Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder så har jag lite funderingar angående krängningshämmaren på min volvo 855. (som för tillfället är VÄLDIGT billig). Jag är inte den händigaste människan på denna jord så idag tog jag den lilla bilen in på verkstaden för att få höger yttre styrled bytt efter en 2:a på besiktningen. Man lär ju passa på när det är löningsdag. ;)

När bilen ändå var upphissad så tänkte jag passa på att känna lite på stabiliseringsstagen till krängningshämmaren eftersom den har klonkat vid ojämnheter i vägen. (har bytt tidigare så ljudet var välbekant ;) ) Den senaste veckan har jag däremot noterat att framvagnen varit ovanligt tyst vilket kändes lite knepigt men inget som jag kollade upp dumt nog. (S) Efter en snabb koll insåg jag iallafall att det fanns en VÄLDIGT bra förklaring till att staget inte klonkat något den senaste veckan. Krängningshämmaren var nämligen AV! Änden av den, som stabiliseringsstaget sitter i, var helt kaputt så staget satt bara fast i fjäderbenet! :shock:

Jag har läst runt lite och som jag förstod det så fick man lov att lyfta motorn en bit för att kunna montera ur och i krängningshämmaren. Det pissiga är att jag ska in på ombesiktning den här veckan. Nu tänker jag iofs köra in skiten och hoppas på att besiktningsmannen fokuserar på höger styrled, som är bytt, och inte vänster sida som är något, hmmm, defekt men en lösning lär jag ju få lov att ha vilket som.

Vad hade ni gjort? Bytt hela krängningshämmaren eller genvägen och svetsa fast en ny ände på den?

(H)
Alltså en duktig svetsare gör ju i stort sett så det blir lika hållbart som när det var nytt, dock vet jag inte hur det finns med utrymme för att kunna göra det riktigt bra. Kan ju ändå vara idé att svetsa det så det håller till sommaren då det är lite trevligare att vara ute och skruva :) Så vitt jag vet så brukar inte besiktningen bry sig om krängningshämmare, dock har den ju nu gått av så finns det någon vass kant som kan fara i nått hjul eller nått annat trafikfarligt, ja då vet jag inte.
Den gick av vänster fram på min 850 en gång vilket besiktningsmannen upptäckte. Jag betalade inte ens 2 000 kronor på verkstad för att få den bytt. Byt hela, det är det värt. En svets kommer hålla ett litet tag, sedan kommer den gå sönder igen. Ny del är alltid bäst.
av *pettson*
Mej veterligen så går det inte att svetsa fjäderstål med fortsatta egenskaper. Det som sker är att det blir sprött och stenhårt. Sen spricker det brevid svetsen.
Byta den är bäst, om man tänker igenom jobbet så är det inte svårt heller.
Tack för tipsen! Jag gjorde en liten fuling och körde in på ombesiktningen idag och tada, den gick igenom. :) Så ingen tidspress när det gäller det iaf, dock så mår ju tyvärr inte bilen bättre av det.
*pettson* skrev:Mej veterligen så går det inte att svetsa fjäderstål med fortsatta egenskaper. Det som sker är att det blir sprött och stenhårt. Sen spricker det brevid svetsen.
Byta den är bäst, om man tänker igenom jobbet så är det inte svårt heller.
Precis som jag misstänkte alltså. Då blir det att lämna in bilen igen, byta krängningshämmaren själv är nog inget för mig tyvärr. För visst måste man lyfta motorn? Eller har jag förstått det fel?
SEpaket skrev:Den gick av vänster fram på min 850 en gång vilket besiktningsmannen upptäckte. Jag betalade inte ens 2 000 kronor på verkstad för att få den bytt. Byt hela, det är det värt. En svets kommer hålla ett litet tag, sedan kommer den gå sönder igen. Ny del är alltid bäst.
Åhh. Är ju vänster fram på min med!
Haft sån jäkla otur med vänster fram på min bil så jag vetefan om den inte är hemsökt. (Troligtvis handhavandefel, men ändå. )
Först lyckades jag blåsa upp ett hål i framskärmen med högtryckstvätten. Helt sanslöst. Det har inte varit bubbligt av rost innan heller men det var då ingen plåt under lackbiten som for iväg. :P

Sen köpte jag helt nya dubbdäck inför vintern som jag hann ha i 3 dagar innan det var dags för haveri. Då släppte "tallriken" på fjäderbenet och hann tydligen karva upp hela däcket. :shock:

Strax efter det började abslampan lysa och det visade sig att abskransen var trasig. Så den byttes. I samband med det märkte jag att hjulet gick att ruckla på så nytt hjullager samt styrled sattes dit.

