Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zvampen
Hej alla glada!
Och även ni andra.. Jag är helt ny här men har läst ett tag och nu behöver jag lite hjälp av den samlade expertisen.
Idag åker jag VW Sharan TDI 4Motion men en XC90 D5 är på G. Dels för att folkan börjar bli sliten, men också för att undkomma några brister med den bilen. Den har en förmåga att vara varm på sommaren och kall på vintern. Kass AC och klen värmare är väl orsakerna så då undrar jag hur XC90n funkar. Årsmodell borde bli 08-09.
* Värmer dieselvärmaren även motorn? Det gör den inte på Sharanen. Inte heller på Touareger jag kollat. Ganska idiotisk konstruktion..
Och visst är timern sån att man programmerar in när den skall vara varm och inte när den skall starta?

* Är det några generella brister på ACn sommartid, eller håller den måttet? Brukar den gå sönder?

* Bränsleförbrukningen på bilarna finns det spaltmeter om här, men jag läser gärna fler uppfattningar.

* Har någon en uppfattning om skillnaden i ljus på dom olika xenon-varianterna som finns? Reflektor vs lins.
Jag tycker det är konstigt att Volvo inte körde med lins redan från början när det funnits på bilar i 20 år. Fast det kanske finns en anledning?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ac systemet är marknadens bästa. Oftast är det kondensorn som går men inte innan 30000 mil skulle jag säga vw har ju en av de sämsta ac systemen eftersom kompressorn alltid går. Värmaren värmer även motorn så att den ska nå drifttemp snabbt.
av Xuri
acn är inga som helst problem ! den kyler på bra :)

Möjligtvis på en misskött bil där kondensorn varit full av vägsalt i flera år utan å ha blivit tvättad.
då kan man räkna med haveri men man ser de.

beroende på vad de är för utrustning i bilen så.

Du ställer alltid tiden när bilen ska vara varm. Programvaran räknar ut beroende på utetemp när den själv ska starta.

Du måste dock ha programvaran för tidur för dieselvärmare, denna kostar ca 4000kr på volvo om den inte redan finns i bilen.
annars går bara dieselvärmaren när motorn startar som hjälpvärmare.

förbrukningen är inte onormalt hög även om den drar en del. dock är de en tung bil å dra runt på.
av Zvampen
Xuri skrev:acn är inga som helst problem ! den kyler på bra :)

Möjligtvis på en misskött bil där kondensorn varit full av vägsalt i flera år utan å ha blivit tvättad.

Du ställer alltid tiden när bilen ska vara varm. Programvaran räknar ut beroende på utetemp när den själv ska starta.

Du måste dock ha programvaran för tidur för dieselvärmare, denna kostar ca 4000kr på volvo om den inte redan finns i bilen.

förbrukningen är inte onormalt hög även om den drar en del. dock är de en tung bil å dra runt på.
Tack för det!
Jag letar nog efter en R och har hittills inte sett någon som saknar tidur för värmaren så det ordnar sig. :wink:
Men det jag är mest nyfiken på är om värmaren värmer motorn. Körde Merca Sprinter på ett tidigare jobb. Visserligen en helt annan bil, men..
Satte man på värmaren i den vid -10 grader och väntade en halvtimme var det varmt i kupén och motorn var nästan uppe i drifttemperatur.
Har för mig jag läst om att värmaren i XCn värmer motorn till 20 grader men jag hittar det inte igen.
av Xuri
Zvampen skrev:
Xuri skrev:acn är inga som helst problem ! den kyler på bra :)

Tack för det!
Jag letar nog efter en R och har hittills inte sett någon som saknar tidur för värmaren så det ordnar sig. :wink:
Men det jag är mest nyfiken på är om värmaren värmer motorn. Körde Merca Sprinter på ett tidigare jobb. Visserligen en helt annan bil, men..
Satte man på värmaren i den vid -10 grader och väntade en halvtimme var det varmt i kupén och motorn var nästan uppe i drifttemperatur.
Har för mig jag läst om att värmaren i XCn värmer motorn till 20 grader men jag hittar det inte igen.

alla volvos bilar med dieselvärmare värme både motor å kupe :)

en lite nyare volvo med volvo on call ( dvs telefon) kan du starta värmare via sms å sånt mök också, kan inte årtalen i huvudet dock.
Användarvisningsbild
av mhunter
Min har "lilla" D5:an (163hk) och den uppfattar jag som väl snål, men den större D5 är något törstigare.
av Zvampen
Lysande!

Låter bra så långt så jag mal väl på med några till.. ;)
Nån som har jämfört xenonvarianterna lins vs reflektor?
Och så kom jag på, har bilar med värmare dubbla batterier? Har det i folkan och det är ganska skönt att veta att startbatteriet är opåverkat när värmaren går. Även om de flesta värmare har spänningsvakter idag.
Användarvisningsbild
av Selast
Hej, Kan bara instämma med föregående talare. Värmaren är klockren och funkar bra, för mig i alla fall. Min 06 drar strax under litern på vintern med dubbdäck och takbox. På sommaren ligger min på strax över 0,8 liter per mil med blandad körning. Jag tycker det är mycket bra med tanke på att det är över 2 ton bil som ska dras runt. För mig med 3 barn är 7 sitsaren också perfekt, 3 ordentliga stolar bak och möjlighet att ta med 2 kompisar vid behov. Vad det gäller dubbla batterier har i vilket fall inte min det, dock ett stort as till batteri. Enligt uppgift från Bilia har Volvon någon sorts bevakning av batterispänningen som gör att värmaren stängs av om det finns risk för att det inte finns kräm kvar att starta bilen med. Även vid låg bränslenivå stängs värmaren av så att man inte kör torrt för att värma den. Jag är supernöjd med min och skulle inte byta mot en "buss" av typ Sharan, Voyager etc.
av Xuri
Som selast skriver.

Volvos dieselvärmare har spänningsvakt å bränslemängds vakt.

du lyckas inte döda ditt batteri med hjälp av dieselvärmaren i alla fall :)

Startar inte bilen på morgonen har du nått annat fel.

går även å köpa till fjärrkontroll med ca 800meters räckvidd. perfekt om man jobbar dumma tider osv å kunna starta den inne på jobbet :lol:

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]