NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag var ute nu ikväll och körde (Dagen efter att jag fått tillbaka bilen ifrån verkstad)

Och när jag svängde så lät det som att någon broms låg i.. bara köra mera och kontrollera, lär bli verkstad igen.. Eller så kanske det bara är en sten.

Har någon av er haft detta problem?

Mvh
Troligen nån sten som fastnat mellan bromskiva och bromsskölden, brukar vara vanligt den här tiden på året, speciellt grövre sandsten som strös ut på vägar mot ishalka.

Prova att backa lite och sväng fram och tillbaka så brukar det lossna. Om det inte hjälper så kan du prova att trycka in skölden lite med en skruvmejsel.
Han menar bromsskölden, en tunn plåt som sitter "bakom och ganska nära bromskivan".

Har du aluminium fälgar så kommer du åt att trycka "bort" skölden lite från skivan med tex en skruvmejsel så som dieselputte skriver, så att en eventuell sten som fastnat kan ramla bort.
Har du plåt fälgar så kan du prova sticka in handen bakom hjulet och försöka rycka lite i skölden. Eller plocka av hjulet och trycka bort den.

Sköldarna på v50 är felkonstruerade och sten mellan sköld och skiva är vanligt. Jag har nog fått 4-5 stycken den här våren
Okej!

Tur att jag har lättisar då! Jaha, var ute och tittade nu, såg skölden med ficklampa.. Så ska ordna detdära imorgon!

är iaf sjukt nöjd med förbrukningen! 0.46l/100km på landsväg med vintersulor!! det är MINDRE än min förra volvo c30 2.0d!!!!! Helt sjukt
v50d5r skrev:Okej!

är iaf sjukt nöjd med förbrukningen! 0.46l/100km på landsväg med vintersulor!! det är MINDRE än min förra volvo c30 2.0d!!!!! Helt sjukt
0.46 lät jäkligt bra, nästan för bra för att vara D5 då man läst att de oftast ligger över 0.55. Har för mig att jag som lägst vid 100% landsväg kommit ned i 0,52 med sommasulor och då har man fått hålla max 80km/h (2.0d) Saknar min förra bil, V70 D5 -03 som drog 0.52 vid landsvägskörning, men den var utan DPF och svindyr skatt....
dieselputte skrev:
v50d5r skrev:Okej!

0.46 lät jäkligt bra, nästan för bra för att vara D5 då man läst att de oftast ligger över 0.55. Har för mig att jag som lägst vid 100% landsväg kommit ned i 0,52 med sommasulor och då har man fått hålla max 80km/h (2.0d) Saknar min förra bil, V70 D5 -03 som drog 0.52 vid landsvägskörning, men den var utan DPF och svindyr skatt....
Tycker det jag också! Kanske något fel?! Men vid pump med enkel tankeräkning och enligt färddatorn så kom jag 40 mil på 20 Liter blandad körning och då tankade jag i 20 L då den var näst intill sopslut i tanken!
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]