Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linois
Hej

Undrar om någon optimerat/ trimmat sin V40 D3?
Blev det någon märkbar skillnad? Vad ska man välja?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Mattias
av linois
patqve skrev:Kolla med dom här:

http://www.rica-se.com
Hej

Jag har kollat och det verkar ok. Har du testat?

// Mattias
av patqve
Jag får min D3 om några veckor, så jag funderar på att få den till en D4 istället:)
Mycket billigare än att välja D4 från början.

Återkom gärna om du ska testa dem.
av linois
patqve skrev:Jag får min D3 om några veckor, så jag funderar på att få den till en D4 istället:)
Mycket billigare än att välja D4 från början.

Återkom gärna om du ska testa dem.
Hej

Jag tänkte som du. Tyckte prisskillnaden var på tok för stor.

Jag återkommer när jag bestämt mig.

// Mattias
av SEpaket
Men hur är det nu? Ni förverkar alla garantier om ni trimmar va?
av SEpaket
patqve skrev:Är det verkligen trimning? Är det inte bara en optimering?
Jag tror garantierna försvinner om du ökar effekten. Förutom om du använder dig av Volvos hustrimmare Polsestar, såklart. Men då hade du nog varit bättre att beställa D4 direkt.

Jag bara menar att om man förverkar nybils- och vagnskadegarantin så är det knappast billigare att inte beställa största motorn från fabrik.
av tunnis
Att nybils- och vagnskadegarantin skule försvinna har jag svårt att tro.
Har själv kört trimmade/optimerade biler de senasate 10 åren och jag har haft massor med småfel som de fixat på garanti.

Däremot lär ju motorrelaterade fel ej täckas av garantin längre.
av SEpaket
tunnis skrev:Att nybils- och vagnskadegarantin skule försvinna har jag svårt att tro.
Har själv kört trimmade/optimerade biler de senasate 10 åren och jag har haft massor med småfel som de fixat på garanti.

Däremot lär ju motorrelaterade fel ej täckas av garantin längre.
http://norrteljetidning.se/motor/1.8007 ... -dyr-affar

Citerat från ovan:

"Och i den mån Volvo eller Saab, eller vilket fabrikat det nu gäller, accepterar någon form av trimning så ska den vara gjord hos en märkesverkstad och med komponenter de själva certifierat. Prylar som är inköpta på andra håll eller mjukvaror nedladdade via internet får nobben.
Enligt Volvo Personvagnars presschef Bo Larsen är förklaringen tämligen enkel:
- Det är vi som tillverkare som har det juridiska ansvaret för att bilen uppfyller EU:s miljö- och säkerhetskrav. Då kan vi ju inte låta utomstående ändra på sådant som inverkar på avgasrening och bränsleförbrukning."

"Audi är en populär bil att trimma men den svenske generalagenten varnar för att det kan stå ägaren dyrt. Alla garantier upphör att gälla om motorn är manipulerad och Audis tekniker kan avslöja ingreppen även om trimningsdelarna plockas ur."

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/t ... for-bilen/

Citerat från ovan:

"Polisen menar att chipstrimning av bilar kan vara olaglig. Vissa trimningsfirmor hävdar motsatsen.
Dessutom riskerar bilägarna problem med försäkringsbolagen.
- Lagen säger att man aldrig får lägga mer effekt och vridmoment i bilen än vad fordonstillverkaren angett, säger Marie Fröjd, bilinspektör vid Malmöpolisen."

"På Länsförsäkringar är inställningen klar.
- Vi är i princip motståndare till denna typ av förändring av en bil, säger marknadschefen Staffan Nordström.

Den som trimmar sin bil tar en risk i att inte meddela försäkringsbolaget. Bilen behöver nämligen föras in i en ny försäkringsklass.
Något fall av sådan omklassning känner Staffan Nordström inte till.
- Om en chipsstrimmad bil är inblandad i en skada och det visas ett samband mellan trimningen och olyckan kan det innebära att kunden inte får full ersättning."

Kort sagt, att trimma bilen hos annan än märkesverkstad är olagligt, förverkar garantierna och ger dig lägre ersättning från försäkringsbolaget. Då är det kanske värt 15 000 extra när man beställer ny bil.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]