Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Achates
joel80 skrev:Du kanske ska titta på en FT?
Många tusenlappar billigare i skatt och har du av någon anledning något emot att köra på miljöbränsle går de ju fint på vanlig bensin också.

http://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_II ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=3

:)
Funderade faktiskt på en 2.5FT för ett tag, framför allt pga årsskattet. Det kommer inte att bli en bi-fuel igen. Min S60 var en bifuel och jag var oftare på bensinmackan än att jag var hemma. Bilen tog 20Nm³ gas, och det räcker typ 25 mil.
Användarvisningsbild
av Perc
Erico skrev:Tilläggas bör att den förra hade geartronic låda som började strula redan vid 6600 mil, så mitt tips är en 2,5T med manuell och lätt högerfot.
Och jag däremot har ägt tre automatväxlade volvo i varierande skick utan något som helst växellådsstrul alls. Dom har bara fungerat. Underhållet har sträckt sig till ett växellådsoljebyte per bil.

Man friskriver sig inte automatiskt från krångel bara för att man köper en bil med manuell växellåda. Kopplingsbyte kan kosta en förmögenhet och om bilen ännu till har dubbelmassesvänghjul blir det ännu dyrare. Vet dock inte om Volvo har det på sina bilar. När en automat felar kan det i bästa fall räcka med felkodsavläsning och en enkel reparation, typ B4-locket eller växellägesgivaren. ;)
av basberoende
Perc skrev:
Erico skrev:Tilläggas bör att den förra hade geartronic låda som började strula redan vid 6600 mil, så mitt tips är en 2,5T med manuell och lätt högerfot.
Och jag däremot har ägt tre automatväxlade volvo i varierande skick utan något som helst växellådsstrul alls. Dom har bara fungerat. Underhållet har sträckt sig till ett växellådsoljebyte per bil.

Man friskriver sig inte automatiskt från krångel bara för att man köper en bil med manuell växellåda. Kopplingsbyte kan kosta en förmögenhet och om bilen ännu till har dubbelmassesvänghjul blir det ännu dyrare. Vet dock inte om Volvo har det på sina bilar. När en automat felar kan det i bästa fall räcka med felkodsavläsning och en enkel reparation, typ B4-locket eller växellägesgivaren. ;)

Volvo kör med dubbelmassehjul på sina. Jag fick byta det i samband med växellådsbyte. Märkte att svänghjulet var dåligt då och eftersom att allt var borta bytte vi koppling med.
av Achates
basberoende skrev:Tog dom bilen för dig menar du? Inget särskilt att tänka på med den bilen vad jag kan säga.
Yep, de snodde bilen och allt som fanns i den. Skönt att bo i ett förort... :???:

Kollade på vad en liknande modell borde kosta och då ligger priserna runt 65000. Vill inte köpa en bil som går sönder på väg hem, men vet absolut inte vad jag ska kolla på. Är förmodligen nog bäst att köra till en verkstad i så fall.
Användarvisningsbild
av Guligan
Achates skrev:Tack allihopa för hjälpen!

Nu blev jag av med min bil förra veckan. Blev rånad i garaget, så får hoppas att jag får en bra ersättning från försäkringsbolaget.
Men hur som helst kommer det att innebära att jag få leta bil i en annan prisklass. Hittade den här. Nåt speciellt som jag borde kolla innan jag skulle köpa bilen?

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=15&w=3
Den ser ju fin ut. Importerad, men det visste du säkert redan.
av slaentbjorn
Lånar denna tråd...

Jag är också ute efter en V70. Har runt 100.000 i budget för köpet. Tror att jag vill ha en V70 Classic Momentum, 170 hk.

Något särskilt jag bör kolla på/känna efter/lyssna efter när jag provkör och tittar på bilen(som är specifikt för just denna modell)?
Drar automat generellt sett mer bränsle? Sliter det mer på däcken?
När, om alls, bör oljan ha bytts i en automatlåda?
Är den manuella lådan mer driftsäker?
Hur mycket bör man budgetera med för service/reparationer per år? Är 10.000kr/år en rimlig summa för år 5-10 av en V70:s livslängd?

Övriga tips om köp av begagnad V70 mottages gärna.
Användarvisningsbild
av Perc
Byte av automatlådsolja ingår inte i volvos normala serviceprogram men frågar man Aisin Warner som tillverkar Volvos lådor så ska man definitivt byta med jämna mellanrum.

Skulle tippa att du får räkna med dryga 1l/100km mer i stan för en automatväxlad V70 jämfört med en manuell. På landsvägen krymper skillnaden.

Angående driftsäkerheten så, tja, det finns ju förstås en rad möjliga problem som en manuellt växlad bil aldrig kan råka ut för eftersom en automatlåda av naturen är så mycket mer komplicerad. Det är mycket som ska klaffa för att en växling vid full gas ska åka i snabbt och ryckfritt. ;)

I bästa fall så är det billigt och enkelt att åtgärda en krånglande automat och i värsta fall kostar det som ett kopplingsbyte med dubbelmassesvänghjul på en manuell bil. :) En tumregel jag brukar ha är att aldrig lämna in till märkesverkstan för automatlådekrångel. Det finns gubbar som mekar automatlådor hela dagarna och är betydligt bättre på sånt. Eller tja, tumregel är väl fel ord för jag har aldrig haft något som helst problem med lådan på dom tre automatväxlade Volvo jag haft, men det är rådet jag brukar ge andra :)

Automatlåda är en sån där typisk grej som man kan tveka på om man aldrig haft nån bil med automat tidigare och oftast är det ogrundade rykten. Jag kommer inte på en enda logisk anledning att köpa en bil med manuell låda längre.
av slaentbjorn
Tack för svaret Perc. Köpte min första Volvo för några dagar sedan. En V70 Classic som gått 10.000 mil. Det blev en manuell. Bestämde mig för att strunta i om det var manuell eller automat utan riktade in mig på att hitta ett exemplar som mötte mina andra krav. Kan säga att det var ett lyft att gå från en grisful Peugeot 306 - 99 till en fräsch V70!
Bild
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]