NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Vad kör ni? Vilka motorer finns och när byter man kamrem och andra dyra kostnader?

En kombi behövs nu. Barnvagn kräver större bil och hänsyn till småbarn gör att en mjukare/långsammare bil inte är enbart nackdel.
Jag tänkte gå från min S40T4 från 98 till en kombi. Jag kör mindre än 2000 mil per år så diesel är troligen inte intressant för mig.

Jag har just nu nästan noll koll på vilka årsmodeller som har vilka motorer och när man t.ex byter kamrem. En del motorer har också kamkedja och behöver inget byte.

Vad borde jag tänka/titta på?

1.8F, 125 Hk. Ni som har den, hur är den motorn och när byts kamrem?

Kinetic -> Momentum. Värt något extra vid begagnat köp eller?

(Nu när jag satt och skrev detta kom jag på att titta på wikipedia och hittade en sida som kanske ger mig en del svar om motorer som finns)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40#V50
Kamkedja = 1.8 och 2.0 (och 1.6 bensin?). Kamrem allt annat. Byts mellan 18-24 tusen mil lite beroende på motor.
Värt att notera på Flexifuel-modellerna är att de ska servas var 1000e mil eller en gång om året beroende på vad som kommer först. Det är absolut en kostnad man får ta med i sin beräkning. Som det sägs ovan så är det kamkedja på 1.8F/2.0F och jag har aldrig haft några problem med min enkommaåtta flexi.

Saxat från en annan tråd:
1000 mil då e det bara oljebyte ca kostnad 1000:-
2000 mil olja+kupefilter ca kostnad 2500:-
3000 mil olja ca kostnad 1000:-
4000 mil olja+kupefilter ca kostnad 2500:-
5000 mil olja ca kostnad 1000:-
6000 mil olja, kupefilter och tändstift. ca kostnad 3500:-

Ungefärliga kostnader och sen beror det ju helt på vem man går till eller om man gör själv.

Men som sagt, jag har en 1.8F 2008 sen drygt ett år och är svinnöjd. Snygg, trygg och skön bil. Lite väl höga varv på femman på motorväg men den är ändå riktigt pigg. Har sen köpet kört den på enbart etanol och visst snittar den högre än bensinen, ~1.3l/mil står den på nu såhär efter vintern.
Jag betalade "lite extra" för att hitta en med Momentum-utrustning. Kinetic fanns inte på kartan då en del för mig väsentliga saker försvinner såsom dimlysen, high performance-stereon osv. Det går ju förstås att hitta Kinetic med de sakerna som tillval men ändå något att fundera över. Summum med RTI osv hade givetvis varit optimalt men de låg lite över min prisklass.
Spoiler »
High performance har inte med momentum att göra utan är tillval. Momentum är backvarnare. Nerlackad. Xenon. Dimljus i stora drag
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Okej, jag har förstått det som att Kinetic = Performance, Momentum = High Performance, Summum = Premium. Men att många gör tillvalet på just stereon i exempelvis kinetic. Man lär sig något nytt varje dag! :)
Jag har Momentum + R-design
Electric Silver (tillval 10 papp)
High performance
dimljus (Momentum)
regnsensor (Momentum)
Backsensor (Momentum)
R-design stolar med R-Design tryck i ryggen (R-Design)
Sportratt (Snygg och skönsomfan) R-Design
Kromade pedaler (R-Design)
R-Design låda (Tät-stegad 6 vxl)
Instrumentering Blå (R-Design)
Dubbla utblås (R-Design ELLER D5/t5)
Tygmattor (Tillval?)
Herrgårdsvagns paket (Tonade Rutor, 12-volt i bagage, insynsskyd)
Konstant-farthållare
Xenon
Dragkrok (fast)
Och en D5, toknöjd!
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]