Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Det märkliga är ju att de kostar lika mycket, det är ju inte riktigt så att en 525d och en 535i är lika dyra... eller en E250CGI och en E400 V6 biturbo... så jag skulle helt klart också välja en T6.../PH
Kollade lite snabbt på audi Q5 och en 3.0 bensinare kostar lika mycket som en 3.0 diesel. Jag vet inte hur det skiljer i utrustning etc. Fast i volvos fall haltar ju den jämförelsen lite dä man jämför 2.5 mot 3.0.

/Martin
av jpennerb
Finns väl ingen anledning till att välja en V70 D5 AWD Summum mot en T6 AWD om dom kostar lika mycket. Dom ekonomiska aspekterna försvinner ju helt när man kommer upp i dom prisklasserna. Att få åka med 100hk mer under huven och slippa dieseln överväger det mesta! :D
Användarvisningsbild
av MartinS
jpennerb skrev:Finns väl ingen anledning till att välja en V70 D5 AWD Summum mot en T6 AWD om dom kostar lika mycket. Dom ekonomiska aspekterna försvinner ju helt när man kommer upp i dom prisklasserna. Att få åka med 100hk mer under huven och slippa dieseln överväger det mesta! :D
Det är PK att åka miljölvidrig diesel och extremt ICKE PK att åka T6 på finbränsle...

Du får jobba hårt för att ens få en offert på en stor bensinare idag, försäljarna tjatar hål i huvudet på en att man skall ha diesel. Audiåterförsäljaren i Göteborg visste inte ens vad Q5 hade för Bensinalternativ, det tog han fem minuter att hitta fram alternativen samtidigt som han pratade hål i huvudet på mig om hur bra det var med diesel.

/Martin
Användarvisningsbild
av na96gen
Ja visst är det märkligt, oavsett hur mycket eller lite man kör eller har för behov så vill de sälja diesel. Det syns ju på utbudet på begagnat. Jag åker hellre T6 alla dagar i veckan bra jag hittar ett ex eller slår sönder sista spargrisen å köper en ny.
av perhall
Ungefär det jag menade, Volvos dieslar är bra mycket dyrare än bensinarna, så är det inte för Merca BMW Audi, brukar vara ungefär samma pris 525i/525d, 318i/318d, E250CGI/CDI etc.

Det där med många mil är ju också intressant... om man som jag vill ha bensin och inte diesel - bara för att man kör 2157 mil per år och brytpunkten går vid 2002 mil per år... behöver man ju inte välja diesel... ju mer man kör desto viktigare att ha en bil man gillar... och givetvis ska man välja en diesel om man gillar det bättre!
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
Å andra sidan saknas ju värmare med tidur på bmw, merca och audi. Så prisskillnaden är ju hyfsat motiverad, om än inte helt.

Antar att du menar att bilen är av modell&ari[…]

Bilen slutade driva

Det första jag funderar på är kopp[…]

Idag blev det skifte till vinterhjul. Ingen anledn[…]

V90 läggs ner.

Jo, jag vet att beslutet tas inom EU. Jag fundera[…]