Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Undrar alltså om katten passar rakt av mellan 850 -94 T5 2,3 och 850 -94 T5 2,0? Det berör väl enbart infästningen i turbon antar jag. Nån som vet om avgassidan på turbon har samma "bultmönster" ? Undrar även om det går att bulta dit en 15G rakt av och köra eller om annat också måste bytas isåfall?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Downpipen är ju byggd för olika avgashus. 2.3T5 har 15G med rakt konat har jag för mig. Vad det sitter för turbo i en 2.0a har jag dock ingen aning om (i V70 2.0T5 sitter det iaf 12T med vinklat avgas).

Det som behövs bytas, i värsta fall, är turbo och downpipe. I övrigt är det samma fästen osv, bara avgashuset som skiljer (och storleken på kompressorhuset då...).
Om du känner dig händig kan du ju även byta avgashus mellan dom 2 turbosarna, om båda har TD04HL avgas. Då behöver du inte byta downpipen. Men skulle tro att det är både enklare och snabbare att byta downpipen istället för att skifta avgashus :P
av JT855
Tack för att du tog dig tid att skriva det välskrivna svaret :) Har dock redan fysiskt konstaterat att "bultningen" på 2,0 turbon inte passar downpipen från 2,3an, men det var fan inte långt ifrån... Katten sitter ju i ett stycke med downpipen så det blir till att kapa bort katten från 2,0 röret och svetsa dit katten från 2,3 röret, hittar ingen annan snabb lösning. Men då vet jag ju också att en 15G bara är att hyva dit om lusten faller på :) Dom är ju också lättare att få tag på än datorfläkten som sitter där nu :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kan du inte ta downpipen med katten och allt och skifta? Då är det ju bara att byta ut... Eller ja, förutsatt att skarvarna inte rostat ihopp som dom säkert har gjort då :P

Funderar på att hinka över min 15g i V70in också. Den som sitter på V70in har litet avgas (TD04H, inte HL) så den spinner ju upp fort som fasen, men den tappar orken lika fort :P
Fast det visar sig till våren, turbon i 855an kanske är skrot, den har ju ändå gått typ 28k såvida den inte blivit bytt. :P
av JT855
Alltså jag har ju katten från en 2,3 T5 och katten är ju i ett svetsat stycke från turbon till ungefär mitt under bilen. Har plockat bort det stycket från 2,0 T5an och försökt kolla med samma stycke från 2,3 T5an men infästningen mot turbon verkar inte passa. Har även mätt med skjutmått mellan bulthålen på bägge "flänsarna" och bägge verkar ha 47 mm mellan bulthålen men ändå stämmer det inte. Verkar som att downpipen på 2,3an har en ytterst lite annan vinkel på ett ställe. Eller menar du att downpipen ska passa mellan dessa bilar så det bara ska vara att skruva dit?

Måste även fråga hur mycket en 2,0 T5 egentligen ska ladda? Den laddar ju nästan hela mätaren ut... Har haft isär boxen och kollat och det ser ut som ett orginalchip i den. Kan nån klåpare ha varit och pillat på wastegaten? Går det att grundinställa den utan laddtrycksmätare? Alltså bara mekaniskt på något sätt?

Edit* Kollade upp box och chipnr och allt är orginal. Box: 0 261 200 500 (548) samt chip: 1 267 358 229
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det jag menar är att downpipen passar det övriga avgasssytemet. Dvs för att göra allt bolt-on, tar du downpipen (med katt) samt turbon ifrån en 2.3a, sen bara byter turbon och downpipen(med katt).

Har absolut ingen aning om vad en 850 2.0T5 ska ladda orginal, men min V70 laddar iaf 0.7 ungefär (tappar dock trycket snabbt så normalt ligger den på 0.5-0.6 :p). Jag vet heller inte hur högt skalan går på en 850, om det är 1bar eller mindre.
Det låter väl lite högt med nästan mätaren ut om bilen inte är chippad tycker jag. Dom orginal 2.3T5 jag har kört/åkt i laddar ungefär 3/4e delar av mätaren vid full belastning.
För att kolla grundtrycket tar man en kompressor med mätklocka och lägger tryck på turbon, och kikar när WGn öppnar sig. Grundtrycket är väl 0.4 har jag för mig. Finns beskrivet på forumet någonstans, antagligen ett av många inlägg av pettson :P

Är laddet stabilt eller fladdrar det lite?
av JT855
Ja, jo då är jag med :) Problemet är bara att jag inte har nån 15G just nu och måste få dit 2,3 katten för att besikta eländet :) Alltså blir det att kapa och svetsa lite för att få ihop det. Laddet är väldigt stabilt, känner inga dimpar alls i laddtrycket.
av JT855
Precis, det är 2,3 katten jag vill ha dit på 2,0an. Har skrotat en 2,3 T5 tidigare och orkar inte lägga pengar på 2,0an. Turbon var bara lite funderingar om man i framtiden skulle göra ett turbobyte :)
av JT855
Då har man tappat 20 hk eller nått då man har en katalysator på plats... Den förra var ju fan tom, inte så jävla konstigt att besiktningen tyckte bilen hade lite höga avgasvärden... Men den gick fan mycket bättre med den :)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]