Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Guru skrev:
_FrEdRiK_ skrev: Förstod vad han mena, det undra bara om det sitter en färdig kontakt för den panelen på insidan. Klippa och löda skulle jag aldrig göra i srs:en.
Vi trodde nog aldrig att du skulle klippa/löda heller. Även om man kan koppla in den med rätt kontaktdon så kommer det ändå inte att fungera. Inget plug-and-play på denna funktionen.

Med andra ord så måste man leka i datorn på Volvo för att det skulle funka?

Tanken slog mig bara när jag såg panelen!
Användarvisningsbild
av Guru
_FrEdRiK_ skrev: Med andra ord så måste man leka i datorn på Volvo för att det skulle funka?

Tanken slog mig bara när jag såg panelen!
Har för mig mig att kontaktdonet inte finns på bilar som inte har funktionen. El är inte mitt område så jag lämnar till dom som vet.
Finns många mekar på forumet så kan just dessa delar bättre än mig.
Användarvisningsbild
av hollan
Det går inte att eftermontera avstängning finns ingen mjukvara til detta och även bältet skiljer
av poan
Jag har idag kopplat ur airbagen (med nyckel) och kännt mig fullständigt säker när jag stoppat ner barnbarnet i den bakåtvända barnstolen i höger framsäte. Jag applåderar Volvo till den fantastiska lösningen med avstängningsbar airbag och den säkerhet det innebär. Barnbarnet och jag kan känna oss fullständigt säkra. Det är en oerhörd tillgång att ha barnbarnet i framsätet, fullt kommunicerbart . Dessa avstängningbara airbags är fantastiska uppfinningar. Full kontroll och full säkerhet i varje situation. Kan inte ge barnbarnen en bättre och säkrare bilresa
P-O.
av mattish
poan skrev:Jag har idag kopplat ur airbagen (med nyckel) och kännt mig fullständigt säker när jag stoppat ner barnbarnet i den bakåtvända barnstolen i höger framsäte. Jag applåderar Volvo till den fantastiska lösningen med avstängningsbar airbag och den säkerhet det innebär. Barnbarnet och jag kan känna oss fullständigt säkra. Det är en oerhörd tillgång att ha barnbarnet i framsätet, fullt kommunicerbart . Dessa avstängningbara airbags är fantastiska uppfinningar. Full kontroll och full säkerhet i varje situation. Kan inte ge barnbarnen en bättre och säkrare bilresa
P-O.
Synd bara att Volvo var så sena på det...
av poan
Visst va dom sena, vilket är en skam, som Volvo får ta på sig.
Men jag uppskattar verkligen den ultimata säkerhetsfunktionen att kunna deaktivera höger krockkudde vilket ger en utomordentlig säkerhet för ett barn i en barnstol, höger fram, vilket måste anses som den absolut säkraste och mest praktiska platsen för mitt barnbarn. Som Farfar känner jag mig trygg.
P-O
Användarvisningsbild
av hollan
Sena vet jag inte riktigt de kom ju 04 05 nått sånt
Men dom var sena med att inkludera det i standardutrustningen kom på 12orna
Användarvisningsbild
av Bosse78
poan skrev:Visst va dom sena, vilket är en skam, som Volvo får ta på sig.
Men jag uppskattar verkligen den ultimata säkerhetsfunktionen att kunna deaktivera höger krockkudde vilket ger en utomordentlig säkerhet för ett barn i en barnstol, höger fram, vilket måste anses som den absolut säkraste och mest praktiska platsen för mitt barnbarn. Som Farfar känner jag mig trygg.
P-O
Inte sett eller sökt statistik för detta, men skulle tippa på att olycksrisken är större men barn i framsätet. Har själv varit nära pga detta. Kör därför numer alltid med barnen i baksätet.
av poan
Klart att barn skall sitta i framsätet. Det är den säkraste platsen av alla. Dessutom kan man kommunicera barbarnet.
Det finns ingen olycksstatistik från refererbar källa som säger annorlunda. Dock finns en massa tyckande. Men det kan man lämna därhän, då det bara är tyckande utan referenser dvs blaha blaha.
P-O
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ditt liv hänger på elektroniken, kajkar den ur kan vad som helst hända. Det elektroniska rattlåset tex, det kan aktiveras så du frontar med en timmerbil. Eller DSTCn kan få fnatt och bromsa högerhjulen och du krashar i en bergvägg.

Monterar du bort alla dessa system innan du kör med bilen?

Nä, jag litar i alla fall på att brytaren till airbagen fungerar.

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]