Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har köpt en fin V70n 2,5T -2004 som bara rullat 8600 mil. Samma familj har ägt den sen ny. Servad på Bilia 1 gång/år eller var 1000:e mil, beroende på vad som inträffat först.. Senaste service var vid 7500 mil och då gjordes inget mer än olja, filter och mjukvara. Vid 6000 mil byttes tändstift.

Min fundering är vad är viktigt att kolla mer på utöver den vanliga servicen med olja och filter?? Med tanken på de låga milen och att vi i övrigt är nöjda med bilen så vill jag ha den i bra skick.. Något proaktivt man kan göra?

Jag tänkte byta tändstift snart men vilka ska man välja för 2.5T?
Som sagts ovan närmar sig ju kamremmsbytet, i övrigt skulle jag bytt växellådsolja om jag var du, tändstiften har ju bara gått knappt 3000mil men vill du byta så är ju originalstiften bra.

En bra växellådsolja om du nu har en manuell låda http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... /mtl-mt-90

Original tändstift http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2 ... -xc70.html
Hej.. Ja det är manuell låda.. Många säger att det är viktigt att byta olja i växellådan men på Volvo säger de att det inte behövs.. Hur ska man tänka egentligen..?? Varför anser ni att det är viktigt?? Sen det här med volvo originalstift... Det var inte så länge sedan deras stift var kassa då elektroden lossnade, någon fick hela motorn förstörd osv.. Plus på SVT tog upp detta om jag inte har fel..? Nu verkar ingen tänka på det utan man rekommenderar volvos stift.... Har de blivit bättre?? Vågar man ändå??
många glömmer och rekomundera byta bromsvätskan
det skall göras vartannat år men brukar glömmas/sparas in på
Volvo och många anser att vissa oljor så som växellådsolja är en evighetsolja men den slits ju den också så jag förstår inte resonemanget. Jag TROR dock att om man byter oljan och det händer något med lådan så kan de bli ersättningsskyldiga. Likadant när man vill serva AC-systemet vilket man bör jaga typ vartannat år.
Byte handbromsbackar då de brukar rosta isär och ställa till med ett elände.
Samtidigt se över och ev. byta skivor och bromsbelägg.

Du får då bromsar som på en ny bil.

Låta någon kika över spindelleder och bussningar i framvagn (troligen inget fel men bra att kolla upp)

Allts sådant här är relativt billigt på en Volvo men se upp med verkstadskostnader.

mvh Roland
Hur servar du ett ac system?
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]