Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger så är jag ny ägare till en V70 2.5 FT 09 , den har gått 12100 mil och har några funderingar angående service interval, motor olja och Ventilkontroll .
1- Sista servicen som är gjort enligt service boken står att de har använd 5w-30 motorolja (står inte vilken fabrikant ej original service, de tidigare är original ), har läst på forumet att det är 0w-30 som gäller på dessa motorer? :shock: .bilen har inte kört mycket efter servicen . borde jag byta olja direkt? kan det verkligen skada så mycket att köra på tanke att nu förhoppningsvis kommer litte varmare dagar?
2-Nu vet jag att det är inget ventilkontroll på min bil,men jag är lite orolig att det kan hända nått Kanske ska jag satsa och göra det i alla fall ? tanken är att behålla bilen i 5 år minst ! Jag vill köra med E85 men det verkar som att det är bra att växla till bensin , hur ofta då?
Tack i förhand för all tips som ni kunniga kan bidrag med..

För övrigt känns bilen riktig nice (kommer från V50 1,8f)och den var inte lika kul att köra, är nöjd med förbrukning på tanke på att v50n drar nästa samma (om man kan hålla sig lite från gas pedalen förstås) :)
Problemen uppstår när man börjar att hoppa mellan bensin och etanol och låter inte bilen köra in sig på den nya bränsleblandningen. Antingen kör du bara på bensin eller så väljer du att köra på etanol, inget hoppande! :wink:

Sen när du har vant dig med 200hk trötta hästar i motorn finns det några alternativ som gör underverk och gör bilen till en raket på landsvägen! :lol:
ju det där med optimering blir man lite sugen på , men kommer nog vänta en stund till med det! bilen går redan som en raket :D ! är det polestar som gäller eller kan man gå via ett annat optimering? på tanke att motors garanti gäller inte för min del..
Jag kommer nog köra med etanol bara !känns bra för plånboken och miljön .
är det någon som kan ge sitt åsikt angående oljan i bilen?
Tack för supporten! :-)-)
En åsikt, det finns säkert flera.
Kör på den oljan du har. Om du läser den här utmärkta tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871 så ser du att skillnaden på 0W-olja och 5W-olja handlar om temperaturen när oljan är godkänt rinnande. Alltså: Om det är -35°C skall man ha 0W-olja. Om det "bara" är -30°C skall man ha 5W-olja. Den här vintern är jä***gt envis, men så kallt som -30 - -35°C behöver vi nog inte riskera före nästa vinterperiod om mer än ett halvår.
Så kör du på den oljan du har. Överväg sedan vid nästa service/oljebyte vad du tycker att du behöver. Se för övrigt instruktionsboken. Saknas den i bilen så finns den på nätet. Gå in på Volvocars och klicka dig vidare på Teknisk Information och Nedladdningsbart Material. Sidan är inte så användarvänlig, men med lite ihärdighet så brukar man lyckas.
Kör med oljan som finns i och se till att byta i tid. Viktigare med en fräsch olja speciellt på en etanol motor som ändå har tätare oljebyten.

Ner det gäller optimeringen så kör jag med autotech och är nöjd. Dom plockar ut lite mer än polestar. Om polestar kan öka 60hk på motorn så finns det verkligen stora marginaler i motorn. Sen har det stor betydelse hur man sköter sina grejor och behandlar motorn på rätt sätt.
Med polestar blir det eventuellt lite dyrare, men jag är tveksam till att det blir märkbart. Med autotech m.fl. blir försäkringen oförändrad eftersom du inte reggar bilen med det. Mao. kan vissa delar av försäkringen också upphöra att gälla. Rent juridiskt är det inte ok, men jag tycker aldrig man läser om någon som faktiskt fått problem av det i forumen så det kan inte vara ett särskilt stort reellt problem. Men risken finns alltid där.
Ventiljustering behöver du inte göra. Har taxi bilar här hemma ca 10st som har gått 40 000mil utan att någon ventiljustering har uförts och det har inte vart några som helst problem med någon utav bilarna.

Och välj Polestar. Du slipper problem med att motor styrenheten kan tappa pinkoder, strul vid mjukvaru uppgraderingar. Du behöver inte registrerings besikta bilen efter att du har uppgraderat med polestar, det är något du väljer själv om du vill göra, men man ska egentligen. Har du automatväxellåda så talar ännu mera för polestar. Samt om du skall sälja bilen.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]