Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luzion
Hej!

Det är så att jag behöver lite delikat hjälp av er experter. Min gamla trotjänare från 94 (Volvo 854) håller eventuellt på att ge upp. Det hela började med att jag startade bilen kall nu på förmiddagen, backade ut och körde iväg, efter ca 100m så börjar det lukta konstigt i kupén. Den här lukten påminner inte helt håller om bränd elektronik utan är en blandning av detta och avgaser på nåt vis. Till saken hör också att det blåser in lite rök i kupén. Självklart tror jag först att den har börjat ta in avgaser. När jag sedan stannar till och slår av tändningen och sedan startar igen så fungerar inte instrumentpanelen(?), belysningen i den fungerar och klockan, men inga indikationslampor eller mätare. Alla säkringar är hela.

Min första teori är att hela instrumenthuset har fått någon slags kortslutning. Monterar lös övre delen på instrumentbrädan och kopplar ur instrumenthuset, besiktar alla kablar, ser inget synligt fel. Planen blev att åka till närmaste skrot och prova med ett annat instrumenthus, på väg till skroten upptäcker jag att vindrutetorkarna går i samma hastighet i alla lägen(?). När jag stannar till utanför skroten har min teori ändrats och jag börjar misstänka att generatorn har gått. Det som händer nu är att bilen inte startar längre, så min teori om generatorn stärks. När snubben på skroten hjälper mig med startkablar så dör bilen så fort startkablarna tas bort. Så det bör ju som sagt vara generatorn. MEN, frågan är vad som kan ha hänt i första skedet? Var det generatorn som strök med direkt och lukt/rök letade sig in i kupén via fläktsystemet?

Just nu står bilen vid skroten och jag har ingen lust att kosta på med ny generator om det visar sig att det inte är den som är roten till felet. Så ni som är lite pålästa, kom gärna med tips och synpunkter :D
av Luzion
Kan ha varit det! Senaste nytt angående problemet är som följer. Instrumentpanelen fungerar fortfarande inte när jag provar med ett annat batteri. Alltså verkar hela instrumenthuset trasigt. Om jag kör runt med ett trasigt instrumenthus, alternativ instrumenthuset helt urkopplat. Kan det resultera i att generatorn inte laddar till batteriet? Eller finns det något laddningsrelä som man kan kika på ifall det fungerar eller inte?

Jag misstänker dock att om instrumenthuset inte fungerar som det ska så är det mycket annat som inte heller fungerar tack vare det, kan jag ha rätt?
Luzion skrev: Jag misstänker dock att om instrumenthuset inte fungerar som det ska så är det mycket annat som inte heller fungerar tack vare det, kan jag ha rätt?
Du är inne på något där. Jag tycker det låter jävligt taffligt att generatorn skulle sluta ladda om mätarhuset är urkopplat/ur funktion. Då det är en såpass viktig funktion.

Men så här mycket kan jag bidra med.. Om du kopplar ur instrumenthuset på en t.ex. Volvo x70 01- så slutar bl.a. blinkers, fönsterhissar, helljus etc att fungera.
av Luzion
Forciie skrev:
Luzion skrev: Jag misstänker dock att om instrumenthuset inte fungerar som det ska så är det mycket annat som inte heller fungerar tack vare det, kan jag ha rätt?
Du är inne på något där. Jag tycker det låter jävligt taffligt att generatorn skulle sluta ladda om mätarhuset är urkopplat/ur funktion. Då det är en såpass viktig funktion.

Men så här mycket kan jag bidra med.. Om du kopplar ur instrumenthuset på en t.ex. Volvo x70 01- så slutar bl.a. blinkers, fönsterhissar, helljus etc att fungera.
Jag håller med, tycker det låter konstigt att det skulle kunna vara så. Men samtidigt när du beskriver vad som hände med din x70 så styrker det ju teorin lite grann. Ska mäta upp lite ström och se om man kan utesluta generatorn iaf.
av T-rex
Har du kollat så att + el- pol sitter åtdragen, fick ett liknande (skumt) problem med min när mekonomen glömt att dra åt pluskabeln på batteriet, en tanke
av Luzion
T-rex skrev:Har du kollat så att + el- pol sitter åtdragen, fick ett liknande (skumt) problem med min när mekonomen glömt att dra åt pluskabeln på batteriet, en tanke
Jajemen, har precis satt i ett nytt batteri dessutom. Men ska mäta upp ström med en voltmeter och se vad jag kan hitta för fel.
av Luzion
Senaste nytt!

Bilen har nu fått ny generator då den gamla var död. Instrumenthuset fungerar fortfarande inte, har provat med ett annat instrumenthus också, ingen skillnad. Gemensamt för dessa två instrumenthus är att klockan fungerar i båda vid inkoppling, belysningen lika så. Bilen står just nu kvar på verkstaden och imorgon ska de söka orsaken till felet. Eftersom elfel kan vara svåra att lokalisera så har jag satt ett tak på vad det får kosta när grabbarna på verkstaden ska felsöka.

En teori just nu är att något kan ha brunnit någonstans under instrumentbrädan vid mittkonsolen. Ytterligare input angående detta välkomnas!
av NilsO
Luzion skrev:
Forciie skrev:
Du är inne på något där. Jag tycker det låter jävligt taffligt att generatorn skulle sluta ladda om mätarhuset är urkopplat/ur funktion. Då det är en såpass viktig funktion. …
Jag håller med, tycker det låter konstigt att det skulle kunna vara så. Men samtidigt när du beskriver vad som hände med din x70 så styrker det ju teorin lite grann. Ska mäta upp lite ström och se om man kan utesluta generatorn iaf.
Men så är det. På bilar med traditionell generator och laddningslampa (850 -94 hör till dessa) måste kretsen med laddningslampan fungera för att generatorn ska ladda. Dvs lampan måste lysa när tändningen är på och motorn står stilla. Generatorn *kan* nog ibland fungera ändå, men funktionen blir osäker och slumpartad om inte lampan finns där.
av Luzion
Nu är problemet löst! Det som hade hänt var att generatorn gav upp och det i sin tur hade genererat i att kabelstammen (en av dom iaf) som går in i kupén hade smällt samman till en klump. Så det var därför som mätarhuset inte fungerade. Så det blev en ny generator, nytt batteri och lite begagnade kablar från en bilskrot. Konstigt fel dock, tycker ju att nån säkring borde ha gått till följd av detta, men inte det inte.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]