Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Sitter numera med en xc90 och Tiptronic Automatlåda !
Jag har kört automat sedan 1972 av diverse kvaliteter allt från Renault 16TSE till AMC Pacer
utan Tiptronic.
Vad skall man ha den till ?
Vad gör den som inte automaten klarar ?
Kan man spara bränsle med användning av den ?
Är det bara en leksak ?
Finns det en seiös tanke bakom ?
Ni som haft detta, hur använder ni T. Tronic ?
Obs, det är inte ironi utan endast frågor för mig som haft körkort sedan 1965,
kört runt 160 000 mil runt i Europa.
Någon som har idéer om detta ?
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
1. Motorbroms
2. Eventuellt varva högre vid fullgas-acc.

Det är väl de fördelar som finns. För motorbroms tycker jag det är klockrent men det lär inte vara ofta du tjänar mycket på den vid acceleration.
av Gelis
Spara bränsle nja .... Leksak jomenvisst. Försäljningsargument ja. Det ända man kan säga är att men kan få till en sportigare körning då man bestämmer växlingspunkterna själv till 95%.
Är i princip ingen skillnad på en låda utan tip / geartronic och en med. Det ända som skiljer är spakstället ock en liten ändring i lådans ventilpaket (ev någon ändring i lådans mjukvara)
Jag anv. det "manuella" läget sparsamt, dvs bara när jag får blyfot.
av JohnB
De gånger jag kört ttronic har jag nyttjat den för att växla upp tidigare än vad autoläget skulle ha gjort. Vid normal körning håller jag med att motorbroms nog är största fördelen då jag personligen faktiskt glömt att växla upp flera gånger då jag kört i manuella läget :oops: .

/John
av llesrof
Var får ni "tiptronic" ifrån? Det heter så på VAG:s bilar. På Volvo heter det, och har alltid hetat, geartronic :D

Jag använder denna funktion mest för att motorbromsa. Ibland växlar jag ned manuellt inför en omkörning även om lådan är ganska snabb på att växla ned vid ett bestämt tryck på gasen. Då och då tycker jag att funktionen är bra och inget jag vill vara utan. Skall man spara soppa med funktionen så gäller det att inte ha för lågt varv eftersom man då slirar bort kraften i lådan.
Användarvisningsbild
av wissel
Javisst heter det Geartronic, gick av bara farten.. :oops:
Då är det ungefär som jag trodde, ingenting som jag kommer att använda då min körstil är mjuuk !
Måste tänka på Bränsleförbrukning också i mitt fall.
På min splitternya Renault 16 TSA (Automat) för många år sedan så la hustrun i 1an i 100 km....stötstängerna blev minst sagt krokiga.
Numera är det inte ens möjligt ....jaja shit happends.
Tack för svaren.... :D
Användarvisningsbild
av sthlm
Så farbror har skaffat sig en lågmilad räcer :D

Det tog mig ett bra tag att hitta ett användningsormåde för den där funktionen.
Använder den i stort sätt bara på 30 och 50 sträckor då jag av någon anledning tycker att det är lättare att hålla hastigheten.
På vintern så kan geartronic vara rätt skön att använda i lite djupare snö.
Användarvisningsbild
av wissel
Tjenna sthlm, läste att dom visst kallas DAGISRACER....
det tyckte jag var kul faktiskt....men mitt barn fyllde 40 för ett tag sedan...
skulle vara Dagis med Barnbarnen isf.
Ha de :-)
Freddie
Användarvisningsbild
av andreas 80
Visst är det mest en funktion som är ett säljargument. Du har ju nästan samma funktion att blocka högre växlar på den utan geartronic.

Jag använder den mest vid omkörning, får en snabbare respons då och om man vill köra lite mer inspirerat. Eller då man kör på en sträcka där man vet att lådan kommer ha svårt att välja växel.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]