- ons 27 mar 2013, 11:30
#740909
Hejsan
Jag tänkte visa lite bilder och skit på när jag fixar iordning bilen.
Köpte bilen av min svärfar efter mycket om och men åtgärdat felen på den.
Jag är andra ägaren ( exl Bilia ).
Bilen i säg är en V70R AWD från 1998. Bilen är fullt utrustad med Beige Skinn/alcantara klädsel.
Motorn är 2.3 trubo. Även chippad från fabrik eller om det är Bilia som gjorde det när den stod på podium hos dom innan min svärfar köpte den.
Den ska ge drygt 310-340 HP.

Alla felen då.
Bilen stog närmare 2 år utan att köras pga kasst hjullager. Skulle i sommras bara byta hjullagret besiktiga skiten. Sen när jag körde iväg pissa den soppa nått så in i helsike.. vart ju bara att parkera och se glad ut.
Efter mycket letandes och felsökande hitta jag felet. Returledningen vid ejektorpumpen. Drog en ny slang från ena sidan av bilen över tank och värmesköldar, kardan och hela skiten och va skit nöjd. bilen gick att köra och läckte ingen soppa.
Den röda är orginalröret och den blåa är den jag drog. Röret läckte där det är in ringat.

Sen byte jag olja på bilen på jobbet och då såg jag att dels så läckte returröret från turbon en helvetes massa olja.... Och att kardan hade skadat min fina bränsle slang.. Suck
Vart bara att dra en ny. Drog den nya direkt från bränsletrycksregulatorn via subframen och sedan längs bromsröret som jag inspekterade noga så det gick att fästa nya slangen i den.


Kollade senast igår och allt såg fint ut förutom oljan som skvätt från motorn.
Har skjutit upp bytet av oljereturen för handbromsen inte fungerat. Men nu är den fixad så ska ta mig i kragen i helgen och åla in underbilen och byta den. Är ju lagom trångt med vinkelväxel osv men har bestämt mig för att det ska gå ändå.
Växellådan spolade jag förra veckan, inte för att den växlade hårt eller drevdåligt utan för den dratt åt sig fukt.
Det som ska åtgärdas är
Nya strålkastare och usa blinkers. Har ni några fina sägtill.
Ny kylvätska och expansionskärl
Byta oljereturen.
Fyrhjulsmätning
Hasplåten ( plastskyddet under motorn)
Hitta de irreterande vibrerande ljudet som kommer lite då och då. Hitta ingen värmesköld som satt löst men ska kolla mer noga.
Fixa dubbla utblås igen då det som satt orginal rosta sönder.
Måla stänkskydd, lister, sargar runt avgasröret svarta på jobbet.
Måla om bagagelucka då det är 2 rostfläckar.
Tona rutorna.
Byta till lite led här och var.
Sen har jag en fråga till er.
Motorn brukar skaka/rycka endel när den är kall och man inte gasar. ( försvinner sedan ) Men imorse när jag kolla oljan och fyllde på lite så ryckte den och skakade inte överhuvudtaget. Oljenivån är ju bra Stickan är lite vitkladdig (dricker ingen kylarvätska) då jag inte kör så långt dagligen men vad kan felet vara?
Kommer fyllas på undertiden.
Kommentera nu :D
Mvh AnkaN7893.
Jag tänkte visa lite bilder och skit på när jag fixar iordning bilen.
Köpte bilen av min svärfar efter mycket om och men åtgärdat felen på den.
Jag är andra ägaren ( exl Bilia ).
Bilen i säg är en V70R AWD från 1998. Bilen är fullt utrustad med Beige Skinn/alcantara klädsel.
Motorn är 2.3 trubo. Även chippad från fabrik eller om det är Bilia som gjorde det när den stod på podium hos dom innan min svärfar köpte den.
Den ska ge drygt 310-340 HP.

Alla felen då.
Bilen stog närmare 2 år utan att köras pga kasst hjullager. Skulle i sommras bara byta hjullagret besiktiga skiten. Sen när jag körde iväg pissa den soppa nått så in i helsike.. vart ju bara att parkera och se glad ut.
Efter mycket letandes och felsökande hitta jag felet. Returledningen vid ejektorpumpen. Drog en ny slang från ena sidan av bilen över tank och värmesköldar, kardan och hela skiten och va skit nöjd. bilen gick att köra och läckte ingen soppa.
Den röda är orginalröret och den blåa är den jag drog. Röret läckte där det är in ringat.

Sen byte jag olja på bilen på jobbet och då såg jag att dels så läckte returröret från turbon en helvetes massa olja.... Och att kardan hade skadat min fina bränsle slang.. Suck

Vart bara att dra en ny. Drog den nya direkt från bränsletrycksregulatorn via subframen och sedan längs bromsröret som jag inspekterade noga så det gick att fästa nya slangen i den.


Kollade senast igår och allt såg fint ut förutom oljan som skvätt från motorn.
Har skjutit upp bytet av oljereturen för handbromsen inte fungerat. Men nu är den fixad så ska ta mig i kragen i helgen och åla in underbilen och byta den. Är ju lagom trångt med vinkelväxel osv men har bestämt mig för att det ska gå ändå.
Växellådan spolade jag förra veckan, inte för att den växlade hårt eller drevdåligt utan för den dratt åt sig fukt.
Det som ska åtgärdas är
Nya strålkastare och usa blinkers. Har ni några fina sägtill.
Ny kylvätska och expansionskärl
Byta oljereturen.
Fyrhjulsmätning
Hasplåten ( plastskyddet under motorn)
Hitta de irreterande vibrerande ljudet som kommer lite då och då. Hitta ingen värmesköld som satt löst men ska kolla mer noga.
Fixa dubbla utblås igen då det som satt orginal rosta sönder.
Måla stänkskydd, lister, sargar runt avgasröret svarta på jobbet.
Måla om bagagelucka då det är 2 rostfläckar.
Tona rutorna.
Byta till lite led här och var.
Sen har jag en fråga till er.
Motorn brukar skaka/rycka endel när den är kall och man inte gasar. ( försvinner sedan ) Men imorse när jag kolla oljan och fyllde på lite så ryckte den och skakade inte överhuvudtaget. Oljenivån är ju bra Stickan är lite vitkladdig (dricker ingen kylarvätska) då jag inte kör så långt dagligen men vad kan felet vara?
Kommer fyllas på undertiden.
Kommentera nu :D
Mvh AnkaN7893.
Senast redigerad av 32 AnkaN7893, redigerad totalt 0 gång.