Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Bilen son avses i problemförklaringen är en 944 SE av 1992-års modell med Manuell AC, alltså inte ECC.

Problemet som uppstår är att jag upplever fläkten som långsam. Kyler gör det fortfarande, luften är iskall vid gallren om man krämar på (vilket man måste nu i vårsolen när bilen står utomhus). Däremot så upplever jag blåset som obefintligt, även om jag frångår AUT inställningen och ställer fläkten på läge 5. Är jag bortskämd av somrarna jag tillbringat bakom ratten i en 850 med ECC som nästan kan ge förkylning eller är det något fel? Hur stark skall fläkten vara? Och vad kan felet vara om det är onormalt?
av SEpaket
Förlåt en klumpig amatör, men hur märker man det?
av sicnarf
Köp en begagnad ac fläkt på skroten och byt den. Det är lätt gjort. Sitter under handsfacket. Skriv i sökrutan ovan och sök hur man byter 940 fläkt.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av SEpaket
Ja, det jag främst vill kolla är att inte själva anläggningen gör saken mer komplicerad. Vet många som fått reparera sin AC för 30-40 000 kronor.
av NilsO
Ett annat och kanske vanligare fel är att spjällen som styr luftflödet inte fungerar som de ska. De styrs av vakuum, och blir det en läcka i vakuumsystemet kommer spjällen att öppnas och stängas lite som de vill – särskilt när motorn belastas (då försvinner ju insugsvakuum). Typiskt är då att luftflödet ändras när man belastar motorn. Ibland fungerar det med reglaget i vissa lägen men inte i andra. Det brukar läcka i en eller flera av vakuumklockorna som sitter nere vid gaspedalen. De är inte särskilt dyra i sig, men det är ganska mycket arbete att komma åt att byta ut dem. Att felsöka går däremot bra utan att ta isär särskilt mycket.

Men sen undrar jag om inte värmepaketet, förångaren, fläkten eller något annat så småningom blir igensatta med damm också, för jag tyckte det blåste mer i 940 förr. Vad jag minns.
av SEpaket
Själva fläkten är tydligen bytt, hittade jag kvitto på . Byttes i höstas, så själva fläkten är hel.

Konstigt fel detta, men den börjar blåsa bättre om jag ger fullt gaspådrag (kickdown). Efter ett tag slutar den blåsa igen, ger jag då återigen full rulle så går den igång igen. Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av emwtur
det är vacuumet i insuget som styr spjällen. så om det ändrar sig när du gasar/inte gasar så är du nog något på spåren där.
jag hade problem med spjällen på min 940
steg ett är att LYSSNA efter "sugljug"
ta bort sparkskivan på båda sidorna ( under ratten och hanskfacket )
starta bilen och låt den gå på tomgång. fläkten avstängd,
ställ spjäll ratten i lite olika lägen och lyssna efter pysljud som INTE försvinner efter en sekund eller två.
om du hör ett pysljud så är det bara att leta efter källan.
på min var det givetvis en bälg som läckte som satt på en klocka som dom antagligen bygger hela bilen runt.
jag pluggade slangen till bälgen och körde glatt vidare - vet inte riktigt vad bälgen styrde men jag hade inga problem sen !
av rd350
Föregående talare har nog rätt med vacuumbälgen, det är ett vanligt fel ,men kolla så fläkten går på rätt håll! Vissa fläktar som byts har en liten kabelstump med som adapter för att vända polariteten...
Elpriset

Vad drar en gård då? Väldigt lite[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_02[…]