moose skrev:
Ja du får naturligtvis köra med vilka däck du vill. Det jag menar är att utvecklingen har sin gång och det är inte Volvo undantaget att köra på 225/50. Bilarna blir större och tyngre och givetvis ställer detta andra krav på däcken. Att köra med fel dimension medför därför vissa snabbt synbara konsekvenser och vissa man kanske behöver besitta större teknisk kompetens för att helt förstå.
Jag tror att det finns två missförstånd här som jag ser det men kan ju ha fel;
"Bilar blir större och tyngre" - jo det stämmer nog men med de små skillnader vi diskuterar i dimension och samma däckstyp så är påverkan minimal, det som avgör är att du har rätt belastningskod för däcket du tänker använda.
"synbara konsekvenser" - vi diskuterar här endast minimal omkretsförändring av kanske +/- 5% och jag utgår från originalfälgar. Däremot om du väljer fälgar som har andra mått mellan navcentrum och fälgkant så kan du få påverkan gällande slitage, mm, dvs du flyttar hjulet i axelled.
Och det kan, behöver inte, även vara så att du kan få byta styrutslagsbegränsare även om du byter inom dimensioner som bilen får utrustas med.
Men i mångt och mycket så är det nästan uteslutande en utseendefråga när det gäller att vi skaffar oss bredare däckdimensioner och delvis även större fälgar. Om vi utgår från våra vanliga Volvobilar och väljer ett hyfsat märkesdäck, så kan eller kommer inte 99,5% av oss förare in närheten av att köra bilen så att en större/bredare/lägre profil har någon påverkan, speciellt inte med dagensantisladdsystem, etc. Sedan kan det finnas undantag, men de bekräftar inte regeln