Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
Trafiksäkerhetetns förlovade land och man kan övningsköra med en bil utan broms för läraren? Här måste det vara en extra pedal som är fäst i bromspedalen. Handbroms dög för 40 år sedan då jag tog körkort.
Användarvisningsbild
av apersson850
I Sverige finns inga krav på fordonet för privat övningskörning. Inte mer än för vanlig körning. Däremot för uppkörning. Då krävs dubbelkommando. Trafikskolorna har också dubbelkommando.
Å andra sidan ställs det krav på en i och för sig meningslös utbildning för läraren, innan man kan börja övningsköra. Men där får man inte veta någonting som man inte redan vet, om man har körkort. Dock ska eleven också vara med, och de lär sig kanske något nytt.

En bra grej, som förstadium till B-körkort, är att låta ungarna ta AM-behörighet på nåt ställe där de har seriös utbildning på sånt. Inte där man bara kör en sväng på gården och får ett papper, utan där det verkligen ingår en vettig teorikurs. Jag märkte tydligt på ungarna att frågorna om bilkörning blev betydligt seriösare när de skaffat AM-kortet.
av 2444ever
Var det inte krav på handbroms åtkomlig för läraren vid privat övningskörning i tidernas begynnelse, har ett svagt minne av det?
Sedan håller jag med om att det är bra som en extra säkerhet med åtkomlig handbroms. Lite som säkerhetsbälte, behövs det är det ett misslyckande, men OM.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag fattar inte hur en elektrisk parkeringsbroms som i det här fallet infinner sig i V70II kan vara till hjälp för handledaren som sitter bredvid. Den som övningskör måste i alla fall trycka på fotbromsen för att parkeringsbromsen ska gå i (finns det även en liten fördröjning). För det andra, att aktivera en sån här typ av elektrisk broms under färd är oavsett hastighet både skadligt för alla medresenärer och bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Knight.. att aktivera parkeringsbromsen under färd på en nyare V70 är precis samma sak som att använda fotbromsen under färd. Den bromsar då på alla fyra hjulen till du står stilla. Inte farligt för vare sig bilen eller passagerarna om det görs på ett ställe där man kan bromsa/stanna utan fara såklart.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är riktigt. Parkeringsbromsknappen fungerar som reservbromspedal. För den som inte provat ska kanske tilläggas att ingenting av det som Knight8806 skriver i sitt inlägg stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av S80-04
http://opetuslupa.fi/?Poljinpaketti Här bild, texten kanske inte säger så mycket, på dubbelmommando som säljs i Finland, kostar ca 1300kr.
Användarvisningsbild
av gooose
joel80 skrev:Knight.. att aktivera parkeringsbromsen under färd på en nyare V70 är precis samma sak som att använda fotbromsen under färd. Den bromsar då på alla fyra hjulen till du står stilla. Inte farligt för vare sig bilen eller passagerarna om det görs på ett ställe där man kan bromsa/stanna utan fara såklart.
Hur menar du nu ??
Har du provat detta på riktigt ??

står detta att läsa i instr boken eller är det hörsägen du refererar till

om jag trycker på handbroms knappen i låt säga 40Km/h så blonkar det till man känner ett svagt bromsförsök från bakändan men sedan så rullar det på som inget hade hänt upprepat detta flera ggr då jag ville provocera ut röven för att åka brett då med DSTC av även provat på rak väg utan effekt
Någon som har erfarenhet av detta som vet att det funkar

//Gooose
Användarvisningsbild
av apersson850
Behöver jag citera mig själv, eller?
apersson850 skrev:Det är riktigt. Parkeringsbromsknappen fungerar som reservbromspedal. För den som inte provat ska kanske tilläggas att ingenting av det som Knight8806 skriver i sitt inlägg stämmer med verkligheten.
Det blir alltså full bromsning så länge man håller parkeringsbromsknappen intryckt.
av AndS
Enligt instruktionsbok för en -08.
"I nödfall kan parkeringsbromsen ansättas när fordonet är i rörelse genom att reglaget hålls
in. När reglaget släpps eller gaspedalen trycks ner avbryts bromsförloppet."

"Vid nödbromsning i hastigheter över 10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet."

"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar
på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla."

Det som inte framgår är med vilken bromskraft som systemet bromsar med.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]