Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

SEpaket skrev:Om du med "fixa upp" menar någon form av så kallad "styling" så är svaret nej. Men jag skall försöka ordna till bilen så gott som det går i former av att göra den mer funktionsduglig, till exempel skall en ny radioantenn dit.
Jag menade typ putsa upp lacken, classiclacka den och lite sådana förfiningar.
Nexus skrev:Rishög???? Ser ju riktigt fin ut tycker jag :D
Ja, jag kanske överdrev lite. Men jag är van vid grannarnas medlidsamma blickar. Jag bor i ett såntdär område där Kia är vanligaste bilmärke och nyare Skoda god tvåa. Vi har tre bilar tillverkade på förra sidan av millennieskiftet på gatan, det är mina två Volvo och ett par som har en Fiat Tipo som andrabil.

Du har såklart rätt, den är ganska fin för sin ålder, precis som min 850. Jag är en fyndmagnet när det gäller bilar. 850n köpte jag till fyndpris för många år sedan och förutom service, bromsbyten och annat traditionellt så har den inte kostat en krona i reparationer. Denna bilen fick jag ta över gratis när bror min flyttade utomlands för något bättre jobb. Jag verkar ha gjort ett kap igen. Inte ett enda besiktningspapper har bra att veta för rost, det tyder på att den är hygglig undertill.
Lucif3r skrev:Jag menade typ putsa upp lacken, classiclacka den och lite sådana förfiningar.
Lacken lurar dig, bilen du ser på bilden är otvättad sedan december. Den är hyggligt smutsig och det är inbokat att tvätta bilen, så får vi se vad jag har för utgångsläge. Sedan skall jag väl putsa upp den om behov finns. Och så försöka få bort en dekal som någon dumj-vel har satt på lacken. Sedan undrar jag om inte man kunde sätta in högtalargaller över nya högtalarna på något sätt så det ser mindre fult ut där. Ny radioantenn skall monteras (någon som vet hur man får bort plasten vid radioantennen? Den sitter stenhårt fast, mycket lättare på 850) och lite annat smått och gott. Classiclacka vet jag inte vad det betyder, men billackering har jag ingen kunskap om, så det blir det nog inte. Sedan hade jag egentligen velat ha sådanadär vindavvisare på rutorna och en reflexramp baktill (har bläddrat i gamla Volvokatalogen, jag har varenda årgång 93-97). Men det är svårfunnet och dyrt. Och så letar jag fortfarande efter någon som vill ta väck sportavgaset som någon monterat på den och ordna dit ett vanligt istället. Visst, det är ett jättefint Walkersystem som sitter på, men jag gillar inte den höga ljudet det ger. Original är bäst där också.

Okej, jag erkänner, det blir lite fix här och där.
Nej nej, lacken på bilden lurar mig inte. Men alla lacker behöver en ordentlig uppfräshning efter några år :). Du har ju både en "tråkig" och "bra" färg på bilden, bra för att smutsen inte syns lika väl som på t ex en svart bil, tråkig för att den inte är så speciellt estetisk tilltalande :p

Antennen, på min 945a iaf, satt bara skruvad. På den iaf var man tvungen att ta bort innertaket(eller lossa) och hålla emot på insidan. Sen var det bara att skruva. Satt gjorde den iaf så lite milt våld fick man allt ta till (akta lacken dock, själv sket jag i det då bilen skulle in på lack då.. :p Demonterade hela bilen inför lacken)

Högtalarna... Normalt sett monterar man i 5.25" i framdörrarna. Du verkar dock ha 6.5" - vilket också funkar. Fördelen med 5.25" är att orginalgallren går över (så länge du inte har riktigt feta högtalare som jag hade hehe), och fördelen med 6.5" är att dom kan ge bättre ljud, speciellt i den billigare klassen.

Reflexramp hittas lätt på skrotar och t ex turboperformanceclub. Ett förslag är att skaffa rampen ifrån 960, den ser bättre ut, ligger dock högre i pris. Sen bör du väl kanske fundera på att skaffa vita bakblinkers också, för att matcha fronten. Det kommer göra stor skillnad utseendemässigt.
Vindavvisare finns att köpa lite överallt, inte orginal dock men orginal"look". Brukar ligga på 5-600kr nya. Vparts säljer bl.a. Tror även LMR har.

