Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Var och tankade idag 1,18l/mil, det börjar likna något nu. Det lägsta på länge. Kan nog snart skriva FIXAT på denna tråd också. Sommardäck och varmare väder så ska det nog bli bra. Det är ju bara det här med tomgången, ska ge mig på en spjällhusrengöring och justering igen och "gå igenom" vevhusventilationen en gång till. Har köpt hem kamrem och oljefilter, så det ska bli lite service.
Är färdig med frugans Passat i dag. Haft bort oljesumpen och ventilkåpan för rengöring. bytt silen till oljepumpen (det var den som var orsaken, igensatt av sk--t) och vevlager (när jag ändå hade isär dom för kontroll), Så nu spinner den tyst och fint igen. Så nu blir det tid till volvojobb igen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Än en gång har jag varit och tankat. 1,27l/mil. Bilen går otroligt bra. Kör jag bara till och från jobbet funkar tomgången, men så fort jag kör en extra runda så är den högre. I torsdags när jag körde hem från jobbet, så small det till i motorn så hela bilen "ruskade till". Det rullade många tankar i skallen om ny motor eller skrotad pärla innan jag märkte att motorn gick lika bra som vanligt. Kondensorn till AC-n hade spruckit. Gasen sprutade ut rakt mot luftfiltret och hela den sidan av motorn var helt grön och kletig, fick spola av den när jag kom hem. Ska se om det går att laga det (hårdlöda aluminiumrör). Annars får det nog vara "slutkylt", om jag inte hittar något bra begagnat. Den kondensorn sitter tydligen bara fram till och med -89 års modell.
Frugans Passat är äntligen helt färdig, har bytt slangar och ventiler till vevhusventilationen och gjort rent alla rör, så nu går den i alla fall riktigt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag tankat igen, 1,23l/mil. Det får man väl vara nöjd med med den körning jag har. I helgen plockade jag ner spjällhuset och tog bort spjäll och spjällaxel (gjorde inte det förra gången) och gjorde ordentligt rent. Der var en liten slitkant i huset, och man kan se på spjället där axleln sitter att spjället är slitet. När jag monterade ihop det, så var det omöjligt att få det riktigt tätt. Man ser en ljusstrimma nästan runt hela spjället (fast justerskruven är utskruvad) hur jag än försökte (för mycket slitet?). Justerade in "stopppet" riktigt och spjällkontakten. Kunde sätta kontakten "tajtare" nu. Slangen ovanför oljefällan till vevhusventilationen hade "hoppat av. Tog ut hela oljefällan för rengöring. När man tar ut oljefällan ska man inte ta med slangen upp (har jag läst på forumet). Vilken slang är det? Lossade 2 skruvar och började försiktigt att "lirka ut" den. Där finns ingen slang. Den är gjord i ett stycke hela vägen ner i tråget. Der sitter ett hål med oring mellan skruvarna, sedan är det ett långt rör genom det nedre hålet (med en oring på) ner i tråget. Det röret var trasigt. Ungefär 20cm ner i tråget var det "splittrat, som om någon hade trampat på det. Har jag en annan typ av oljefälla på min motor (16V B234F)? Eller har den varit ute någon gång och "blivit fixad". Blev lite "konfunderad" av detta, och hur ska den se ut. Den var för övrigt helt tom invändigt (ska kanske vara det) och inget "gegg" någonstans, Inte ens i flamskyddet, Allt var rent och "fint". Önskar lite "feedback" om detta. Tomgången är för övrigt samma som innan. D.v.s c:a 1300rpm efter någon mil. annars 8 - 900rpm

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
Tråkigt med Passaten. Antar att den går med longlifeservice. Inte ovanligt med haverier då med oljessil eller kamkedjor
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:Tråkigt med Passaten. Antar att den går med longlifeservice. Inte ovanligt med haverier då med oljessil eller kamkedjor
Vi köpte den med 4500 mil på mätaren. Den hade gått som "direktionsbil" på VW i Jönköping, Enligt servicboken var sen servad vid 3500 mil hos dom. Jag vågade inte köra mer än 500 mil innan jag bytte olja och filter. Det var "helsvart" och filtret var rejält tungt. Dom hade förmogligen (jag är helt säker) aldrig bytt någotdera. Bara hällt på en halv liter Castrol Longlife olja. Där låg nämligen en halv 1 liters flaska bak i bilen. Efter det har den rullat på Mobil 1 helsyntet (max 12 - 1500 mil) ända tills fär 2 år sedan när oljetrycket försvann första gången. Efter "invändig motortvätt" och några täta oljebyten (Mobil 2000X 10W-40 delsyntet) funkade det tills nu. Nu går den så tyst och fint som sen aldrig gjort, så där har nog inte varit riktigt oljetryck på hela tiden. En sak är säker, aldrig helsyntet in mina bilar mer. Kan säkert fungera på bilar som rullar 3-4000 mil om året, men är helt onödigt (dyrt) med det klimat vi har här och den körning (max 1500 mil/år) som frugan (eller jag med) "presterar. Har nu även ändrat "serviceslampan" så den ska "larma" vid 600 mil eller 200 dagar. Vlket ska bli ungefär 2 ggr om året. Volvon byter jag en gång om året antingen det behövs eller ej :roll: (c:a 4 - 500 mil)

Mvh
Lennart

PS. Nu har vi nog kommit lite utanför, eller :D
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Synd på ACn men nu kan du ju fylla på med miljövänlig HC gas (Gasol) istället, Så slipper kompressorn jobba så hårt och bilen får då bättre bränsle ekonomi i jämförelse med r134a :wink:
Jag har kört på Biltemas Campingas i flera år. Köpte en "fyllare" på AutoCool i England för något år sedan, när man fortfarande kunde köpa R134 på internet. Ska försöka svetsa kondensorn, annars får det nog vara.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Jasså på så vis, Jag har läst att det var lite si och så med blandningen på dom så det var svårt att få ett bra resultat och att man måste vara noga med att få i rätt mängd. Men jag ska prova nu till sommaren och fylla min om den är tät då jag har en "kompis" som var intresserad och har tillgång till gas och grenrörsmanometer :D
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Jasså på så vis, Jag har läst att det var lite si och så med blandningen på dom så det var svårt att få ett bra resultat.

Jag läste på ett Citroën forum. skrivet av en kylmontör att Biltemas Camping gas var den gasolblandning som hade "bäst" blandning, och dom (300ml) flaskorna passar ditekt på min "fyllare"
SA4AQS skrev:måste vara noga med att få i rätt mängd.
Jag vet, det kan vara därför kondensorn "small" veckan efter jag efterfyllde den. För att veta hur mycket där är i, måste den vara tom när man fyller den. Mitt AC-system skall rymma 1,2 kg och jag hade fyllt i 3 burkar (c:a 700g) så var där lite kvar (den hade slutat fungera) så blev det kanske för mycket

Mvh
Lennart
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 24

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]