Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja strax efter nyår var jag iväg en nätt tur till sveg ca30mil enkel väg å hämta ett ny förvärv, Ringde egentligen på en 77as Diesel men den var bokad (skit tänkte jag)
-Men jag har en till en -75a fast den är i delar säger han.

Ja på den vägen är de å så blev jag med Hjalmar en 244 Gl från -75 med de mesta lösskruvat men otroligt solid i karossen enda igentliga rosten är i rutramen fram sen byter jag nog skärmar med då dom svält så mycke i falsarna runt blinkers.

Ja de var liten historia hur vi möttes nu följer lite bilder :wink:

Bil: Volvo 244 Gl -75
Bild
Bild

Motor: D24
Bild
Stor Dieseln ;)

Bild

Å Planerna är ju å lacka om den i original Kulören 118 Light Green sänkning å bredade 16" eventuelt 17" plåt å uppgradering till turbo Intercoler med tillhörande pump från en sådan så jag inte sommnar till å från arbetet :lol:

Siktet är att ha den lackad å besiktad till slutet av Maj önska mig lycka till 8)

Lite bilder på den upp ätna rutramen :(

Bild
Ja vars de är behöver jag ju inte förklara här.

Bild

Bild

Bild

Bild
Här har de som hunnit tage rätt hårt vid skarven mellan taket å stolpen.

Bild

Ja som ni ser är de nog bäst å byta rutramen så gott som de går då den är riktigt dålig runt hela.

Såg ju också att jag hade sån tur så de sitter en GT ratt i den :D Sen ska nog Gle -79 få lämna ifrån sig lite delar från de innre till denna.
Bild
Ratten :D

Men nu är vi framme på denna veckan å dess mödor (RO)

Fick lite gjort idag.

Börja plocka lite i framskärmar å front i väntan på rutramen å svetsprimer.

Bild
Skärmar borta. Dessa blir nog utbytta då de känns så tidsödande å fixa dom då de sprängt rätt duktigt i falskarna kring blinkers osv så därför får dom inte vara med på bild.

Bild
Otroligt med ytrost

Bild
Lika mycke på andra sidan tack å lov inge å svetsa men lika bra å .....

Bild
å ta bort fronten å få slipa rent å grunda med hagmans Ca-primer å tätningsband i skarvarna å sen bättre på med spryburk (tänkte lacka om motor utrymmet sedan någongång i samband med upp snyggning av motorn)

Bild
Här fick jag faktiskt rikta lite då plåten var till bucklad i vinkeln ut mot skärmen.

Bild
Blev så glad kom på jag hade en nos plåt till fronten liggande, men var ju fel års modell på den är till nya lycktorna :| Jaja får hamna på lagret.

Bild
Som sagt helt otroligt med ytrost å färgen verka sitta jäkligt dåligt.

Bild
Här har falsen svält upp lite med å ett litet hål i yttre plåten men gick på lagret å rota ....

Bild
Tada fanns ju precis den biten på hyllan :D

Bild
Här ska jag kapa bort ytter plåten å borra ur svetspunkterna å slipa rent i falsen har svält upp så mycke så lär slå igenom direkt annars.

Bild
Lika så är bak.

Men annars så är de inte så mycke förutom å blästra å slipa rent satsar på lackering i mitten/slutet av maj ;)

Har klarat sig riktigt bra annars i golv å hjulhus
Bild
Bältes infästning bak som brukar dra till sig duktigt med rost.

Bild
Kanten mot tröskeln fram lika så här riktigt fin :D

Hitta lite rost dock i ena baljan bak ett område på 5x5cm som måste svetsas, sen ett ställe där dom hade grisa med glasfiberspackel men är precis där jag itta ekonomibiten till skärmkanten så passa ju bra :wink:

Ja hoppas någon orkar komentera å läsa första inlägget om Hjalmar.
Senast redigerad av 6 AmazonSleper, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av päpplet
Länge sen man såg en så rostfri 75a (länge sen man såg en över huvud taget) :)

De första årgångarna var väl kända för att ha extremt dålig lack och rostade lätt?
av AmazonSleper
Roligt intresse finns :) Nja har lova mig själv att inte spåra ur detta projekt allt för jävligt så Dieseln får sitta kvar tills vidare, mmen möjligheten finns ju att lyfta i en V8 om dieseln skulle "råka" gå sönder :mrgreen:

NEj fy inte locka in mig i dom banerna har nog redan lura på de, men vill ha en relativt billig till å fån jobbet bil som är skattefri i första hand :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Brukskick = besiktad, normalsliten bil. inget man direkt lägger märke till om man skulle gå förbi den. "En i mängden" bara...
Finare = en välvårdad bil som syns att den är väl omhändertagen, något man kanske kastar ett extra öga på om man går förbi.

osv osv :P
av AmazonSleper
Ja de sistnämda är väl mera vad jag räknar till bruksbil. Hade jag bara tänkt lacka om de hade jag knappast brytt mig om å plocka lös fronten å skärma för å få bort all rost där :wink:

Å hade jag bara tänkt flytta arsle i den hade jag nog bara laga rosten runt rutan besikta å kört :lol:

De som ska göras är väl Hellackering å Besiktning till en början Måste även jaga reda på nå 16" alternativt 17" plåtisar med å vända/bredda tro de blir 16" då behöver jag bara leta två :lol:

Vore även trevligt med en riktig sänk sats blir ju så mycke goare å köra då.
Pilot Assist - finns det olika?

Så bra är den inte att man vill gö[…]

Nya framfjädrar tar i hjulhuset

Felmonterad eller fel fjäder

Byte HU850

Hej jag har en HU850 som funkar dåligt Har n[…]

Sätta en slang på avtappningen i blocke[…]