Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 6003
Min V70 08 diesel D5 havererade idag fullständigt. Lagret i AC pumpen skar, AC remmen gick av, remmen for in i ett hål i karmemskåpan o kom in mellan kamremen o kamremsskivan med följd att kamremmen for av och motorn havererade. Någon där ute som har liknande erfarenheter.
Senast redigerad av 1 6003, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V9097
Men vilken djävulsk otur. Bedrövligt att AC-pumpen skär på en 5år gammal bil, men att följderna blev så stora måste vara extrem otur.

Hoppas det löser sig utan att du blir ruinerad.
av Cox
Kontrollera med Volvo och stäm av. det finns nämligen en 5 årig godwill på kompressorn.
Det är troligt att du får även motorn utbytt, då kompressorn är orsaken till raset.
Min kompressor skar förra året fick den utbytt, dock fick jag inget annat förstört när den rasade.
Användarvisningsbild
av StefanN
Det är ganska många som har drabbats, det är väl bara bilar med kamkedja som kan va lugna då man "bara" riskerar kompressorn. Men det verkar va en riktigt dålig kompressor som volvo hittat på nån loppis.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V9097 skrev:...., men att följderna blev så stora måste vara extrem otur.
Det är inte otur utan idiotbesparing som är anledningen, Det hade räckt med en "plastflärp" för någon krona mellan aggregatremmen och kamremmen för att förhindra att detta händer.

Det är inte helt ovanligt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
VolvoB20 skrev:
V9097 skrev:...., men att följderna blev så stora måste vara extrem otur.
Det är inte otur utan idiotbesparing som är anledningen, Det hade räckt med en "plastflärp" för någon krona mellan aggregatremmen och kamremmen för att förhindra att detta händer.

Det är inte helt ovanligt.
Kanske något för hemmapularen att fixa dit en plastflärp? =)
av PelleK01
Har man gjort någon förändring på dom senare modellerna eller risker man kompressorhaveri på MY 12 och 13 också? Sorry för OT :oops:
av perhall
PelleK01 skrev:Har man gjort någon förändring på dom senare modellerna eller risker man kompressorhaveri på MY 12 och 13 också? Sorry för OT :oops:
Värre OT har jag varit med om:)
av 6003
Cox skrev:Kontrollera med Volvo och stäm av. det finns nämligen en 5 årig godwill på kompressorn.
Det är troligt att du får även motorn utbytt, då kompressorn är orsaken till raset.
Min kompressor skar förra året fick den utbytt, dock fick jag inget annat förstört när den rasade.

Tackar det ska jag göra!
av Sharker
Har råkat ut för samma sak för några dagar sedan med min V70 2,4D 2008.
Goodwillen gick ut December 2012 och jag kommer inte få någon ersättning.
Ska med andra ord bekosta detta själv eftersom försäkringens motorskada inte heller gäller pga milen på bilen.
Reparationen kommer att kosta ca 75000:- vilket inte känns bra.
Det tråkiga är att Volvo inte kan ta sitt ansvar och återkalla samtliga bilar med detta konstruktionsfel.
Dom har tydligen gjort detta med några med 2008 års modell men inte alla.
Det sägs att AC kompressorn är omgjord och numera inte har det tidigare konstruktionsfelet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]