Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Naturligtvis drog jag ju av en pinnbult till downpipen så jag fick lov byta hela sidan på turbon till den från den gamla, och tur var väl de.
Har nog gått lite hett till så godset har spruckit runt wastegaten och den bildats en bulle utåt så den tätade inte för 5 öre.
Bild

fast de löste man enkelt genom att planslipa med rondellen :-)-)
Bild

Klart för montering
Bild

Ingen risk att framvagnsbalken rostar på den här sidan. Skulle ha bytt pinnbult i toppen också om jag hade vetat att jag fick lov bort med grenröret för att byta turbo men nu får dom sitta en stund till
Bild

Nu ser man ju att det är en turbo som sitter där nere och inte en fettklump :lol:
Bild

Och när jag rev bort allt reagerade jag på att det satt en stump blå silikonslang på turbons utlopp. Min första tanke var att riva bort den och ersätta med vad som helst (har en ruskig allergi mot blåa silikonslangar i motorutrymmen) men när jag torkade bort all olja från den så är den ju märkt Volvo :shock:
På vilken bil hade dom blåa silikonslangar original?
Bild

Hur som helst, bilen blev betydligt piggare, laddtrycket kom lite mera stabilt än innan, laddtryck och tomgång blev stabilare. Men de kan ju iofs bero på att wastegateslangen var av förut :oops:
Verkar pilligt med turbobyte :lol: Har du en pigg bil nu då? 8)

Volvo org styling? Undrar om dom kan se modell på numret? :twisted: :wink:
Den blev som en ny bil när allt laddtryck gick till motorn och inte mer än hälften läckte ut. Återstår bara backventilen till klimatanläggningens vakum som är kass så de pyser och väser både här och där bakom instrumentbrädan.

Pilligt var bara förnamnet, det ser inte så värst trångt ut men det är det. Slangen är original så varför dom hade EN blå slang är en gåta för mig :roll:
Tog bort extraljusen då dom var ful som stryk och var så dåliga att dom inte gjorde någon större nytta. Då kom nästa fråga.
Eftersom bägge motorerna till strålkastartorkarna fungerar, ska jag eller ska jag inte sätta dit ett par torkararmar för det rätta gubbstuket? :)

Bild

Bytte även kondensorfläkten då den gamla hade rostat ihop fullständigt. Hade en uppmålad i bättre skick liggande så varför inte? Kommer behövas då ACn ska igång 8)
Bild
Kopplade även in kompressortutorna som syns lite på bild. Enbart för att dom redan satt där och alltid retar det någon :lol:

Hittade även backventilen till vakumledningen. Konstigt att den inte fungerade...
Bild

Nu blev det riktigt fin respons i motorn när den slapp bygga upp laddtryck i alla vakumtankar, bälgar mm och den känns riktigt pigg trots automat.
Tidigare kändes den mer som en B230E men nu tror jag nästan att jag börjar på att komma i närheten av 182hk igen :D
E ju smidigt med torkare nu så här på vintern med allt skit som fastnar där och försämrar lyset :evil:
Var satt backventilen till Ac-anläggningen nånstans? Hade samma problem på min förre 745'a 8)
Var iväg idag och fick ACn påfylld. Visade sig att den fortfarande höll kvar nästan halva laddningen så det räckte med en "top up" för att få kompressorn att slå till och orsaka arktiska vindar i kupén. Inte illa med tanke på att den troligen inte varit påfylld sen konverteringen 95 :)

Så i år kommer det regna och vara iskallt hela sommaren bara för att min AC fungerar :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]