Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:"Har man inte dragkrok får vissa för sig att det är okej att "butta" på bilen."
He he he... nu vet jag inte vad ordet "butta" betyder där du bor men i mina trakter har det en ekivok innebörd. Butta är samma sak som att spruta sin sats. Och det vill jag inte att någon gör på min bil.

Butta... Ja, det är ungefär som putta. Kommer väl lite ifrån engelskans "Butt" när det används för att beskriva någon som tränger sig fram, eller rent av "puttar" undan folk eller saker med rumpan ;)

Wiki hade faktiskt t om en beskrivning av butta: http://sv.wiktionary.org/wiki/butta :P

Sen vad det gäller krockzonerna. Jag har ingen källa för detta, men iaf volvo har (eller hade iaf? Men det bör dom väl fortfarande ha) sina dragkrokar inräknande i sina krockzoner. Dvs dom är byggda för att fungera lika bra med eller utan dragkrok.
Nu vet jag inte hur det är på nyare bilar, men på 7/945 sitter iaf draget så att det mer eller mindre är gömt bakom krockbalken på stötfångaren, och på så sett inte påverkar något med krockzonerna.
Jag tror 855/V70 är likadana, men har inte kikat något på det.

Givetvis, vid lägre hastigheter där dragkroken inte påverkas(blir skadad) så blir det ju en hårdare smäll. Men dom hastigheterna brukar sällan ställa med någon personskada.

En dragkrok är faktiskt inte så jäkla hållbar som man kan tro.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev: Så resonerar jag också. Som bonus slipper man hålla på att köra släp åt folk som inte har dragkrok :D
Då ska man ha sportbil utan baksäte så slipper man ungar och annat sket i bilen också.... :D :D :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Lucif3r skrev:
llesrof skrev:"Har man inte dragkrok får vissa för sig att det är okej att "butta" på bilen."
He he he... nu vet jag inte vad ordet "butta" betyder där du bor men i mina trakter har det en ekivok innebörd. Butta är samma sak som att spruta sin sats. Och det vill jag inte att någon gör på min bil.

Butta... Ja, det är ungefär som putta. Kommer väl lite ifrån engelskans "Butt" när det används för att beskriva någon som tränger sig fram, eller rent av "puttar" undan folk eller saker med rumpan ;)

Wiki hade faktiskt t om en beskrivning av butta: http://sv.wiktionary.org/wiki/butta :P

Sen vad det gäller krockzonerna. Jag har ingen källa för detta, men iaf volvo har (eller hade iaf? Men det bör dom väl fortfarande ha) sina dragkrokar inräknande i sina krockzoner. Dvs dom är byggda för att fungera lika bra med eller utan dragkrok.
Nu vet jag inte hur det är på nyare bilar, men på 7/945 sitter iaf draget så att det mer eller mindre är gömt bakom krockbalken på stötfångaren, och på så sett inte påverkar något med krockzonerna.
Jag tror 855/V70 är likadana, men har inte kikat något på det.

Givetvis, vid lägre hastigheter där dragkroken inte påverkas(blir skadad) så blir det ju en hårdare smäll. Men dom hastigheterna brukar sällan ställa med någon personskada.

En dragkrok är faktiskt inte så jäkla hållbar som man kan tro.
En utredning folksam gjorde i mitten på 90-talet påvisade att man löpte 20% större risk att få en whiplashskada om man blev påkörd bakifrån i en bil med dragkrok. Ju mjukare kaross desto större skada gör dragkroken. Man konstaterade också att det var bättre med en delbar (om den är demonterad) än en fast. Jag hittar dock inte utredningen nu så jag kan inte bidra med länk till källan.

/Martin <-- 2% invaliditet pga whiplash...
av SEpaket
Fast man kan ju montera bort draget när man köpt om historiken är rätt...

/Hälsar en som fick whiplash 2009 i en bil utan dragkrok, allt har med (o)tur att göra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
joel80 skrev:
Micce1980 skrev: @joel80: Bra tanke men borde inte en bil som är mjukare (läs utan drag) vara bättre för just nackskador än en som är "hårdare" (med drag) baktill? Menar att ju "mjukare" bilen är destå mer energi tar bilen upp istället för att skicka vidare energin framåt. Eller tänket jag helt fel?
Men var det inte precis det jag skrev? :)
Alltså att det är dåligt för krockzonerna att ha dragkrok.. bilen klarar sig bättre men kanske inte de som sitter i den. :???:
Jo jag ser det nu. Vissa dagar ska man inte äta lunch vid datorn. (:-)
av NilsO
Köper man privat kan man ju vara lite psykologisk och fråga säljaren om bilen är bra att dra släp med. Får man då en redogörelse för de senaste åren med 20 mil hästtrailer varje helg kanske man ska dra öronen åt sig om man är orolig för slitage. Får man istället svaret att det nästan aldrig provats kan man nog känna sig lugn.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sant NilsO

Hur sliten blir kulan på en välanvänd? jag menar är det uppenbart eller är det mikroskop som gäller? :)
av JE Jr
max 1mm slitage är godkänt på kulan, dvs är den 49mm så är det bytesdags.

Tror det har mkt att göra med om man dragit med fettad kula eller såna där släp med stabilisatorer som ska ha torra kulor och stabiliserar med friktionen mot kulan
av rd350
En bil med dragkrok är alltid sämre av krocksäkerhetssynpunkt. Är själv skadereparatör så jag vet hur det brukar se ut..
Den har ibland även som nämnts kanske fått slita hårt med tunga hästar och annat. Fördelen om man köper en nyare bil med redan monterad krok är att det kan vara fruktansvärt dyrt att i efterhand montera...

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]