Varför är vänster sida så jäkla utsatt? Mer salt som kommer åt eller vad sjutton kan det vara?
JT855 skrev:Alltså en duktig svetsare gör ju i stort sett så det blir lika hållbart som när det var nytt, dock vet jag inte hur det finns med utrymme för att kunna göra det riktigt bra. Kan ju ändå vara idé att svetsa det så det håller till sommaren då det är lite trevligare att vara ute och skruva :) Så vitt jag vet så brukar inte besiktningen bry sig om krängningshämmare, dock har den ju nu gått av så finns det någon vass kant som kan fara i nått hjul eller nått annat trafikfarligt, ja då vet jag inte.
Jag hade ju hoppats på att svetsning skulle fungera men det verkar tyvärr inte så. Visserligen kan man ju alltid testa, men synd om något mer går sönder på kuppen. ;)
cinky skrev:
SEpaket skrev:Den gick av vänster fram på min 850 en gång vilket besiktningsmannen upptäckte. Jag betalade inte ens 2 000 kronor på verkstad för att få den bytt. Byt hela, det är det värt. En svets kommer hålla ett litet tag, sedan kommer den gå sönder igen. Ny del är alltid bäst.
Åhh. Är ju vänster fram på min med!
Haft sån jäkla otur med vänster fram på min bil så jag vetefan om den inte är hemsökt. (Troligtvis handhavandefel, men ändå. )
Först lyckades jag blåsa upp ett hål i framskärmen med högtryckstvätten. Helt sanslöst. Det har inte varit bubbligt av rost innan heller men det var då ingen plåt under lackbiten som for iväg. :P

Sen köpte jag helt nya dubbdäck inför vintern som jag hann ha i 3 dagar innan det var dags för haveri. Då släppte "tallriken" på fjäderbenet och hann tydligen karva upp hela däcket. :shock:

Strax efter det började abslampan lysa och det visade sig att abskransen var trasig. Så den byttes. I samband med det märkte jag att hjulet gick att ruckla på så nytt hjullager samt styrled sattes dit.

Varför är vänster sida så jäkla utsatt? Mer salt som kommer åt eller vad sjutton kan det vara?
Jaså, du också? Såg att din också är en 94a. Gott råd, framskärmarna ruttnar från insidan på dessa bilar. Inte ens min välskötta (se länk i signaturen vid intresse) har klarat sig där. Men jag är ute och jagar nya.

Jag har också haft en satans otur med vänster fram. Och jag tror jag vet vad det berodde på i mitt fall. Första som hände var att oket skar ihop där, så det var att byta. Därefter gick krängningshämmarstaget av. Därefter gick ABS-givare och dito sensor. Sedan hjullager som sade upp sig. Och till sist bromsslangen som var totalt sprucken. Teorin hos min husmekaniker är att oket kärvade fast och att beläggen låg emot skivan och att det blev en viss överhettning. Teorin får stå för honom, men eftersom oket kärvade ihop är det fullt troligt. Fast det påverkade säkert inte staget.

Eller också för bara vänster i allmänhet otur med sig. När jag blev påkörd bakifrån och fick min nackskada skulle jag göra vänstersväng också, så det är nog något ont med vänster och trafik i samklang.

Ät det någon annan skicklig människa som har en teori var inte rädda att hojta till då.
Lucif3r skrev:Man måste inte lyfta ur motorn. Därimot behöver man hissa upp den en liten bit, vilket görs enkelt med domkraft.
Haha ja, så långt var jag med. Men toppen att det räcker med en domkraft trodde man fick lov att ha en motorlyft eller nå. :)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]