Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bjornligan skrev:Den säger så en månad innan. Sedan är det service erfodras som meddelande och till sist servicetid överskriden
Ja bara men inte får något konstant meddelande i displayen om att Service tid är överskriden. som det är nu står det när man startar bilen och man kan ta bort det. Men det skulle inte kännas kul om man nu inte kan det.
Jag hade en tidig 2,5T MY08 och på den var det 2 år/3000 mil så det ändrades under året. Eftersom garantierna är slut (hur är det med maskinskadan? Torde väl gälla fortfarande?) och motorn robust kan man ju fundera på att serva lite mer sällan än en gång per år. 1500 mil/1,5 år vore väl lagom för oljebyte./PH
Användarvisningsbild
av gooose
Anpassad service är några kontrollpunkter mindre än basservicen + att man byter INTE kupefilter

Bas service innehåller några mindre kontrollpunkter jämfört med Underhållsservicen båda dessa inkl kupefilter

Anpassad service utföres om bilen rullast mindre än 1499 mil sedan förra servicen men det gått 1 år
Basservice utföres 3000,9000,15000,21000 osv eller om man kört mer än 1500 mil sedan förra servicen på ett år
Underhållsservice utföres 6000,12000,18000,24000 eller vart 3dje år

Lite krångligt kanske men i verkligheten blir det än värre/rörigare
Sedan finns det även intervall tillägg
Tex Bränsle filter ,luftfilter,kamrem osv

Lägg sedan till att samma motor i olika modeller har olika intervaller
tex 2,0F i V50/V70 olika miltal för tändstiftsbytet

Så det finns inga genvägar bara 1 sak är rätt och det är vad tillverkaren föreskriver

//Gooose
Visst är vad tillverkaren säger riktigt men det är ju ofta kraftigt avrundat och drivs av andra saker än bilens bästa.

Om jag hade en...:
Merca 600 V12 Biturbo
Audi S7
Porsche Cayenne diesel S (V8, världens starkaste personbilsdiesel...)

skulle jag ju definitivt byta olja en gång per år även om föreskriften är varannat år...
PH
Verkar finnas en bug någonstans kring "Dags för service". Min T6 missade totalt bort 12000-milaservicen, detta trots att 9000-milaservicen hade gjorts ett år tidigare. Så något fishy är där..
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]