Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
Vad händer om du kopplar signalen direkt från Sonos till stereon istället för att gå genom din DAC?

(Hur stor skillnad gör din DAC, den inbyggda omvandlaren i Volvo-stereon lär ju inte vara så bra så det gör så stor skillnad) Själv kör jag med en iPod på 160GB och Apples lossless format vilket ger samma resultat som FLAC dessutom kopplas denna digitalt in i stereon istället för omvandlingen du har från digital -> analog ->analog -> digital.
Jag kan ju styra iPoden via stereon och ratten, Sonos-appen i android-telefonen känns inte som den tillför så mycket eller jag kanske missar något viktig? Har du 3G/4G kopplat så du kan köra Spotify via din lösning också?

Jag vet flera kunder som har problem med såna omvandlare 12-230V, den kan fungera bra i en bil men dåligt i en annan på papperet samma bilmodell så samma förutsättningar. Jag tror ditt problem har med strömförsörjningen att göra eller att du får med dig en härlig störning på jordplanet från någon del i kedjan. Det är inte så enkelt att ditt batteri är sämre laddat än testbilarnas vilket gör att generator och omvandlare jobbar hårdare?

Har du testat att köra Sonos, NAS och DAC utanför bilen med ström från elnätet och bara trycka in lågnivåsignalen?
av Gunnarb
Jag kan ta ut en analog signal direkt från Sonosen och då använda den DAC som är inbyggd i Sonos och det gör ingen skillnad betrf sprakandet och tyvärr så är inte Sonos DAC så bra. Jag Går digitalt helavägen från NAS'n till Benchmark DAC'n (jar tar ut en digital signal från Sonos). Jag har bara koperat över innehållet i min hemma NAS som inkl. Flac och det är därför som jag har kört på denna lösning men om man kan konvertera Flac till Apples lossless format så kan ju det absolut vara en lösning, dock tycker jag att Sonos appen gör det väldigt enkelt att söka rätt på olika artister. jag har skaffat ett 4g modem och en 4g router för att kunna köra Spotify via Sonos (+ att kunna köra paddan i bilen och båten, tänkte flytta över korgen till båten under semestern). Batteriet i min bil är nästan nytt och det konstiga är att det hela tiden är samma låtar som sprakar, inte alla flac filerna sprakar... Hoppas att det kan finnas en mjukvaruuppdatering för detta.
av Micke008
Lägg in några av låtarna igen med nya namn på NASet och se om felet är samma eller om det kan vara skillnad på var låtarna ligger.

Det jag menad var att du i din DAC har DA-omvandling för att sen i stereon köra AD omvandling för att processa ljudet digitala och skicka det digitalt till slutsteget.

Att det skulle bli fel när du gör omvandlingen från Analogt till digitalt i Volvo-stereon låter väldigt lustigt. Då måste du få med dig någon form av störning.

Ja det finns mjukvara som gör om flac till m4a, jag brukar ripa min skivor till flac och m4a samtidigt. En katalog till NASet som är kopplad till Sonos hemma och en katalog som jag synkar över till min iPod.
av Gunnarb
OK, jag skall testa att flytta runt några av de sprakande låtarna.
Jag går in på den analoga AUX ingången så jag använder inte i bilen inbyggda DACn. Till slutsteget så måste det väl vara en analogsignal ? Men det sker ju en hel del processande med ljudet, sorround m.m
Kan du ha en kabel mellan din Ipod och USB ingången så att man hålla i Ipoden för att leta låtar ?
av Micke008
Allt ljud skickas optiskt till slutsteget, MOST https://en.wikipedia.org/wiki/MOST_Bus
Tror även EQ och andra processer sker där, ett kort är försteg och ett är slutsteg.
Allt som sker i huvudenheten är nog att packa ihop ljudet så det går att skicka digitalt via MOST-nätverket.
Så du har en analog till digitalomvandling på vägen.

Nej jag har för mig jag bara har en äppelskrutt och en text om att man får styra låtarna via inkopplat tillbehör.

Dock är låtarna indexerade efter artist, album, gren och några till så att de är sökbara med knappsatsen i bilen.
av Micke008
Men om jag hade varit du och gjort så mycket arbete med NAS, Sonos och DAC då hade jag istället för DACen köpt en ljudprocessor för bilen och installerat ett riktigt slutsteg. Då skulle du kunna ta den optiska signalen från Sonos och sen koppla den direkt till en processor och sen koppla in slutsteg som låter mycket bättre än det som sitter som standard. Det enda du behöver fixa är att styra volymen. Det finns lådor med sladd som man kopplar in till processorn med volymkontroll, inte så snyggt men det låter bättre.
av Gunnarb
OK, om jag har något kompabilitets problem med MOST och ingående komponenter så lär det väl inte bli så enkelt att lösa, tänker göra ett försök med att kolla om jag kan uppgradera mjukvaran i Sensus och om det inte hjälper så kommer jag att konvertera alla mina Flac filer (ca. 260 GB) till något som bilen accepterar tex. Apple lossless och jag vill undvika ytterligare en A/D konvertering och då måste jag väll använda USB porten eller Blåtand och vad skall man då använda för lösning ? Kan man utöka minnet i en Ipod? Skulle gärna köra vidare med NAS (med tex, apple lossless filer) och Sonos Connect men vet inte hur jag då skall ansluta detta via USB eller Blåtand ? Det jag gillar med Sonos appen är lättheten att scrolla och söka i musikbiblioteket (+ Spotify) Ipoden är säkert lika bra på detta men hur får man mer minne?
av Micke008
Om du ska använda Apples lossless så är det iPod via kabel som gäller. Det kanske fungerar via en usb-disk men det är mer än vad jag vet men då missar man alla fördelar med iPoden.

Bluetooth är inte att tänka på då den komprimerar ljudet och kanske dessutom tappar bort några bitar på vägen.

Stoppa i ett riktigt slutsteg i bilen, in med en Mosconi 6to8 eller någon billigare modell som kommer närmaste månaden, koppla in Sonos optiskt till Mosconi DSP, du kan se koppla in så du använder högnivåutgångarna från stereon på ingångarna på DSPn om du vill kunna använda några andra funktioner från originalstereon.

Sen är bara frågan om målet är att uppnå bästa ljud och om du hör skillnad på 320kbps MP3 och FLAC om du inte vet vad du lyssnar på? Har en kund med en fin stereo som vill lyssna på sina skivor på ett smidigt sätt, jag installerade ett NAS och en Sonos med Spotify ett halvår senare så är han nöjd med Spotify så han har inte bryt sig om att läsa in sina skivor.

Själv har jag inte gjort några såna tester, är lite rädd att jag inte ska höra någon skillnad och då få svårare att motivera en dyr hobby.
av Gunnarb
Visst detta låter intressant, hur anslöt ni Sonos till din kunds anläggning ? Finns det någon firma i Stockholms trakten som är bra på detta ? Har kollat lite på MDS.se hemsida och diskuterat med dem ev. Uppgraderingar av högtalare och bas subba.

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]