Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sWARISH
Tjena! jag har en volvo 850 - 95 som är svårstartad ibland.. spelar ingen roll om den är varm elr kall händer mest om bilen stått en liten stund.. tar några minuter innan den går igång.. kommer en konstig doft från motorn när jag försöker starta den, svårt och beskriva vad det kan vara som luktar efter som jag inte kan så mycket om bilar :/ köpte bilen för inte så länge sen.. fungera bra i ca 2 veckor sen börja den strula. någon som vet vad det kan vara för fel?
av wkarlsson
JT855 skrev:Nu är jag bara lite nyfiken... Men bytte du flexröret på avgassystemet då blir var svårstartad?
Ja lamnda sonden sitter just under får du in tjuvluft får ger den fel värde. Förstår du?
av JT855
Klart jag förstår det... :) Men du skrev aldrig något om att du misstänkte läckage på flexröret... Sen har jag aldrig själv varit med om att någon bil blivit svårstartad vid avgasläckage, t.ex igår när jag bytte katt så skulle jag provstarta bilen för att lyssna om det svek, och visst svek det... Genom hålet där lambdan ska sitta för den hängde i luften brevid avgassystemet... Bilen startade precis som vanligt. Sen vet jag inte hur mycket luft den kan suga in i avgassystemet då den snarare vill trycka ut luft där. Nåväl, jag är ju ingen expert. Bara spekulerar. Men har du felkod på kamaxelgivaren så har du ju en ytterst trolig bov där... Svek flexröret så behövde det ju bytas hur som helst.
av wkarlsson
JT855 skrev:Klart jag förstår det... :) Men du skrev aldrig något om att du misstänkte läckage på flexröret... Sen har jag aldrig själv varit med om att någon bil blivit svårstartad vid avgasläckage, t.ex igår när jag bytte katt så skulle jag provstarta bilen för att lyssna om det svek, och visst svek det... Genom hålet där lambdan ska sitta för den hängde i luften brevid avgassystemet... Bilen startade precis som vanligt. Sen vet jag inte hur mycket luft den kan suga in i avgassystemet då den snarare vill trycka ut luft där. Nåväl, jag är ju ingen expert. Bara spekulerar. Men har du felkod på kamaxelgivaren så har du ju en ytterst trolig bov där... Svek flexröret så behövde det ju bytas hur som helst.
Ber om ursäkt men trodde att en förklaring till varför man byter Flex var överflödig. Det är inget jobb man gör för att det är jätte kul och har en stund över. Svårt artade bil kan bero på så mycket ville bara utesluta en sak. Allt vid felsökning kan ju vara till hjälp var min tanke.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]