Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av tyclon
Mabuse skrev:Kicker-lådan och GAS-lådan har ungefär samma avstämning, och går riktigt djupt ner i frekvens. Jag hittar inga tekniska data på slutsteget, så där har jag inga kommentarer. db-akuten anger inte känsligheten i siffror bara att det är "mycket hög känslighet" och det betyder nada och inget.
Jag hade JBL's GT4-serie i i sluten låda i min gamla bil, och det rockade på bra.

GAS och JBL-lådan har 2 ohm, Kicker har antagligen 2ohms element som parallellkopplas till 1 ohm (vilket jag inte skulle rekommendera) eller seriekopplas till 4 ohm. Jag kör själv så i min nuvarande konfiguration (2x DLS RW10i).

Jag lyssnar själv inte på techno, så där har jag inte så mycket input. Känner dock på mig att man behöver en snabb bas med lite efter-ringningar i lådan, och då är kanske en sluten låda bättre. Ärligt talat, gå in på http://bilstereoforum.se och hör med dem. Det finns flera duktiga stereobyggare där som har bredare musiksmak är mig.

Ok, tack för hjälpen:) Ska kolla deras forum, men av dessa så rekommenderar du Gas eller Jbl-lådan till detta steg?
Användarvisningsbild
av Mabuse
tyclon skrev: Ok, tack för hjälpen:) Ska kolla deras forum, men av dessa så rekommenderar du Gas eller Jbl-lådan till detta steg?
Som sagt, jag vet fortfarande inget alls om ditt slutsteg, och i det läget är det svårt att ge några rekommendationer.
Är det stabilt ner till 2 ohm eller 1 ohm? Hur ser effekten ut vid respektive belastning?
Lämnar den 200W i 4ohm och 300W i 2ohm är det bättre att köra den i 4ohm, tycker jag.

På BRL:s sida jämförs JBL-lådan med GAS och de konstaterar att GAS-lådan spelar kraftigare och högre än JBL.
Men högre behöver inte nödvändigtvis betyda bättre, eller att den skulle passa bättre till just techno. Från BRL's hemsida verkar de ju ha testat och jämfört lådorna, men JBL-lådan står inte med i deras sortiment på Webben. Nu hittade jag också data till förstärkaren som hette DLS X-A10 och inte XA-10.
Eftersom det är ett mono-steg så passar bäst till GAS eller JBL. Faktum är att BRL rekommenderar dessa två lådor till slutsteget.

Det bästa vore om du hade en BRL-butik i närheten som hade dessa två lådor, så du kunde åka in och lyssna på dem med den musik du gillar. Vill du bara köra decibel-race så verkar ju GAS vara alternativet. Och stirra dig inte blind på att GAS-lådan går lägre i frekvens: Ju lägre ned i registret du kommer, destå mer "hjälp" får man i stöd tack vare att bilens kupé har begränsad volym.

PS, jag ställer frågan på bilstereoforumet, så slipper du registrera där...
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]