Ska du på med orginalavgas så snälla, ha iaf ett rakt ändrör och inte den där jäkla gubbkröken :P :wink:
Jag föredrar ändå den här färgen framför till exempel röd. Och dessutom är det bra med en bil som inte blir smutsig fort. Vad begär man när man får en bil gratis? Men som sagt var, jag skall tvätta den först och se hur pass bra lacken är, har en känsla av att den där "entusiasten" som bytte avgas, högtalare och blinkers nog polerade en del också.

På denna sitter ingen radioantenn alls. Det sitter en såndär härlig krombricka a la biltema på bakskärmen där antennen skulle sitta. Antagligen har han försökt med en såndär antenn som ligger löst, men vad han än gjort fungerar inte radion alls bra. Men det går då inte att få loss den där plastpanelen på insidan bagaget.

Kan man inte kapa till ett originalgaller så det passar? Det är som sagt var ganska hyggligt ljud i bilen och det tackar vi för, men det ser fördjävligt ut.

Du kommer slå ihjäl mig nu, men jag funderade på att göra tvärt om med blinkersen... Vita blinkers har aldrig varit riktigt min grej, faktiskt. Och levereras en originalsats med gubbkrök så blir det krök på det, passar ju min mentala status i alla fall, ärekegubben.

Reflexramp på skrotar? Skulle inte tro det. Jag har sett trådar med människor som får mängder av prylar gratis eller för en kanelkrans från skrotarna, när jag var inne på den lokala bilskroten möttes jag av en heldryg kille som sade att inga delar fanns, men han var återförsäljare åt autoexperten och kunde fixa en helt ny del istället (kostade "bara" sådär 5 000 jämför med några hundra på skroten) och när jag tackade nej frågade han om jag inte skulle skrota min bil och köpa nytt istället. Är det någon som har bättre kontakt på skrotarna än vad jag har som kan tipsa?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Vitblinkers är fint men det beror på hur man har bilen i övrigt.

Det beror helt på vilken skrot man går till om dom vill ha några stamkunder eller inte , jag var in till en idag i Falun hittade en hoprostad kondensor fläkt men han skulle ha bra betalt för den trots att den var så rostig att den inte ens gick att snurra på. Så jag spar nog dom pengarna till bensin och åker till Bollnäs någon gång istället.
SA4AQS skrev:Vitblinkers är fint men det beror på hur man har bilen i övrigt.

Det beror helt på vilken skrot man går till om dom vill ha några stamkunder eller inte , jag var in till en idag i Falun hittade en hoprostad kondensor fläkt men han skulle ha bra betalt för den trots att den var så rostig att den inte ens gick att snurra på. Så jag spar nog dom pengarna till bensin och åker till Bollnäs någon gång istället.
Ja, det känns som felplacerat på min, om man säger så.

Ja, här nere på västkusten så finns det inte direkt skrotar i varenda kurva, vi har en liten lokalskrot som inte var något vidare, sedan finns det väl säkert någonting i Göteborg om inte annat? Har i alla fall dammsugit bildelsbasen och det är ju rena fantasipriserna som gäller där. Letar efter skärmar till min 850 då dessa tyvärr håller på att ruttna från insidan (enda rosten på hela bilen) och på bildelsbasen säljs skadade och smårostiga skärmar för närmare tusenlappen styck. Det gäller nog att hitta en lokalskrot med en hygglig ägare som man kan resonera lite med om man skall ha en gammal bil. Nya skärmar skulle gå lös på 2 000 styck + lack, så det känns lite väl dyrt, totalen hamnar då på runt 7 lakan.
Eirike93 skrev:Tagene-skroten är helt OK i Gbg, varit där ett par gånger.
Great, då får jag åka in där och kika imorgon när jag ändå har ärende nedåt. Tagene är bra, då slipper jag tull dit också. Lite mer exakt var ligger det?
Eirike93 skrev:http://www.hitta.se/skrotfrag+tagene+bi ... ~gjZvm111H

Dom har nog nån 940 ståendes, kanske i rätt färg dessutom :)
Fast det är till min vita 850 jag skall ha skärmar och behöver hitta en vit bil utan rost. Till denna 940 skall jag bara ha småsaker, såsom till exempel reflexrampen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]