Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte en beg. tjänstebil i höstas. Man sa att den nyligen var servad (11 200 mil på mätaren). Efter ca. 3-4 veckor tändes servicelampan. Jag kollade oljenivån som jag tolkade som ok. Har nu läst att det kanske kan vara för mycket olja (nyligen, har inte prövat att suga ur lite). Kan det finnas någon annan anledning?

Kan man släcka servicelampan själv? Jag brukar göra min egen service på bilarna och hade en V70 -03. Där kunde man själv släcka lampan.

Mvh!
// Niklas
StefanN skrev:Vad säger serviceboken om när den är servad senast? Har den ingen stämpel nyligen skulle jag utgå ifrån att den inte är servad.
11 100 mil så det borde inte vara några problem. Men jag har en känsla av att säljaren (en firma i Uppsala) inte gjort den service som de påstod vid försäljningen.

Jag kollade nämligen oljenivån innan jag körde hem med bilen (Uppsala - Gbg) , då skulle den enl. säljaren ha bytt bla. olja + filter för mindre än 30 mil sedan men oljan var trots det fullständigt kolsvart! Till svar fick jag "Oljan blir svart omedelbart på dieselbilar!" Vilket jag inte tror på.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]