Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Jag erkänner direkt: Jag har inte sökt efter någon förklaring i tidigare trådar angående detta fenomen.

Problemet/symptom:
I dag, efter ett antal mil med svår nedisning av fordonet, svarade inte motorn på gaspådrag (XC70D5 2010). Det kändes som att trampa i deg när jag tryckte på gaspedalen. Efter någon mil var bilen normal igen. Den enda orskak jag kan se är att någon sensor påverkats av isbildning och snö. Bilen var kraftigt nedisad.

Tar tacksamt emot tips om någon upplevt något liknande.

Hälsningar

Henry
av swemax
Så är det när det är riktigt halt
Bara spinner ingen respons :D
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Det var definitvt inte för att det var halt som bilen uppförde sig på detta sätt. Efter 15 000 mil med XC70 II är jag säker på att något var fel. :???: Frågan är bara vad. Själv misstänker jag att någon sensor antingen vid hjulen eller på partikelfiltret påverkades av nedisning/igenfrysning. Bilen har stått i garare i natt. Ska kolla hur "han" mår idag. Får bli en liten provtur.

/H
av swemax
Självklart inte

Jag var bara lite fånig :oops:
Användarvisningsbild
av gooose
Gissar på att det inte har med snö eller is att göra över huvud taget bara att det råkade komma fram vid detta tillfälle
Läs av felkoder och du har troligen en felkod på en givare till partikelfiltret vanligtvis den bakre av givarna Inte ovanligt att den ger detta fenomen

//Gooose
Användarvisningsbild
av Vojje
Henry_Fågeljazz skrev:Själv misstänker jag att någon sensor ... på partikelfiltret påverkades av nedisning/igenfrysning.
Antagligen :-)-)
Det vore knappast första gången :(
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Håller med Gooose. Antagligen bara ett sammanträffande med snö och is även om det var rätt extrema förhållanden.

Kör till min mek imorgon så får vi se vad han säger.

Hälsningar

Henry
Bilen slutade driva

Det första jag funderar på är kopp[…]

Idag blev det skifte till vinterhjul. Ingen anledn[…]

V90 läggs ner.

Jo, jag vet att beslutet tas inom EU. Jag fundera[…]

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]