Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Hej!

Har idag en 04:as V70 D5:a där jag har eftermonterat GSM styrning av dieselvärmaren.
Går det att gör det på en XC70 08:a?

På min gammla monterade jag bara in en GSM modul för ca 1000:- och uppdaterade mjukvaran för fjärrstart för ca 500:- (kräver även att en AEM sitter monterad).
Går det att göra på liknande sätt på på nyare bilar?
Cox skrev:Klart att det går, men billigt är det inte.
http://www.autokatalogen.se/afw/svall/v ... dNo=386528
Undra hur den fungerar, styr den bara samma pinne på ingången på någon elektronikmodul som fjärrstart av värmaren gör?
Eller ligger den på CAN direkt på bilens CAN-buss?

Enbart GSM moduler för fjärrstyrning finns fär ca 1500:-, men den måste kopplas mot bilens system på något sätt.
Den fjärrkontroll jag installerad efter tips i denna tråd kommunicera med värmaren via w-bus. Detta verkar vara en webasto-signal. Tror sedan att värmaren pratar med bilen. Det krävs dock programvara för att fjärren ska funka.
OK!

Men hur fungerar dessa med bilens egna dator?

På min bil nu startar jag värmaren via telefon och kan stänga den via färddatorn. Kan man det med dessa också?

På den jag har nu så går signalen in på bilens AEM modul som startar bilen precis som om jag skulle tryckt start i bilens färddator.
Kommunicerar dessa direkt till värmaren?
Det går att starta med fjärren och stänga av via färddatorn och vice versa.
Fjärrkontrollen är inkopplad på kablaget mellan värmare och bil.

Närmare än så kan jag inte detaljerna.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]