeO
Jag frågade om pris på 12000-mila på en MY09 2.5FT automat i torsdags, på Bilia alltså, och fick svaret att den kostar 6750:-
Användarvisningsbild
av Anders E
Gjorde min 12k-service hos en First Stop-verkstad jag alltid anlitar, kostade ca 4400:-.
av Tim
Anders E skrev:Gjorde min 12k-service hos en First Stop-verkstad jag alltid anlitar, kostade ca 4400:-.
Och vad ingick i den servicen. Troligtvis vart inte alla tilläggen gjorda som skall göras på 12000mil.
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]