Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har hållt på och sökt hur länge som helst nu utan att hitta något som liknar mitt problem... :(

Problemet är att den drar EXTREMT mycket höger! Släpper man ratten en sekund är man nästan i diket...
Man måste hålla emot åt vänster hela tiden, är som en magnet åt höger!
Ratten följer även med och går till typ 10 över 2, nästan mer ibland. Lägger man i ettan och åker iväg på tomgång så tickar ratten ditåt direkt!
Däremot så, bromsar man tillräckligt hårt - går den rakt!

Dom här problemen uppkom efter byte av inre och yttre styrleder. Framvagnsinställning gjord 3 gånger utan resultat.
Började fundera på om det kunde vara styrväxeln, i samma veva besiktigade jag bilen och fick tvåa på att hela jävla nedre fästet på styrväxeln ärjat sönder. Tänkte yes, måste vara därför! Så bytte styrväxel, men icke.. :(

Dessutom så var skivorna fram otroligt slitna, och bara höger fram hade en riktigt grov kant och var ojämt sliten. Så tänkte att det kanske kunde vara problemet efterssom den går rakt vid inbromsning. Har nu bytt skivor och belägg och motionerat oken men ingen skillnad. Så nu håller jag på att bli galen på detta! :evil:

Visst, bussningarna i framvagnen ser inte roliga ut, men det finns ju värre om man säger så! Känner inga glapp i hjulet, inga missljud från hjullager och det snurrar lätt. Inga anmärkningar på besiktningen eller...

Är det någon som har en aning, eller varit med om detta förut? Kan ju vara allt från bussningar, stag, topplagring, krökt fjäderben, servopump... Det känns ju lite o lägga ut pengar på en massa saker för att det kanske kan vara det, så hjälper det inte ett dugg. :( :(

Tacksam för alla svar och idéer!
Mvh Malin! :wink:
MaulinR93 skrev: Dom här problemen uppkom efter byte av inre och yttre styrleder. Framvagnsinställning gjord 3 gånger utan resultat.
Började fundera på om det kunde vara styrväxeln, i samma veva besiktigade jag bilen och fick tvåa på att hela jävla nedre fästet på styrväxeln ärjat sönder. Tänkte yes, måste vara därför! Så bytte styrväxel, men icke.. :(
Har inte varit med om detta på en personbil, men jag bytte en gång själva servodelen på en hjullastare, Volvo LM 218 (det ser inte alls likadant ut som på en personbil) Dom såg ut som en bakvänd traktor med en stor skopa fram (eller bak?). Den drog i alla fall kraftigt åt vänster. felet var att styrväxeln inte var i 0-läget när den körde rakt fram.
Kolla noga att styrväxeln är i mitten när hjulen står rakt fram. Du kan ha "förskjutit" 0-läget åt vänster när du bytte styrstagen och p-ändarna. Vet ej om det fungerar så på en modern kuggstångsstyrning, men det kan kanske vara en förklaring

Mvh
Lennart
MaulinR93 skrev: Men den var ju likadan med gamla styrväxeln oxå, känns som att de skulle bli exakt likadant är lite skumt..
Bytte du hela styrväxeln mot en annan? Eller flyttade du över dom nya styrstagen? Bytte du hela styrväxeln, borde det vara servopumpen som krånglar. Där sitter lite ventiler som kan hänga sig. Flyttade du över stagen med p-ändarna, kan det vara där felet är. Att p-ändarna sitter skruvade olika långt in på stagen, då flyttar du 0-läget och servon tror att du svänger och vill hjälpa till. Jag har inte jobbat sjölv med just detta, så du får hoppas på lite hjälp från andra. När du kollade framvagnsinställningen. Kollade dom alla vinklar då eller bara Toe-in. Det kan vara något med Camber/Caster vinklarna som inte stämmer också, men då borde det inte uppkommit samtidigt som du bytte stagen och p-ändarna.
Börja med att hissa upp bilen så båda framhjulen hänger fritt. Vrid ratten mellan fulla rattutslag ock räkna varven,noga. Ställ sedan ratten exakt i mitt emellan och kolla hur hjulen står. Står dom båda lite åt höger, justerar du med hjälp av stagen (lika många varv på båda sidor) tills hjulen står lika (ungefär) rakt fram. Sedan får du kolla Toe-in igen. Tänk bara på att skruva lika många varv på båda sidor

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
MaulinR93 skrev: Men den var ju likadan med gamla styrväxeln oxå, känns som att de skulle bli exakt likadant är lite skumt..
Bytte du hela styrväxeln mot en annan? Eller flyttade du över dom nya styrstagen? Bytte du hela styrväxeln, borde det vara servopumpen som krånglar. Där sitter lite ventiler som kan hänga sig. Flyttade du över stagen med p-ändarna, kan det vara där felet är. Att p-ändarna sitter skruvade olika långt in på stagen, då flyttar du 0-läget och servon tror att du svänger och vill hjälpa till. Jag har inte jobbat sjölv med just detta, så du får hoppas på lite hjälp från andra. När du kollade framvagnsinställningen. Kollade dom alla vinklar då eller bara Toe-in. Det kan vara något med Camber/Caster vinklarna som inte stämmer också, men då borde det inte uppkommit samtidigt som du bytte stagen och p-ändarna.
Börja med att hissa upp bilen så båda framhjulen hänger fritt. Vrid ratten mellan fulla rattutslag ock räkna varven,noga. Ställ sedan ratten exakt i mitt emellan och kolla hur hjulen står. Står dom båda lite åt höger, justerar du med hjälp av stagen (lika många varv på båda sidor) tills hjulen står lika (ungefär) rakt fram. Sedan får du kolla Toe-in igen. Tänk bara på att skruva lika många varv på båda sidor

Mvh
Lennart
Ja jag bytte hela styrväxeln mot en annan, och satte dit inre och yttre styrleder från den gamla styrväxeln. Eller ja, dom yttre köpte jag nya för det vart gängpaj på dom gamla. :P
På framvagnsinställningen kollade vi alla vinklar. Har ju lite camber på vänster framhjul, kommer dock inte ihåg värdet, men det var ytterst lite. Och det var ju inget som märktes av förut iallafall... castervinkeln var oxå okej.

Men ska kolla på lederna och räkna varven på ratten så får vi se om det är där felet ligger, förhoppningsvis gör det det! :) Tack så mycket! Jag återkommer när jag kollat 8) Mvh!
andreasw skrev:Styrservon som är dryg? xD
Jo har börjat fundera på det med.. Är inte ett dugg påläst om hur servosystemet fungerar så jag låter väl puckad nu kanske men, det går ju ett rör från servopumpen till styrväxeln. Hur kan då servopumpen påverka höger/vänster? Isåfall skulle det ju va någon ventil i styrväxeln, men som sagt, två stycken som är exakt likadana? :???: Känns ju bara så jävla orimligt.. :(

Har iallafall räknat varven på ratten idag o det lika åt bägge hållen, så det bådar ju inte så gott. Ska kolla lederna imorgon troligtvis, så får vi se. Börjar ge upp hoppet om detta nu :( :(
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]