I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av BlackbirdCaD
Ok då vet jag.

Jag funderade lite.. det är väl bättre att man köper en 2.4 140 hk och chiptrimmar den än att man köper en 2.4i och inte trimmar den alls?
För med 2.4 140 hk+chiptrim får man det bästa av 2 världar så att säga.. man får den lägre utväxlingen (alltså så att motorn varvar mindre i motorvägsfart t.ex.), man får bättre kraft vid lägre varv (har hört att 2.4 har mer kraft vid lägre varv än 2.4i), och man får styrkan hos 2.4i (eller kanske lite mer, BSR hävdar t.ex. att deras chiptrim get 178 hk)
Användarvisningsbild
av Guru
BlackbirdCaD skrev:Ok då vet jag.

Jag funderade lite.. det är väl bättre att man köper en 2.4 140 hk och chiptrimmar den än att man köper en 2.4i och inte trimmar den alls?
För med 2.4 140 hk+chiptrim får man det bästa av 2 världar så att säga.. man får den lägre utväxlingen (alltså så att motorn varvar mindre i motorvägsfart t.ex.), man får bättre kraft vid lägre varv (har hört att 2.4 har mer kraft vid lägre varv än 2.4i), och man får styrkan hos 2.4i (eller kanske lite mer, BSR hävdar t.ex. att deras chiptrim get 178 hk)
Riktigt, så skulle jag också göra. Eller rättare sagt, jag skulle valt den bil som tilltalade mig mest (utrustning, skick, mil etc) och inte tittat på vilken motor det var. Skulle det råka bli en 140hk hade jag chippat den och samtidigt njutit av den lägre utväxlingen. Hade det blivit en 170hk hade jag lagt "chip-pengarna" på annat.
140/170 är lika starka på låga varv eftersom det är samma motor. Det är först på höga varv som det skiljer. Man börjar egentligen strypa 140-hästaren genom att inte öppna gasspjället 100% innan den ostrypta 170-hästaren nått sitt maxvrid. Därför har 140hk 10Nm lägre vrid men vid betydligt lägre varv. Så på pappret kan 140hk se starkare ut pga maxvrid vid lägre varv men så är det inte.

Lycka till med billetandet! :D
av ReneV70
Trimchippade min 2007 V70 140hk med Autotech APC.
Mycket nöjd. Motoren andas fritt ock drar mckt fint upp mod redline.
20% just nu var ocksa bra :D
av jpennerb
ReneV70 skrev:Trimchippade min 2007 V70 140hk med Autotech APC.
Mycket nöjd. Motoren andas fritt ock drar mckt fint upp mod redline.
20% just nu var ocksa bra :D
Har dom kvar erbjudandet? Trodde det bara var i januari då jag utnyttjade det, är också mycket nöjd! Från att vara en trött 200hk motor till att bli riktigt rolig! :-)-)
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Har en V70 140 -05 med BSR programvara. Ang bränsleförbrukning, så en resa på 38mil Falkenberg-Jönköping T&R så drog den 0,71. Vilket man får vara nöjd med. 2vuxna, 2barn, packning.

Undrar om det är någon skillnad med sportluftfilter /sportavgassystem? (på min Hoj gjorde 5*5cm hål i luftburkarna 5hk så något gör det säkert), men märks det?
Användarvisningsbild
av Guru
Kanske går att mäta sig till skillnad men tror inte du känner det när du kör. Att ljudet ändras till det bättre lär dock få dig att tro att det går fortare. :D
Användarvisningsbild
av Guru
JE Jr skrev:Men du Guru, nog fanns de väl en snålvariant av S80 140Hk i början som hade extralätta fälgar, och säkert tunnare rutor etc?
:mrgreen:
av aldrigstanna
Har kört in ett från autotech sedan några månader. Steg 1 alltså, inget annat. Är en s60 my08. Tycker nu efter ett tag att kopplingen börjat slira , dock bara när jag har optimeringen inladdad. När jag kör orginal går det bättre. Sån pass skillnad att jag numera bara kör orginal. Nån som varit med om liknande? Är det samma koppling i 140 och 170 hästars? Kan det vara nåt annat som spökat, tex programeringen?

Om man ska in på service eller lagning, kan dom se optimeringen om jag ställt in den på orginal?

Tacksam för vägledning :)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)