Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
Hej Jag skall sätta på 3"downpipe på min bil, tänkte även köra utan katalysator för att få mer effekt, är det farligt för bilen att köra utan katalysator eller hur funkar det?
vet att det är olagligt att köra utan katalysator på en bil som skall ha det, men det är mitt egetbeslut, men som sagt är det farligt för bilen att köra utan?

Mvh Mats
av cme
Avgaserna evakueras bättre. Vad skulle vara negativt förutom at du inte får katalysatorns funktion. Du kan ju fråga BSR exvis men de kommer säga samma sak.

Det finns ett liv efter 1 bar...
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kompisen kör en S**b 95 Aero utan katten, Han tog bara värmehöljet från katten och klämde runt det nya röret så att det ser ut som en katt men det är ett rakt rör under :lol: , På detta sättet så säger inte SBP något, dom tror ju att det sitter en katt där. Och hans avgasvärden är helt OK! Tänk bara på att ha en varmkörd bil när du ska till kontrollen.
av S60AWD2.5T
Skulle bli mycket förvånad om du klarar en besiktning utan kat.
Ta nu ansvar för miljön och ta inte bort katen det ger obetydligt mer effekt. Tycker själv att det är oerhört illa gjort av en bilägare att medvetet sabbotera avgasreningen som verkligen gör nytta.
Slår du ut spillolja i dagvattenbrunnarna också? :evil:

Till sist miljön är inte din. Ditt citat "men det är mitt egetbeslut"
Användarvisningsbild
av CarMan
du får inte mer effekt.
du komer inte klara bilprovningen
du kommer att få motorlampan att lysa
Användarvisningsbild
av Cimmen
S60AWD2.5T skrev:Skulle bli mycket förvånad om du klarar en besiktning utan kat.
Ta nu ansvar för miljön och ta inte bort katen det ger obetydligt mer effekt. Tycker själv att det är oerhört illa gjort av en bilägare att medvetet sabbotera avgasreningen som verkligen gör nytta.

Du kan besiktiga utan katten, inga problem om motorn är varm och det är ebn saab 95 Aero, det vet jag till 100%. Katten gör mest nytta vid kallstarter. Men för att vi inte ska börja bråka så sätt dit en racekatt så är även miljöministern nöjd... Och ja jag häller olja i brunnen, 5 L i veckan ungefär... :twisted:

Och han frågade bara om det var farligt för bilen osv... och jag svarade... :?:

TÄNK PÅ MILJÖN! KÖP RACEKATT!
Användarvisningsbild
av CarMan
även race kattar kan få motorlampan att tändas!
Användarvisningsbild
av greeeken
Du kommer inte få mer effekt
Bilen komemr tro fortfarande att du har katt på bilen då den är programerad från fabrik att bilen har katalysator.
Tar du bort katten så tror bilen då att den är kvar.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Du kommer inte få mer effekt
Bilen komemr tro fortfarande att du har katt på bilen då den är programerad från fabrik att bilen har katalysator.
Tar du bort katten så tror bilen då att den är kvar.

Nja inte riktigt så där.
bilen är viserligan programerad att kolla katens funktion o då den inte funkar sätts en felkod & motorlampan lyser. (det går inte besikta en bil med lysande motorlampa)

men bränsle sprutet i sig har inga restrektioner då bilen har kat & det påverkar inte flödet i avgas systemet heller. katten är dimensionerad för det flödet avgaserna har i motorns orginal utförande. (man sätter inte dit en förliten kat från fabrik)
av S60AWD2.5T
Cimmen skrev:
S60AWD2.5T skrev:Skulle bli mycket förvånad om du klarar en besiktning utan kat.

Du kan besiktiga utan katten, inga problem om motorn är varm och det är ebn saab 95 Aero, det vet jag till 100%. Katten gör mest nytta vid kallstarter. Men för att vi inte ska börja bråka så sätt dit en racekatt så är även miljöministern nöjd... Och ja jag häller olja i brunnen, 5 L i veckan ungefär... :twisted:

Och han frågade bara om det var farligt för bilen osv... och jag svarade... :?:

TÄNK PÅ MILJÖN! KÖP RACEKATT!

Cimmen jag har inte någonstans i denna tråd menat att DU hällt olja i brunnar. Var har du fått det ifrån? Jag syftade naturligtvis på trådskaparen. Och till honom vill jag verkligen uppmana att ha katten kvar då det skadar mer än gör nytta att plocka bort den.
Jag väntar med spänning påförsta åtalet angående miljöbrott och bortplockad katt. Det kan bli rejält dyrt.

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]

Sitter ju ett inbyggt ventilpaket i styrväxel[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]