Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av petherf
Variosboy skrev:Låter dyrt tycker jag, det är ungefär vad mitt E-kort hamnade på i december.
Ja, jag vet att det är dyrt men man slipper göra teori för E- kort i alla fall plus att det kostar 3500kr plus TSVs avgift på 800 och kostnad för att knäppa kort.
Vinslöv skrev:Mitt ekipage:
- Volvo XC60 totvikt 2505kg
- Husvagn Hobby 500 totvikt 1350kg, lastade drygt halva maxlastvikten iform av tält, tältpinnar etc i lastutrymmen.
Hu vad tunga bilar har blitt idag. 2505 kg, Då får man alltså max ha ett släp med totalvikten max 1745 kg bakom då , det innerbär att man inte får köra något av alla släp jag asar runt på (bilsläp, båtsläp, hästsläp, flaksläp ) med utökad B behörighet då de har högre totalvikt. Även om släpen är helt tomma och bara väger några hundra kilo, :cry:

Tycker just det är den stora fördelen med BE att det är vad släpet faktiskt väger som avgör om man får köra eller ej, och inte vad släpet faktisk kan väga med teroretisk maxlast som ju begränsar med B utökad.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: Tycker just det är den stora fördelen med BE att det är vad släpet faktiskt väger som avgör om man får köra eller ej, och inte vad släpet faktisk kan väga med teroretisk maxlast som ju begränsar med B utökad.
Jag håller med till 110%!

/Martin <- AM/B/BE/C1/C/D1/D1E/D/DE

Vem sa att det inte var krångligt med de nya behörigheterna? :-)
av petherf
Då var man klar med uppkörningen!
Dagen till ära så spöregnade det så jag behövde bara kolla lyse på bil och vagn Och kolla bromsar, när jag skulle backa så såg man ingenting genom rutor och ytter backspeglar, så då skiter vi i det sa uppköraren!
Jag fick i stället köra mot hemmet och sedan köra tillbaks,körde ca 35 min på diverse smågator, motorväg,trafikljus mm.
Användarvisningsbild
av joel80
petherf skrev:
Spoiler »

Grattis.. Verkar ha varit en enkel o smidig uppkörning. Några följdfrågor.. ;)

Ställde han några kontrollfrågor om t.ex last och påskjutsbromsen?

Körde du med släp eller husvagn?

Vad hade du lastat?
av petherf
Enl körläraren så ställer uppköraren inga frågor alls. Jag körde upp genom körskola, låna bil och släp.
Jag fick förutom att kolla lyse ,Dra åt handbroms och försöka köra sakta framåt(för att kolla bromsar) sedan så körde jag några dm bakåt tills man hörde ett knarr. sedan så körde jag ca 20-30 km och ställde mej på bromsen för att kolla rörelsereserven(Man ska altså bromsa rejält) Man går ur och kollar hur mycket dammasken har åkt ihop. Gubben satt hela tiden i bilen så han såg aldrig hur det såg ut.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. låter ju rätt simpelt om man är skapligt van att köra vagn. :)

Så de andra frågorna då? Körde du med släp eller husvagn och vad och hur lastade du?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]