Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Monterade mina nya sommardäck idag på bilen som följde med när jag hämtade ut den i feb.
Såg att det ena däcket var balancerat med 8 st 20grams vikter vilket tyder på att nåt är galet!
I för sig betyder det inte att man kommer ha problem med skakningar men jag tycker att det borde vara nån gräns på vikter på ett däck o fälg beronde
på utslag i balance maskinen av dem som monterar åt volvo.

Jag kan ju låta en gummiverkstad eller volvo lossa hjulet o prova vrida däcket på fälgen och se om det blir bättre om det visar sig vara obalance när jag kör. Nu satte jag däcket på vänster bak för att undvika skakningar i ratten utifall.

Eller ska man reklamera däck samt fälg och begära nytt om det nu inte går att fixa?
Användarvisningsbild
av Brainy
90g obalans på fälgen hade firman jag köpte av som gräns. Jag hade 60 på en och obefintligt på övriga. Orkade inte ens försöka få en ny mtp att 90g var uttalat.

Men 160g med fälg o däck låter ju galet... Jag hade försökt få det utbytt
av perhall
Det är ju inte nån beg bil med 5 år och 12 000 mil du har köpt så jag tycker helt enkelt att du ska åka och byta ut hjulet - du borde få ett nytt!!! 160 g låter mycket! /PH
av ymmot
Ja man undrar vilken under leverantör som monterar däck åt volvo. De måste väl ändå ha någon kvalitets gräns för antal vikter per hjul som behövs för rätt balance. Ska ringa åf på tisdag o höra med dem. Men vet nog svaret redan är jag rädd för. Som tur är sitter alla vikter på insidan så de syns inte utifrån.
Användarvisningsbild
av Brainy
Vägrar dom så be dem iaf sätta upp hjulet i balanseringsmaskinen så ni ser att hjulet inte är ovalt och eller skevt
Användarvisningsbild
av Strebern
Det är inte så att det går åt mer vikter när man balanserar på insidan?
av Tarsiger
Strebern skrev:Det är inte så att det går åt mer vikter när man balanserar på insidan?
Utan att vara kunnig om hjulbalansering tror jag att det är så här.
Balanseringsmaskinen mäter i princip tre saker:
1) Riktningen hos den "radie" från hjulaxeln på vilken balansvikt behövs för att väga upp mervikter med tungdpunkt på diametralt motsatt sida.
2) Den massa (=vikt) som balansvikten behöver ha på det avstånd från hjulaxellinjen där den placeras (skulle en mervikt om 15 g sitta i slitbanan t ex så behövs kanske 20 g balansvikt).
3) Det läge i axiell led, mellan yttre och inre fälgkant där balansvikten behövs så att den kommer precis mitt emot mervikten.

Eftersom sistnämnda läge kan ligga inuti däcket så går det inte att applicera motvikt just där. I stället sätter man två balansvikter, en på vardera inre och yttre fälgkan, vilkas summavikt och tyngdpunktsläge blir rätt. Att dessa två balansvikter i praktiken ofta synes hamna lite hur som helst (inte mitt emot varandra) gissar jag har att göra med ofullkomlighet i mätningsprecision, handhavande av maskinen och med att exakt önskvärda balansviktmassor inte finns i sortimentet.

Är det ungefär så här? Säkert finns någon som kan korrigera eller komplettera.
Användarvisningsbild
av moose
Strebern skrev:Det är inte så att det går åt mer vikter när man balanserar på insidan?
Helt korrekt, men spikvikter på utsidan är ju inget man önskar på dagens fina alu-hjul. :D
av ymmot
Nu fixat sommardäcket. Felet var att däcket inte gått på fälgen som det ska. Så nu allt frid och fröjd blev 40gram vikt istället.
av Nibbe
ymmot skrev:Nu fixat sommardäcket. Felet var att däcket inte gått på fälgen som det ska. Så nu allt frid och fröjd blev 40gram vikt istället.
Och det lämnade dom ut i första försöket!!!!!
Hoppas verkligen dom ser till sig själva och inte upprepar sådana saker.....
Ibland blir man ju lite orolig.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]