Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skrev 300ml för den ser så ut. Se'n kollade jag på Biltemas hemsida och där stod 229g, och glömde ändra. Den innehåller (enligt Citroën mannen) 30/70 butan/propan. I vilken ordning vet jag inte. Angående 1,2kg, det var när jag fyllde den på en kylfirma som dom sade det. Jag har kanske missuppfattat ur mycket systemet rymmer. Jag brukar bara fylla på tills det fungerar. Sista gången blev det lite mer. nästa gång får jag fylla på en kylfirma, jag måste nog ha lite olja i systemet

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Köp en beg kondensor annars om du inte lyckas svetsa till de, finns ju dom i fint skick mä 8)
Ett splittrans nytt torkfilter kanske också kan vara att rekommendera :) Ska testa fylla min i sommar och se om det hjälper :P
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Det finns ju nya kondensorer till ganska lågt pris.
http://www.acdelar.se/ac_produkter.asp?produkt_id=1015
Hur lågt priset än är på delarna, är det betydligt mer än vad jag gav för bilen. Jag fick den av min svåger när Volvo vägrade ta dn i inbyte. Dom sa': gör vad du vill med den, men ställ den inte här. Han köpte en V70 på ett annat ställe. Torkfilter byttes när svågern bytte kompressorn året innan (c.a 6år sedan) jag "övertog" den. Så det ska nog vara ok. Ska kolla efter en beg. längre fram i vår.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Ja men det beror ju på vad du värderar bilen till :wink:
Den är ovärdelig och obetalbar :lol:
SA4AQS skrev:Nja torkfiltret ska ju. suga upp fukten som finns i systemet, nu när du har hål i systemet så kryper fukten in och mättar filtret så om du kan plugga systemet gör det så fort som möjligt
Jo det är sant. det har ju varit isär några gånger sista åren, och särskilt dyrt är det ju inte häller. Kollade på Skruvat.se när kondensorn sprack. dom hade båda delarna

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Jag menar det, du har hållit på med den här tråden sen 1 December 2011 klart du är fast vid bilen då. Kanske dags att starta en Garage tråd med lite bilder så vi också kan njuta av den?
Nja, den ser inte mycket ut för världen. Det är ett rent ( ? ) arbetsfordon, med allt vad det innebär. Frugan vägrar åka i den. Tvätt och städning lämnar mycket övrigt att önska. Det finns mycket finare 745-or på Blocket för runt 5000:-, men jag tycker det är roligrt att hålla på och skruva med den, och det är lite extra att ha en, trots allt lite ovanlig och (för sin tid) väldigt välutrustad 745-a. Innan nästa vinter ska jag försöka "ge mig på" stolvärmen. "Dom" säger att det är omöjligt att laga, Vi får väl se. Jag har ju lyckats fixa det jag har gett mig på hitills. Med god hjälp av alla er. Ingen nämd, ingen glömd... :D

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vi nu återgå till mina senaste frågor. Det "flöt ut" lite grand på slutet här... :lol:
Mina frågor var.
1. I helgen plockade jag ner spjällhuset och tog bort spjäll och spjällaxel (gjorde inte det förra gången) och gjorde ordentligt rent. Der var en liten slitkant i huset, och man kan se på spjället där axleln sitter att spjället är slitet. När jag monterade ihop det, så var det omöjligt att få det riktigt tätt. Man ser en ljusstrimma nästan runt hela spjället (fast justerskruven är utskruvad) hur jag än försökte (för mycket slitet?).
2. Slangen ovanför oljefällan till vevhusventilationen hade "hoppat av. Tog ut hela oljefällan för rengöring. När man tar ut oljefällan ska man inte ta med slangen upp (har jag läst på forumet). Vilken slang är det? Lossade 2 skruvar och började försiktigt att "lirka ut" den. Där finns ingen slang. Den är gjord i ett stycke hela vägen ner i tråget. Det sitter ett hål med oring mellan skruvarna, sedan är det ett långt rör genom det nedre hålet (med en oring på) ner i tråget. Det röret var trasigt. Ungefär 20cm ner i tråget var det "splittrat, som om någon hade trampat på det. Har jag en annan typ av oljefälla på min motor (16V B234F)? Eller har den varit ute någon gång och "blivit fixad".
Tacksam för response om detta

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Kan vi nu återgå till mina senaste frågor. Det "flöt ut" lite grand på slutet här... :lol:

Tacksam för response om detta
Ingen som har något att komma med.
Vad gäller gasspjället, så provade jag igår att ta bort och plugga slangen (och hålet där slangen satt) till tomgångsmotorn. Då sjönk tomgången till c:a 500rpm. Fortfarande går den ganska hyfsat. Den måste väl då gå på den luft som kommer i den lilla slangen från vevhusventilationen och det som "läcker" förbi spjället. När jag varit nere i hamnen och kollat och kom hem igen var tomgången 1300rpm. "ryckte" då bort kabeln till tomgångsmotorn. Ingenting hände, samma varvtal. satte i kabeln, stängde av motorn. Startade igen, normal (8 - 900rpm). "Ryckte kabeln, 1300rpm. Satte tillbaka den medan motorn gick, normal tomgång. Styrboxen, som "Tungviktarn" har sagt?. Har fortfarande inte fått tag i någon (har ärligt talat inte försökt nämnvärt heller).
Om vevhusventilationen. Om röret som går ner i vevhuset är av och inte når ner till oljan (som det väl ska göra). Då suger den ju luft den vägen också, eller? Kan det vara så att det blir för mycket luft som sugs från vevhuset när motorn är genomvarm och tomgångsmotorn inte får någon signal om det förrän jag startar om motorn och då lägger tomgången normal? Vad tror ni om den teorin. Och varför har jag en oljefälla med ett fast rör, när ni andra (som skrivit om vevhusventilationen) har en slang som inte får följa med upp?

Mvh
Lennart
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 24
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]