Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Bromsljusrelä RMI5 finns bara på bilar före facelift.
På bilar med facelift finns inget utbytbart relä i REM till bromsljusen.
av seven01
Camel skrev:Bromsljusrelä RMI5 finns bara på bilar före facelift.
På bilar med facelift finns inget utbytbart relä i REM till bromsljusen.
Aha det kan ju förklara saken. Frågan är ju då hur jag ska felsöka problemet då?! Säkringen för bromsljus i centralen under ratten har jag kollat och den är hel.
av seven01
Pratade med volvo idag och enligt dom ska det finnas ett bromljusrelä framför säkringsboxen bak. Äldre bilar än -07 skulle ha detta relä sen togs det bort. Men förklarade att jag inte hittade nåt relä och han tyckte det lät märkligt. Dom skulle forska vidare och det lutar nog åt att jag får lämna in bilen.
av Jonas_latt
seven01 skrev:Pratade med volvo idag och enligt dom ska det finnas ett bromljusrelä framför säkringsboxen bak. Äldre bilar än -07 skulle ha detta relä sen togs det bort. Men förklarade att jag inte hittade nåt relä och han tyckte det lät märkligt. Dom skulle forska vidare och det lutar nog åt att jag får lämna in bilen.
Du känner ingen med vida? Så kan du kolla först om det finns någon felkod på det
av tobhjo
Hej! Jag fick samma fel idag på på min V70 -06.
Felmeddelande"Kontrollera bromsljus" och ej fungerande bromsljus förutom bromsljuset i bak som lyser konstant, även när bilen är avstängd. Enda sättet att släcka det är att ta ur säkringen. Inte heller halvljus eller blinkers fungerar.

seven01: är det samma för dig att halvljus/blinkers också lagt av?
av tobhjo
Börjar misstänka att det är nått problem med CAN-bussen eftersom halvljus och blinkers också lagt av. När jag blinkar så klickar blink-reläet en gång och sen aldrig mer tills man stänger av/startar bilen. Då hör jag ett klick igen.
Användarvisningsbild
av hollan
jag börjar misstänka att din CEM har lagt av
ryck upp torkardiket och ta av kontakterna som sitter där och går in i cem kolla i dessa samt i cemen så där inte är ärg och tecken på fukt
av tobhjo
hollan skrev:jag börjar misstänka att din CEM har lagt av
ryck upp torkardiket och ta av kontakterna som sitter där och går in i cem kolla i dessa samt i cemen så där inte är ärg och tecken på fukt
Tack för tipset! Ska kolla det annars blir det Volvoverkstad på tisdag.
av seven01
Nu har problemet med "kontrollera bromsljus" försvunnit för mig och allt funkar som det ska igen. Gissar dock att det kommer att komma tillbaka så då får jag fortsätta felsökningen. Känns dock som nåt vore glappt, nåt som styr båda nedre bromsljusen.
tobhjo skrev:Hej! Jag fick samma fel idag på på min V70 -06.
Felmeddelande"Kontrollera bromsljus" och ej fungerande bromsljus förutom bromsljuset i bak som lyser konstant, även när bilen är avstängd. Enda sättet att släcka det är att ta ur säkringen. Inte heller halvljus eller blinkers fungerar.

seven01: är det samma för dig att halvljus/blinkers också lagt av?
Vi har inte riktigt samma problem (även om mitt "tillfälligt" löst sig nu). Mitt problem är enbart bromsljuset i bakrutan funkar när man trycker på bromsen samt att "kontrollera bromsljus" lyser i displayen.
hollan skrev:jag börjar misstänka att din CEM har lagt av
Kanske kan vara glappt där för mig också?! Hur hittar man till torkardiket tro? Gissar att det sitter nån härva under plastskyddet vid torkarna?
Jonas_latt skrev:
Du känner ingen med vida? Så kan du kolla först om det finns någon felkod på det
Nix gör ju inte det men såg att dom går att få tag rätt billigt på ebay iaf.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]