Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av aero01
Hej, har bestämt mig att försöka förbättra ljudet på min v70. Har letat runt och hittat att det ev kan funka med en "bit ten" för att kunna få in ett steg och baslåda. Frågan är nu om någon har erfarenhet eller råd hur jag bäst skall lösa det hela.

Brottas oxå med frågan om jag skall ha Focal eller dom lite billigare Hertz . Tänkte låta plasta en låda i reservhjulsbaljan och byta alla högtalare i bilen.

Tacksam för alla åsikter och idéer
Mvh Aero01
av atte
Hej,
Håller precis på och skall uppdatera mitt HP system med en Bit Ten och ett Alpine slutsteg.
Har bytt till Hertz högtalare men det låter inte så bra då det verkar vara fabriks EQ iställningar som ställer till det (för att kompensera de "dåliga" HP högtalarna ???).
Har tyvärr ännu inte kommit så långt att jag hunnit koppla in och testa (det går ju åt att bygga några kablage).
Hoppas test under påsken :-)

Mvh / Martin
av aero01
Hej Martin!

vilka Hertz har du testat? har du bytt både fram o bak? jag har planerat byta både fram o bak o köra allt på två nya steg , ett 4kanals för dörrar o ett Monoblock till Basen.

Jag va i kontakt med en bilstereo firma som ej ville bygga i nyare Volvo dom pratade om att impedansen i högtalarna är speciell o blir det fel så blir det väldigt disstat. men jag tänkte försöka få det att funka. Toppen om det är en till som testar så kan man byta erfarenheter.

Mhv Aero01
Användarvisningsbild
av sthlm
aero01 skrev:Hej Martin!

vilka Hertz har du testat? har du bytt både fram o bak? jag har planerat byta både fram o bak o köra allt på två nya steg , ett 4kanals för dörrar o ett Monoblock till Basen.

Jag va i kontakt med en bilstereo firma som ej ville bygga i nyare Volvo dom pratade om att impedansen i högtalarna är speciell o blir det fel så blir det väldigt disstat. men jag tänkte försöka få det att funka. Toppen om det är en till som testar så kan man byta erfarenheter.

Mhv Aero01
Jag har satt in ett par Hertz ESK 165L.5 i framdörrarna och blev överraskad av vad dom presterade på original PA300 steget.
Bakdörrarna skall bytas till ett par DLS jag har liggandes om dom fungerar tillsammans med framsystemet ljudmässigt.

Om jag inte minns helt fel så skrev en bilstereobyggare någonstans att impedansen på högtalarna i nyare Volvos varierade mellan 4-16 Ohm (?).
Men med tanke på vad folk har lyckats plocka in i sina bilar så verkar det inte vara omöjligt iallafall.
av atte
Hej Aero01,

Har bytt bak till ECX165 och i fram till HSK 165.
De HP högalare som satt i bilen är på 2ohm och ljudet låter inte distat efter bytet.
Kul att det är fler som bygger om ljudet i nyare Volvo.

Mvh
Martin
av Micke008
Jag skulle tips om Mosconi 6to8 (som är bättre än bit ten) eller någon av deras nya produkter med färre kanaler (som kommer i dagarna), beroende på hur mycket av högtalarna du vill koppla in.
av aero01
Tack för input, vad är för/nack delen med dom olika produkterna? Bit ten hittade jag på nätet och fått den rekomenderad där jag funderar på att handla mina grejor. den andra hittade jag lite om nu får leta o se vad jag hittar mer
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kopplar ni in era Bit Ten. Jag såg att den hade optisk ingång. Men klarar den Volvos lite egna Optiska standard (Volvo M.O.S.T) ?:-/

Eller tar ni högnivåsignalen efter gamla original slutsteget, det kan ju verkligen inte vara någon höjdare då det gamla originalslutsteget är ett primär/sekundär-switchat hybridsteg i class-D :roll:
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]