Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#739660
Vill bara meddela att R-designen har svart innertak och det är så jävla snyggt! Ja tyckte att taklamporna lös väldigt vitt mot alla andra bilar där det är stearingul färgat sken. Kanske bara var inbillning då taket var svart så lamporna blev vita bara av det.

Tänk er första bilden som Soleus visar. En solid svart CC (som på bilden) med tonade rutor och svart innertak. Nej men då är vi väl färdiga. Snyggare Volvo ser jag inte framför mig!!

Det är inge fel på de små 1,6l dieslarna men surret och knattret och motorgången gillar jag bara inte. Effekten i D2 (115/270) räcker ganska bra eller det gör den. MEN D3:ans vridmoment och härliga gång slå D2:an på alla punkter. D5:an som ja hade i S60 Classicen gick bra men tvåliters dieslarna tycker ja har en skönare gång. Ja väljer en tvåliters femma föra en 2,4.
av SEpaket
#739664
Fast CC finns inte med r-design, för det första. Och för det andra finns inte r-design i svart solid, då blir det svart metallic tillägg. En vanligt V40 r-design med mina tillval (inkl. metallic och elstyrd stol) hamnar på listpris 342 500 (mitt pris: 301 400) och det känns som att 20 000 är lite för dyrt för ett innertak.Sedan får ni ha i åtanke att jag är en tråkig, kostymerad kontorsnisse och inte någon vägarnas konung, r-design passar helt enkelt inte mig.

Största felet på D2 är att den saknar automat och mitt risiga knä börjar tyvärr göra ont vid köbildning när jag kör min 850 (manuell).
av SEpaket
#739774
Fast den är ju fortfarande långsammare?
av vicster
#739777
thorella skrev:Långsammare än vad?
Allt annat som Volvo erbjuder :lol: Nej men antar att killen menar D3:an som han skrivit om tidigare
av SEpaket
#739779
thorella skrev:Långsammare än vad?
D3. Så man får ju väga in exakt hur mycket det blir.

Körde en V40XC D2 med samma spec som ovan och lade på 16 900 för automaten. Listpris: 321 500 Mitt pirs: 283 000

Är D3 värd 8 000 till?
av thorella
#739784
Det skulle jag tro den är!

Är väl 2 olika lådor oxå? Powershift till D2 och vanlig automat till D3? Kanske ska vänta till vecka 46 då dom släpper den nya motorn och 8-växlad låda???
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av vicster
#739787
Ja, det skulle jag säga att den är (med reservation för automatlådan på D2). Enda sättet att bilda sig en egen uppfattning är att provköra båda
av SEpaket
#739788
Ny motor? 8 växlad låda? Vadå för ny motor undrar jag då.

Jag vet inte, men det är en såndär geartronic i D3, i alla fall. Den växlade fint vid provkörningen. Är den nya motorn bra och inte för dyr så kanske jag kan vänta. Jag jobbar mest hemifrån nu, så jag klarar mig med bara 940 ett tag.

En fördel med automaten också är start/stopp som blir oerhört mycket smidigare. Istället för att lägga lådan i friläge (hur ofta gör man egentligen det?) så räcker det att släppa gasen och lägga foten på bromsen. Betydligt effektivare, vilket gör det lättare att nå nära fabrikssiffrorna.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]