Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
MattiasD skrev:
Droopy skrev:Uppgraderade min T4F i somras till sen sus 3.0
Märkligt att 2 service tekniker vid 2 olika tillfällen påstått att de lagt in nya programvaran. Det känns som att prata med en vägg ibland....nåja, nu ska ändå V60n bytas bort så jag gör inget mer försök att få uppdateringen.
Exakt, det är precis så jag känner också..! Vi snackar inte samma språk alltid helt enkelt. Men jag tror faktiskt att det internt hos Volvo inte finns något som bara heter "Sensus 3.0". Det är nog mer komplext än så när teknikern börjar kolla upp sina instruktioner och manualer... (vilket någon också påtalat och visat i ett tidigare tidigare inlägg i den här tråden.)

Slutsatsen blir att det alltså är mycket välkommet för Volvo att jobba på att snarast tydliggöra exakt (exakt!) vad som ingår i "fria uppdateringar" (som givetvis skall installeras exakt lika för alla, utan att man skall behöva lirka med sin tekniker och oavsett i vilken landsände man bor) och vad som kan köpas till och vad det i så fall kostar!
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag tror att det är så här:

De "vanliga" uppdateringarna, som är skrivna i någon form av kompakt "maskinnära" språk, packas ihop till ett paket av uppdateringar
Dessa är små i storlek och laddas via serviceuttaget, för vi pratar ett antal kb kod, det verkar alla tekniker ha fattat

Sensus är frågan om ca 70MB tror jag det var, och laddas helst via USB porten, genom att laddningen triggas på något sätt via service uttaget, fast mjukvaran finns på USB stickan, som förövrigt måste vara Volvo godkänd
Detta gör att Sensus inte finns i det färdiga paketet som finns färdigt vid service uppdatering utan man måste veta att det kräver lite extra pyssel

Min tekniker tar reda på vad som gäller om han inte vet, en bidragande orsak till att jag är återkommande kund hos en och samma ÅF, bra verkstadschef och en mycket bra tekniker

Det ska förövrigt finnas mera pålästa tekniker hos ÅF, som dom andra kan fråga, så det handlar nog om hur intresserad man är
av Micke008
När teknikern kopplar in bilen får de upp vad som kan uppdateras vad jag har förståt (likna det via hemsidan för Windows update)

Mjukvaran skickas via bluetooth från teknikerns dator till en enhet som är ansluten till bilens diagnostikuttag.
Skulle det vara en mjukvara på flera MB så ombeds teknikern att ansluta ett USB-minne till sin dator som sen ansluts i USB-uttaget i bilen, inladdning av mjukvaran från USB-minnet trigas via bluetooth kommunikationen med bilen.

Teknikern kan själv inte gör något aktivt val när de vill ladda ner mjukvara en eller andra vägen. Och de måste med största säkerhet ladda mjukvara på nytt till varje bil från Volvo centralt. Så är det en verkstad med dålig internetanslutning så kanske det tar en stund att ladda ner en större fil dock är ju inte 70MB så mycket på en uppkoppling på någon eller några Mbit.
av Petzzon
Någon som betalat för att få v3.0? I så fall vad kostade det. Min bil är över 2 år så lär väl inte kunna få det på Garanti, frågan är om man skall försöka få med det vid nästa service. Är ju dock ett tag kvar och är sugen på det nu.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Det tråkiga är att verkstäderna verkar ha noll koll, min bil är till service och när de ringde och sa att den var klar så frågade jag om de har lagt in senaste Sensus så att jag får bränslestaplarna, svaret var att det gör man inte om det inte är något fel på den Sensus version som är i bilen.
Tråkig inställning hos kundmottagarna, bör kanske be dem läsa här på forumet.
av alebak
Min XC60 var ny juni 2012, verkstedet oppgraderte til v3.0 uten spørsmål (og kost) da jeg hadde den inne for en på en garanti sak.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick Sensus 3.0 i samband med garantifix av att radion hängde sig på en viss kanal. Men annars är det sant att Volvo inte uppgraderar alla mjukvarorna i samband med service, trots att de påstår det. De uppgraderar inte sånt som är besvärligt för dem, men i reklamen finns inga undantag.
av Tobbev
Hade min bil inne på service i dag och frågade när jag hämtade bilen om det hade uppdaterats några mjukvaror. Då sade serviceteknikern att detta bara görs vid 3000-mila service, inte vid årsservice (jag har bara kört runt 2300 mil på två år med min V60).

Om det stämmer eller ej vet i tusan, jag är rätt säker på att jag har senaste mjukvarorna ändå. I vilket fall så är det bra att man har en svåger som jobbar på Bilia (det är inte på Bilia jag har serviceavtal)
av Droopy
Det verkar ju tyvär vara lite si och så vad som görs och inte görs runt om i landet. Jag var nyligt inne med min kärra på första servicen ( 1200mil ) och det stod då i protokollet att mjukvaror hade uppdaterats, om de sedan har gjort det el ej vet jag ju såklart inte.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Tja nog uppdaterade de lite programmvaror men inte Sensus vid 4000 mila servicen i veckan, allt enligt ett "service 2.0" papper som låg i bilen...
Konstigt att man inte har tydliga rutiner på hur detta skall skötas utan görs lite hur som helst mellan åf.
Tilläggas kan att det är Bilia som anlitats vid service.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 30

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]