Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har ni läst detta ?

http://sv.bsr.se/about/volvo-pin

VOLVO FÖRSÖKER FÅ MONOPOL PÅ EFTERMARKNADEN
Med anledning av att många kunder hör av sig till oss och undrar varför BSR inte erbjuder trimsatser till vissa nya Volvo-modeller, vill vi nu förklara varför situationen är som den är. Vi vill också uppmana alla att kontakta Volvos kundservice på tel: 031-325 02 00 (växel) eller 020-94 80 80 (kundsupport) för att försöka få ut sin PIN-kod. Observera att BSR bjuder på gratis trim till de 10 första kunderna som får ut sin PIN-kod!

Idag står vi inför det faktum att Volvo på de flesta nya bilmodeller (5-cyl D4, D5 och 6-cyl T6) har infört ett system med tiosiffriga PIN-koder som behövs för att få så kallad säkerhetsaccess till bilens styrsystem. Utan denna PIN-kod, som är unik för varje bil, är det omöjligt att t ex byta hårdvara som behöver ”kodas in” eller att ladda i ny mjukvara i styrenheten. Syftet med denna åtgärd som Volvo har gjort är att Volvo vill knyta servicearbeten på bilarna till de egna märkesverkstäderna, samt att de vill lägga beslag på eftermarknaden för effektoptimering. Så länge Volvo-ägaren inte har tillgång till sin egen PIN-kod så har han förlorat sin frihet att själv kunna välja leverantör av olika tjänster på marknaden.

KONSEKVENSERNA
Det finns många olika situationer som kräver att man har säkerhetsaccess till bilens styrsystem för att man ska kunna utföra en viss åtgärd. Vid många typer av servicearbeten som kommer när bilen blivit några år gammal och fallit ur garantitiden, så måste man elektroniskt ”koda in” ny hårdvara t ex spridare på en dieselbil, gasspjäll eller styrdon. Vidare så behöver man kunna ladda om mjukvaran vid installation av effektoptimering som är integrerad med bilens övriga styrsystem. Sen finns det en stor grupp av bilentusiaster som själva modifierar sina bilar med uppgraderat framrör, intercooler, turbo och liknande produkter, vilket också kräver omladdning av bilens mjukvara.

När Volvo nu försöker att få monopol på eftermarknaden genom att hindra utomstående från att utföra dessa typer av arbeten drabbas alltså oberoende verkstäder, oberoende trimföretag, oberoende tillverkare av tuningprodukter och alla bilentusiaster som själva vill kunna skruva med bilen. Men framförallt drabbas alla bilägare eftersom de blir tvingade att vända sig till Volvos egna led, utan möjlighet att fritt kunna välja leverantör på eftermarknaden. Man kan fråga sig om utvecklingen går i rätt riktning när ett stort företag gör sådana här åtgärder som kraftigt begränsar kundernas valfrihet och hindrar sund konkurrens på marknaden.

DIN PIN-KOD ÄR NYCKELN TILL VALFRIHET
Om du äger någon av de nyare bilmodellerna som berörs av detta, så går det ändå att trimma din Volvo hos BSR om du har tillgång till din unika tiosiffriga PIN-kod. Du kan försöka få tag på den genom att kontakta Volvos kundservice. Därefter kan du återkomma till oss så ordnar vi ett trim till dig! Eftersom bilägaren normalt sett inte har tillgång till sin PIN-kod har vi tagit bort möjligheten att beställa de berörda trimsatserna i vår webshop. Vi hoppas att situationen kommer att ändras i framtiden så att vi kan sälja trimsatserna direkt, men i nuläget kan vi inte göra så mycket mer åt detta på dessa bilmodeller.

BSR har under en längre tid lyckats bemästra eller kringgå Volvos PIN-kodssystem med hjälp av olika finurliga lösningar. Detta uppskattades tydligtvis inte av Volvo, och det hela utvecklades till en slags katt-och-råttalek. Volvo har varit förvånansvärt engagerade i att försöka stoppa BSR’s verksamhet, vilket vi har märkt genom att de har köpt våra produkter och försökt logga våra tillvägagångssätt så fort vi lyckats hitta kryphål i deras system. De har även skickat advokater och kommit med hotelser och andra otrevligheter som varit riktade direkt mot vår verksamhet. Detta är i korthet bakgrunden till att vi nu behöver ha tillgång till din PIN-kod.

