Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanu71
Hej

Ny här på forumet och väntar ny tjänstebil, en 13- XC70 D4 AWD Summum m.m.

Första Volvon på 10år. Orderlagd v.7 och leverans v.17 var första budet på Min Volvo. Idag hoppade den till steg 2 och skall byggas v.19 och leverans v.21??? :evil:
Kändes lite surt då man hade börjat se ljuset i tunneln. Byggvecka v.19 är veckan innan övergång till MY14 vad jag förstått. Vore lite kul, om jag ändå skall vänta extra, om det skulle bli den sista MY13 av bandet. Oddsen på det är väl iofs inte så stora då det rullar av flera bilar om dagen, men ändå.
Kanske får en MY14 :lol:

Någon som vet om veckorna hoppar lite fram och tillbaks på Min Volvo eller stämmer det bra det som står där?

Med facit i hand kanske man skulle väntat på en MY14, men miltaket på nuvarande skrot (11- BMW 520d) är nått och dealen på de sista MY13 var för bra för att stå emot. 12% ramavtal på allt + extra 2% på allt + gratis drag och vinterdäck avgjorde det hela. Brutto 495 000;- Netto 398 000;- (tyckte jag var en bra affär).
Dessutom är i mina ögon inte faceliften på XC70 MY14 större än att det går att leva med.
Sett lite trådar om Haldex Gen4 vs Gen5. Ngn som vet om Volvo gjort ngn uppgradering av mjukvaran. En av anledningarna till att jag valt XC70 är just AWD och markfrigång på dåliga jaktstigar samt drag av tunga släp. Det och det faktum att mitt arsle har fyllt 40 och jag har fått nog av M-pkt, 18", sportstolar, och stenhårda chassin :wink:

//Uffe
Användarvisningsbild
av V9097
Jag tycker XC70 har förlorat på faceliften. Jag skulle vara gladare för en sen 2013 än en tidig 2014.Men det är ju bara jag det.
Johanu71 skrev: Oddsen på det är väl iofs inte så stora då det rullar av flera bilar om dagen, men ändå.
50st i timmen tror jag man taktar just nu i Torslanda.
av Soleus
Min V40 som beställdes v5 fick efter några dagars väntan leveransvecka 20.
Efter ca 2 veckor ändrades leveransveckan till v16, en hel månad tidigare alltså.
Där stod den kvar fram till förra veckan då bilen byggdes och hade då temporärt fått leveransvecka 15 för att återigen gå tillbaks till v16 där den är just nu.

Du får nog din bil tidigare än vad som står på "min Volvo".
av v70anders
Hej!

Jobbigt att få leveransen senare lagd! Jag beställde också min XC70 D4 AWD vecka 7. Min är också i steg 2 sedan en tid tillbaka men fortfarande prel leverans v17. Hoppas verkligen inte att min också hoppar fram till v19. Då jag la ordern trodde säljaren på leverans v13....

Skönt att höra att det är fler än jag som går och väntar på en av de allra sista My-13.
Användarvisningsbild
av V9097
Min har plötsligt hoppat från steg 2 till steg 7, utan någon notifiering via mail. När den hoppade från steg 1 till 2 fick jag ett email.

Det närmar sig!
Användarvisningsbild
av Brainy
Johanu71 skrev:Hej

//Uffe
Hej och Välkommen hit.

Hoppas att du kommer trivas med både bil och forumet!
av JimmyK
Johanu71 skrev:Hej

Första Volvon på 10år. Orderlagd v.7 och leverans v.17 var första budet på Min Volvo. Idag hoppade den till steg 2 och skall byggas v.19 och leverans v.21??? :evil:
Kändes lite surt då man hade börjat se ljuset i tunneln. Byggvecka v.19 är veckan innan övergång till MY14 vad jag förstått. Vore lite kul, om jag ändå skall vänta extra, om det skulle bli den sista MY13 av bandet. Oddsen på det är väl iofs inte så stora då det rullar av flera bilar om dagen, men ändå.
Kanske får en MY14 :lol:

Någon som vet om veckorna hoppar lite fram och tillbaks på Min Volvo eller stämmer det bra det som står där?

Med facit i hand kanske man skulle väntat på en MY14, men miltaket på nuvarande skrot (11- BMW 520d) är nått och dealen på de sista MY13 var för bra för att stå emot. 12% ramavtal på allt + extra 2% på allt + gratis drag och vinterdäck avgjorde det hela. Brutto 495 000;- Netto 398 000;- (tyckte jag var en bra affär).
Dessutom är i mina ögon inte faceliften på XC70 MY14 större än att det går att leva med.
Sett lite trådar om Haldex Gen4 vs Gen5. Ngn som vet om Volvo gjort ngn uppgradering av mjukvaran. En av anledningarna till att jag valt XC70 är just AWD och markfrigång på dåliga jaktstigar samt drag av tunga släp. Det och det faktum att mitt arsle har fyllt 40 och jag har fått nog av M-pkt, 18", sportstolar, och stenhårda chassin :wink:

//Uffe
V20 är bryt för nytt modell år.
Användarvisningsbild
av ekdjim01
Jag väntar på min V70 D4 AWD som jag beställde v7 och den var beräknad att lev. v15 men de har nu kapat det till v14, får se om det håller.
av perhall
Sannolikheten att det blir en MY14 är mycket liten, den sjunker nog för varje år, vanligare när MY92 blev MY93 etc../PH
av Johanu71
Nä, någon MY14 lär det ju inte bli. Lekte bara med tanken lite.
Det som är mest intressant är om förseningen står kvar. Leverans v. 21 innebär i praktiken v.23 för mig då det blir knas att byta tjänstebil mitt i en månad med dubbla förmånsvärden som följd. Bättre då att leveransen tidigareläggs så att jag får bilen i brytet april/maj. Är väl bara att vänta och se. Just nu känns det inte så kul med nybil på slaskvägar ändå.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]