Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av High Fidelity
Ny på forumet, första inlägget :D

Blivit med 745:a. Älskar mitt slagskepp 8) men stereon som sitter i är paj. Har fått en beggad JVC utan kablar men hur kopplar man in den?

Har plockat ur den gamla men blir inte klok på vilka kablar som ska var och om jag behöver några nya kablar(hur vet man vilka och var köper man dem?) till den som ska in eller om de passar rakt av? Hilfe!

Tack.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Börja med att dra till ex biltema och handla en multimeter samt lite sockerbitar och annat gött. På stereons kablar brukar det ju stå vad dom går till. Sedan är det bara att mäta sig fram i bilens ormbo!

*edit*
Köp även ISO hane/hona om du inte har det, så du lätt kan byta ut stereon
Finns även det på Biltema
av High Fidelity
Statsminister skrev:Börja med att dra till ex biltema och handla en multimeter samt lite sockerbitar och annat gött. På stereons kablar brukar det ju stå vad dom går till. Sedan är det bara att mäta sig fram i bilens ormbo!

*edit*
Köp även ISO hane/hona om du inte har det, så du lätt kan byta ut stereon
Finns även det på Biltema
Mäta vad ? :shock: Tror det där var på lite för hög nivå för mig, hehe. Sockerbitar är jag bekant med men resten... :D

Kan jag alltså använda befintliga kablar till den nya, är det standardiserat sas?
Användarvisningsbild
av Statsminister
(EDIT, ser att du redan tagit bort stereon) Sitter stereon inkopplad direkt i bilens kablar med tex sockerbit eller har du någon form av kontakt i bilen som du kan dra isär och få loss stereon?

Det du bör börja att mäta dig fram till:
Konstantström
Ström vid "stereoläge"(tändning)

Dessa behöver du ju för att ha minnet i stereon kvar, samt att stereon går igång när du vrider tändiningen. Vill man så kan man säkert köra både minne och stereons + på konstantströmmen

Sedan måste du mäta dig fram till vilka sladdar som går vart på vilken högtalare. Det gör du relativt enkelt med en multimeter och ett par meter extra kabel för att nå till tex dom bakrehögtalarna.

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]