Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"fördelen" med all den här mjukvaruhysterin är ju att man snart bara behöver en dator för att "laga bilen". En dator är ju också bra mycket billigare än alla verktyg som kan tänkas behövas.

Dröjer nog inte så fruktansvärt många år innan det börjar ploppa upp bilar som inte behöver mekanisk service, utan allt sköts via mjukvara. När dom väl fått fart på något alternativ till dagens bränsle kommer det säkert gå fort.
Lucif3r skrev:"fördelen" med all den här mjukvaruhysterin är ju att man snart bara behöver en dator för att "laga bilen". En dator är ju också bra mycket billigare än alla verktyg som kan tänkas behövas.

Dröjer nog inte så fruktansvärt många år innan det börjar ploppa upp bilar som inte behöver mekanisk service, utan allt sköts via mjukvara. När dom väl fått fart på något alternativ till dagens bränsle kommer det säkert gå fort.
Tror du på det själv eller är du ironisk? :D Datorer kostar inte så mycket, men du behöver mjukvara också. Den är dyr om man nu man nu inte skaffar en fulkopia från Kina.
llesrof skrev:Tror du på det själv eller är du ironisk? :D Datorer kostar inte så mycket, men du behöver mjukvara också. Den är dyr om man nu man nu inte skaffar en fulkopia från Kina.
Jag var inte ironisk. En dator, även med mjukvara, är inte speciellt dyr. Största poängen var dock att dom allra flesta idag har en dator hemma, så den delen är ju redan betald.
Har man råd med en splitter ny bil, ja då har man råd med mjukvaran också. Mjukvara är ingen slitagedel som verktyg är t ex. Så det är en engångsumma.
Sen var ju detta mest spekulation - det är omöjligt att säga hur mycket saker och ting kommer kosta i framtiden, när den dagen kommer då mitt exempel blir verklighet, för det kommer, förr eller senare. Det är ju möjligt att denna mjukvara t om kommer följa med bilen vid köp.

Sen vet jag inte vad du menar med "fulkopia från kina"? En kopia är en kopia av orginalprogrammet, något som nästan vem som helst kan göra, och är identisk med orginalet. Det har inget med vem som kopierat den ifrån vilket land att göra. Om gustav sitter i sin källare och gör en kopia, så kommer den vara identisk med en kopia någon på företaget som gjort mjukvara gjort, likaså om det är hang shong ifrån kina.
Har man råd med en splitter ny bil, ja då har man råd med mjukvaran också.
Varför det? Menar du att man har hur mycket pengar som helst bara för att man unnar sig en ny bil? En licensierad mjukvara kan kosta schaber.
Mjukvara är ingen slitagedel som verktyg är t ex. Så det är en engångsumma.
Nja, det kommer nya versioner. I och för sig brukar uppdateringar ingå, men inte hur länge som helst. Dessutom utvecklas saker inom IT-branschen.
Sen var ju detta mest spekulation - det är omöjligt att säga hur mycket saker och ting kommer kosta i framtiden, när den dagen kommer då mitt exempel blir verklighet, för det kommer, förr eller senare. Det är ju möjligt att denna mjukvara t om kommer följa med bilen vid köp.
Men det kommer nog alltid behöva bytas bromsar och andra delar. Mjukvara i sig är inget utan den hårdvara den kopplas till. Och den hårdvaran måste skruvas fast i något.
Sen vet jag inte vad du menar med "fulkopia från kina"? En kopia är en kopia av orginalprogrammet, något som nästan vem som helst kan göra, och är identisk med orginalet. Det har inget med vem som kopierat den ifrån vilket land att göra. Om gustav sitter i sin källare och gör en kopia, så kommer den vara identisk med en kopia någon på företaget som gjort mjukvara gjort, likaså om det är hang shong ifrån kina.
Vad bra. Då behöver jag inte fundera mer på detta.
Lucif3r skrev:Har man råd med en splitter ny bil, ja då har man råd med mjukvaran också. Mjukvara är ingen slitagedel som verktyg är t ex. Så det är en engångsumma.
Problemet uppstår väl inte för första eller andra ägaren, det är ju när bilen har rullat några år och kommit ned i pris så vanliga dödliga har råd att köpa bilen.

Om man då helt plöstsligt allitd tvingas till Volvoverkstaden för att fylla spolarvätsaka eller tömma askkoppen för det fasila priset av 10.000 kr för det behövs en hemlig pinkod som bara volvo har för att öppna locket på spolarburken eller lösgöra askkoppen.

Då kommer det bli problem och dessa bilar kommer snart att skrotas ut för ingen kommer tycka att det är värt att hålla dem rullande, Till skillnad från alla billiga gamla volvobilar som rullar idag och sköts av sina ägare.

Om det är bra eller dåligt att det bara rullar några få nya bilar på gatorna för de som har råd och resten får åka kommunalt istället för med egen beggad bil får väl alla tycka som de vill.
VolvoB20 skrev:tömma askkoppen
Tömma askoppen? Haha.. Hur gammal är du? ;)
Finns det förresten fortfarande människor som röker i bilen? Jag skulle aldrig någonsin köpa en begagnad bil av någon som rökt i den.. måste vara sjukt svårt att sälja en sån. :)
joel80 skrev:Tömma askoppen? Haha.. Hur gammal är du? ;)
Så gammal att jag tycker ironi är kul, Vilket den nya generationen inte verkar tycka.

Nåväl.... självklart syftar jag på småsaker som sitter fast på bussen som spridare, givare, små spjällmotorer, fönsterhissar, brytare, spolar osv som brukar gå sönder med åren.

Ingen av dessa kommer man att kunna byta utan att sedan tvingas åka in till Volvo och "aktivera" dessa. Och eftersom Volvo får monopol på detta kan man ju sätta vilket pris som helst.
Frågan är om det inte är mer lönsamt att använda mindre avancerade saker som inte behöver "aktiveras" än saker som måste aktiveras. Biltillverkarna har ju liksom inget egenintresse i att sätta i prylas som måsta aktiveras via dator. Ofta finns det ju en teknisk anledning.
Egenintresset är väl att man effekivt blockerar hemmaskruvare och 3:e-parts/eftermarknadsverkstäder och alla kunder tvingas in till Volvoverkstaden.

Borde ju finnas mycket pengar att tjäna där.
Förutsatt att Volvo fortsätter satsa på ungefär samma marknadssegment som idag:
Marknaden styr, Volvo kan inte ensamma plötsligt "tvinga" bilarna till märkesverkstad, och sedan p.g.a. det ta svindyrt betalt. Servicekostnader och reservdelar/reparationer styr en del när folk köper bil, om något märke skulle sticka ut så skulle dom väl förmodligen tappa marknadsandelar. Har aldrig haft tjänstebil själv så vet inte hur mycket verkstadskostnader påverkar dessa köp.

För äldre bilar (10+) har ju Volvo idag den här Nice price filosofin, typ lite som att hotell har billigare rum på helger för då är det privatpersoner som betalar. Har dessutom kommit en "Nice Price försäkring" från Volvia nu (eller den har kanske funnits länge?). Värsta scenariot i den här tråden går ju lite mot den här filosofin.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]