- tor 28 mar 2013, 08:44
#741139
Hej på er ny i detta forum.
har under tio års tid varit BMW ägare 520(-98) och senast 320 (-05)touring (e47 karossen dvs den äldre karossen den nya kom samma år) båda körda i ca.5 år och nöjd sådan.
Men nu ville jag testa något annat och fastnade för en Volvo v50 2.0d av 2010 års modell.
Alltid försökt att köpa en modell som varit i produktion några år så de värsta barnsjukdomarna försvunnit.
jag kör ca.2500-3000 mil om året men har lite frågor kring dieslar då jag tidigare inte haft detta.
Vi kör mycket småsträckor under vardagen på 1-2 mil. Några turer blir det på 3 mil enkel och en gång per månad i snitt blir det en tripp på 40 mil enkel resa. dvs 100 mil på några dagar.
Hur är det men reningen av filtren hur ofta behöver man köra längre sträckor och hur långa.
Kört med dieselvärmare nu på mornarna och fått en varningens ord på att batteriet tar stryk då det oftast blir en sträcka på milen efter detta.
När dieselvärmaren är igång när man kommer ut skall man låta den gå klart eller kan man stänga av den.
Efter att ha haft bilen drygt en halv månad så känns det bra.
320 hade jag dynamisk stabilisering på så den låg som en padda i kurvor och extrem väghållning. Men v50 känns bra men framhjulsdrift känns lite annorlunda än att ha kraften i rumpan.
bagaget är mycket bra jämn fört med touringen speciellt när man tar bort det idiotiskt placerade insynsskyddet bagaget.( Här hade BMW en bättre lösning då det var integrerat med lastnätet ovan för baksätets ryggstöd.
Jag sitter bättre med volvos stolar och den är bättre att ta sig in/ur då min rygg spökar vilket var anledningen att byta den låga 320.
Baksätet vilket vi nästan aldrig använder känns lite tajtare än i 320 men inget anmärkningsvärd skillnad.
Lite högre vägljud ben beror kanske mest på att jag nu kör med dubbdäck vilket jag inte haft tidigare så väntar med spänning på hur bruset blir med sommardäcken. Tittade lite i motorummet och ljudisoleringen verkar vara lite klenare än i 320 så kanske en dämpmatta från Biltema modifieras dit så småningom.
Förbrukningen ligger för tillfället på ca 0.56 men beror nog mest på att jag ännu inte lärt mig den 6 växlade lådan.
ofta hopps en växel till!
Tycker efter alla bensinare att dieslar är roliga att köra men bmwn hade också ett bra bottendrag. Och jag vet att BMW har mycket bra dieslar men detta köp var mer en prisfråga och en nyfikenhet på något nytt. För två personer plus hund verkar det hitentills vara ett bra val.
har under tio års tid varit BMW ägare 520(-98) och senast 320 (-05)touring (e47 karossen dvs den äldre karossen den nya kom samma år) båda körda i ca.5 år och nöjd sådan.
Men nu ville jag testa något annat och fastnade för en Volvo v50 2.0d av 2010 års modell.
Alltid försökt att köpa en modell som varit i produktion några år så de värsta barnsjukdomarna försvunnit.
jag kör ca.2500-3000 mil om året men har lite frågor kring dieslar då jag tidigare inte haft detta.
Vi kör mycket småsträckor under vardagen på 1-2 mil. Några turer blir det på 3 mil enkel och en gång per månad i snitt blir det en tripp på 40 mil enkel resa. dvs 100 mil på några dagar.
Hur är det men reningen av filtren hur ofta behöver man köra längre sträckor och hur långa.
Kört med dieselvärmare nu på mornarna och fått en varningens ord på att batteriet tar stryk då det oftast blir en sträcka på milen efter detta.
När dieselvärmaren är igång när man kommer ut skall man låta den gå klart eller kan man stänga av den.
Efter att ha haft bilen drygt en halv månad så känns det bra.
320 hade jag dynamisk stabilisering på så den låg som en padda i kurvor och extrem väghållning. Men v50 känns bra men framhjulsdrift känns lite annorlunda än att ha kraften i rumpan.
bagaget är mycket bra jämn fört med touringen speciellt när man tar bort det idiotiskt placerade insynsskyddet bagaget.( Här hade BMW en bättre lösning då det var integrerat med lastnätet ovan för baksätets ryggstöd.
Jag sitter bättre med volvos stolar och den är bättre att ta sig in/ur då min rygg spökar vilket var anledningen att byta den låga 320.
Baksätet vilket vi nästan aldrig använder känns lite tajtare än i 320 men inget anmärkningsvärd skillnad.
Lite högre vägljud ben beror kanske mest på att jag nu kör med dubbdäck vilket jag inte haft tidigare så väntar med spänning på hur bruset blir med sommardäcken. Tittade lite i motorummet och ljudisoleringen verkar vara lite klenare än i 320 så kanske en dämpmatta från Biltema modifieras dit så småningom.
Förbrukningen ligger för tillfället på ca 0.56 men beror nog mest på att jag ännu inte lärt mig den 6 växlade lådan.
ofta hopps en växel till!
Tycker efter alla bensinare att dieslar är roliga att köra men bmwn hade också ett bra bottendrag. Och jag vet att BMW har mycket bra dieslar men detta köp var mer en prisfråga och en nyfikenhet på något nytt. För två personer plus hund verkar det hitentills vara ett bra val.