VÄLJA ETT ANNAT BILMÄRKE?
Det är beklagligt att Volvo sätter käppar i hjulen på det här sättet, för det drabbar kunderna och hela eftermarknaden i stort. Och frågan är vad som händer i förlängningen? Hur blir det när bilflottan är 10-15 år gammal och reparationer och service är av en sådan art att de kräver att man har tillgång till bilens styrsystem? Är det då Volvo ska skörda frukterna när kunder är låsta till deras märkesverkstäder? Vad händer med den kommande generationen av bilentusiaster som i framtiden vill kunna modifiera och uppgradera sin begagnade Volvo? De kommer inte att kunna skruva på någon av dagens bilar. Och med tanke på turbulensen i bilbranschen, vad händer om Volvo skulle gå i konkurs och det inte finns någon som har tillgång till bilarnas styrelektronik? Eftersom Volvo med sina metoder kraftigt begränsar kundernas valfrihet kanske det är dags att välja ett annat bilmärke nästa gång du byter bil? För det är väl trevligare om bilägaren själv kan välja vilka företag han vill anlita angående det som rör hans egen bil? Det är ju trots allt bilägaren som äger bilen, inte bilfabrikanten.
Ptja... knappast förvånande. Mjukvara är ju mjukvara. Hur många andra mjukvaror kan du eller någon annan gå in och pilla i om det inte är open source? Hur många andra styrsystem kan man gå in och pilla i?
Det skall vara upp till var och en vad de vill göra med sina köpta produkter. Förstår att volvo vill
skydda sin programvara, men att gå tillväga på det här sättet är helt fel. Undrar om det inte bryter
mot någon lag också..?
Hur som helst, så är det vidrigt att styra sina kunder på detta sätt. Om vi nu bortser från trimning och
dess lämplighet, så skall det ändå vara möjligt att meka med sin bil eller lämna in den på valfri verkstad.
Att ha en pinkod är väl ok, men då skall den finnas tillgänglig för bilägaren. Då kan bilägaren själv välja
om verkstaden får tillgång till mjukvaran eller inte.

Vidrigt av volvo att skicka advokater med diverse hot!! Konkurrens möts med konkurrens, man kan inte
tvinga bort andra som vill tjäna pengar med hot. Då är det maffia metoder! Dåligt av Volvo! Riktigt dåligt!

Funderat ett tag på att köpa en ny volvo, men förutom diverse driftsäkerhetsproblem så är detta ytterligare
ett argument för att inte köpa volvo. Ser mig som bilentusiast och då vill jag ha möjlighet att fixa och trixa...
Nya Skoda Octavia verkar trevlig...
llesrof skrev:Ptja... knappast förvånande. Mjukvara är ju mjukvara. Hur många andra mjukvaror kan du eller någon annan gå in och pilla i om det inte är open source? Hur många andra styrsystem kan man gå in och pilla i?
Men köper du ex. en pc så kan du ladda in en ny programvara utan att datorn är låst av en pinkod... Du äger ju hårdvaran och vad du
sen stoppar in i den är upp till dig. Hade BSR gjort ändringar i volvos mjukvara och sedan sålt den under eget namn kunde man påstått
att det är stöld. Då hade jag förstått att man vidtar åtgärder. Krypteringar och andra säkerhetsåtgärder är helt ok för mig, men att
låsa styrenheten med en pinkod är det inte. Den anser jag att jag äger och då vill jag ha obegränsad tillgång till koden!
PUNKT!
Ingen som är intresserad av Volvos version av "sanningen". Jag menar, det finns alltid två sidor av ett mynt, och nu har vi fått ta del av BSR:s sida av myntet.

Är det olagligt för Volvo att agera på detta viset så kommer det ganska snart visa sig..

Vill bara poängtera att jag tycker det är lite löjligt, men samtidigt inte det minsta konstigt att dom gör så här..

Jämförelsen med PC kan ju lätt göras med detta:
Du köper en OEM-licens av Windows, denna får du enbart installera på en specifik dator, går den datorn sönder ska det till att MS support är snäll och låter dig installera mjukvaran på en annan dator. På samma sätt som Volvo är snälla om de lämnar ut PIN-koden.. (Tycker båda fallen är löjliga, men klart förståeliga. Finns inga företag idag som inte försöker knyta upp sina kunder på alla tänkbara och otänkbara sätt!)
Variosboy skrev:Är det olagligt för Volvo att agera på detta viset så kommer det ganska snart visa sig..
Borde väl inte vara olagligt. Eller?

Ingen kan väl tvinga en tillverkare att göra öppna system så andra kan installera sin egen mjukvara så tillvida man inte heter Microsoft/Google/Apple och har världsherravälde, då kan man bli tvingad.

Hela mitt hem är ju fullt av saker där jag inte kan installera egen mjukvara som tex tvättmaskin, micro, TV osv.... bilen är ju väl inget undatag.

