Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Och de kunde förstås inte säga om det verkligen var något problem med spridarna?

Angånde tankning på Statoil, tankar du på samma mack hela tiden? Annars kan det vara en ide att prova en annan mack. Det har hänt förut att någon mack haft problem med bränslet. Jag råkade själv ut för det en gång, men det visades sig bara att startmotorn fick nöta lite mer. Det var också på en 2.5FT och den motorn kan ju vara mer tolerand för t ex vatten i bränslet (ingen DI).
av Trumman41
Tyvärr kvarstår problemen med ryckningar vid kallstart, kanske något bättre än innan. Någon som har någon ide vad det kan vara ?
Tankar i princip varierat på 4 st mackar runt Malmö- Lund så det borde inte vara bränslet. Nu är frågan om man orkar lämna in den igen ?!
av Droopy
Trumman41 skrev:Tyvärr kvarstår problemen med ryckningar vid kallstart, kanske något bättre än innan. Någon som har någon ide vad det kan vara ?
Tankar i princip varierat på 4 st mackar runt Malmö- Lund så det borde inte vara bränslet. Nu är frågan om man orkar lämna in den igen ?!
jag tror du kan utesluta bränslet, jag har kört ett flertal V70 T4F och alla har haft samma fenomen, en delmindre och en del mer.
jag kan förstå att det är irriterande om den rycker mycket.

Kan säga att det värsta moderna Etanokärrorna jag kört är Audis A4, vi har tre st tjänstebilar på jobbet och ingen av förarna kör längre på etanol, de rycker konstant, varm som kall, grymt irriterande när man ligger på tex motorvägen i jämn fart.
av MattiasD
Trumman41 skrev:Tyvärr kvarstår problemen med ryckningar vid kallstart, kanske något bättre än innan. Någon som har någon ide vad det kan vara ?
Givet trist att du har problem med bilen, men samtidigt väntat. Det hade varit konstigt om det hade varit problem med spridarna redan efter 3000 mil. Det sk spridarproblemet känns mer som en skröna idag. Jag har idag aldrig sett några konkreta bevis utan bara massa troende och tyckande.

Det är helt nytt för mig att T4F skulle rycka, och det verkar av flera här anses normalt, både på bensin och etanol. Den V60 T4F jag körde rykte aldrig och jag körde endast på etanol. Jag skulle aldrig godkänna ett sånt fel utan det ska tillverkarna fixa. De ska inte komma undan även om bilen skulle gå ryckfritt på bensin. Och varför skulle en bil gå ryckfritt på bensin men inte på etanol?
av Trumman41
Kollade på Nordic Audis:s forum och där var en del A4 E85 som hade problem med ryckighet precis som Droopy skriver. Min bil rycker rätt kraftigt nästan som om den går på 3 cyl eller nått men när den är varm helt perfekt.
av Droopy
MattiasD skrev:
Givet trist att du har problem med bilen, men samtidigt väntat. Det hade varit konstigt om det hade varit problem med spridarna redan efter 3000 mil. Det sk spridarproblemet känns mer som en skröna idag. Jag har idag aldrig sett några konkreta bevis utan bara massa troende och tyckande.

Det är helt nytt för mig att T4F skulle rycka, och det verkar av flera här anses normalt, både på bensin och etanol. Den V60 T4F jag körde rykte aldrig och jag körde endast på etanol. Jag skulle aldrig godkänna ett sånt fel utan det ska tillverkarna fixa. De ska inte komma undan även om bilen skulle gå ryckfritt på bensin. Och varför skulle en bil gå ryckfritt på bensin men inte på etanol?
om det är normalt el ej, vet jag såklart inte, och vissa skulle garanterat inte ens märka av de små ryckningarna de första minuterna.
Och i mitt fall är det ingen skillnad på besin el etanol, de andra Volvo T4F jag kört har jag ju ingen aning om vad som varit i tanken, men de har betett sig likadant.

Men om man upplever att bilen går på tre cylindrar lär den ju hoppa och skutta fram och det käns ju definitivt inte "normalt"
av MrMupp
Är det inte allmänt erkänt att man måste köra en tank E95 med jämna mellanrum om man har spritbil?

Min förra bil var en etanol-Saab och där var det påtagligt att man behövde rensa bränslesystemet med 95-oktan ibland. Bilen drog mer bärnsle och ryckte och for om man bara körde etanol hela tiden. 95-oktan har tydligen någon form av smörjmedel för insprutningssystemet som E85 saknar.
av Rådlös
MrMupp: Det finns inget som helst råd, tips, anvisning, direktiv etc. etc. från Volvo själva att man skall tanka bensin i en FFV-bil. Sådana råd kommer från andra håll. Får man höra det från en bilverkstad så är det en omskrivning för: Vi vet inte vad det är för fel på din bil och vi har inte något intresse, kunskap, tid eller resurser för att hjälpa dig!
av MattiasD
Det behövs inte alls tankas någon bensin i en flexifuelbil. Volvo säger att det inte behövs, bränslebolagen säger att det inte behövs. Ändå tror många att det behövs (!?). Men det finns inget bevis alls att det är nödvändigt att tanka bensin ibland i en flexifuel. Jag är beredd att ändra min uppfattning om någon lägger fram ett bevis.Tills vidare ser jag det hela som en seglivad skröna. Samma sak att en del tankar bensin på vintern, för man har "hört" att det måste man göra.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]