Allra värst är nog min HD-BOX till TVn som är totallåst via "Pairing" så jag inte ens kan byta till ett annat fabrikat, och dessutom krypterar HDMI utgångarna även om jag tittar på "öppen fri kanal".

Och Volvo har ju knappast värlsdherravälde, eller ?
Variosboy skrev:Ingen som är intresserad av Volvos version av "sanningen". Jag menar, det finns alltid två sidor av ett mynt, och nu har vi fått ta del av BSR:s sida av myntet.

Är det olagligt för Volvo att agera på detta viset så kommer det ganska snart visa sig..

Vill bara poängtera att jag tycker det är lite löjligt, men samtidigt inte det minsta konstigt att dom gör så här..

Jämförelsen med PC kan ju lätt göras med detta:
Du köper en OEM-licens av Windows, denna får du enbart installera på en specifik dator, går den datorn sönder ska det till att MS support är snäll och låter dig installera mjukvaran på en annan dator. På samma sätt som Volvo är snälla om de lämnar ut PIN-koden.. (Tycker båda fallen är löjliga, men klart förståeliga. Finns inga företag idag som inte försöker knyta upp sina kunder på alla tänkbara och otänkbara sätt!)
Tidigare erfarenheter av volvo är att de oftast gör som de vill.... Lämpligheten eller lagligheten har väl inte diskuterats. Volvo, liksom
andra biltillverkare, har i åratal skaffat bilar av andra märken där man hittat saker som man sedan vidareutvecklat och kallat för sina egna.
Volvo har ju uppenbarligen köpt BSRs produkter som de antagligen har skärskådat. Hittar de något de har användning för så använder de väl
det. Inte så att man frågar först... Om detta nu är fel så gör ju volvo samma fel som BSR.

I jämförelsen med PC så är det precis som du beskriver, men det gäller mjukvaran som tillhör MS. Själva hårdvaran är inte låst av en pinkod.
I nya volvos så kan du inte gå in i styrenheten öh utan koden. Det är det som är fel. Om någon sedan lyckas kracka mjukvaran och ändra på
saker och ting så är det väl ändå upp till den enskilde att använda den och upp till företaget att sälja den. Säljer man volvos mjukvara under
eget namn så är det absolut möjligt att ifrågasätta.
RICA verkar i alla fall löst det här problemet med PIN-kod för dom erbjuder mjukvarutrim via sin anläggning i Göteborg. BSR verkar inte ha lika duktiga/snabba datakillar.. ;)
Tja, då kan väl BSR ge mig okrypterade program och verktyg (PPC) så jag kan leka lite med dom också ...
Nej man är givetvis sur för att dörren stängs och kompetensen inte räcker till att koda av utrustningen på ett enkelt sätt, och att flera tillverkare lär följa efter.

Ett litet krux i det hela är ju att tillverkarna har ett totalansvar för produkten i många år, och för att den svarar upp till certifieringar på ett flertal punkter. Ansvaret sträcker sig inte bara till kunden utan även mot myndigheter världen över. Det är givetvis inte öppnare hos andra fabrikat, oavsett om det är Skoda eller Toyota, bara att det hittills varit enklare att knäcka andras programvaror/system.

/Thomas
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Är det olagligt för Volvo att agera på detta viset så kommer det ganska snart visa sig..
Borde väl inte vara olagligt. Eller?

Ingen kan väl tvinga en tillverkare att göra öppna system så andra kan installera sin egen mjukvara så tillvida man inte heter Microsoft/Google/Apple och har världsherravälde, då kan man bli tvingad.

Hela mitt hem är ju fullt av saker där jag inte kan installera egen mjukvara som tex tvättmaskin, micro, TV osv.... bilen är ju väl inget undatag.

Allra värst är nog min HD-BOX till TVn som är totallåst via "Pairing" så jag inte ens kan byta till ett annat fabrikat, och dessutom krypterar HDMI utgångarna även om jag tittar på "öppen fri kanal".

Och Volvo har ju knappast värlsdherravälde, eller ?
Hade du haft kunskapen så skulle du säkert kunna flasha en ny mjukvara till minnet i din tvättmaskin.... Både min tv och min hemmabioförstärkare
är uppdateringsbara med ny mjukvara, alltså är det också fullt möjligt att ladda in en egen sådan. Att mjukvaran är skyddad av nån form av
kryptering är en sak, men jag är inte utelåst från mina prylar av en pinkod OM jag skulle vilja gå in och tex. byta ut Onkyos nollor och ettor med egna.

I Sverige har volvo världsherravälde... Var femte bil du möter är en svensk bil med pinkod... :wink:
Senast redigerad av 1 Fartdåre, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]