Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#739350
"Smart" att backa mätaren till förhållandevis höga 32000 mil. Säkert inte det första man tänker på att en bils mätarställning är backad då.
Användarvisningsbild
av joel80
#739478
Du köpte alltså bilen av en bilfirma? Isåfall borde du väl med nuvarande konsumentlagstiftning kunna kräva reparation eller återbetalning från dem? Alternativt ersättning för de tidigare utlägg du haft med bilen sen köpet.. (Kanske är svårt då du inte rapporterat dem direkt till dem.)
Vänd dig till en konsumentrådgivare och se vad du kan göra mot bilfirman.. Du verkar ha skapligt mycket bevis för att faktiskt kunna driva något mot dem. Lägg inte fram allt direkt utan använd det allt eftersom för att bevisa att dom ljuger!

Önskar att man hade en juridik-utbildning så man kunde ställa upp o hjälpa dig att sätta dit sånt här avskum!
av SEpaket
#739566
Tyvärr brukar ARN i dylika fall avgöra att du får stå för reparationen, eftersom en bil som rullat 32 000 mil kan anses vara sliten och brukad och inte går att betrakta som ny eller felfri. Man får så att säga räkna med fel då.

I ditt fall så har man dock manipulerat med mätaren och givit dig intryck och uppgift att kamremmen var nyligen bytt. Och eftersom uppgifterna var medvetet manipulerade så kan detta vara skäl till att häva köpet. Ligger farligt nära bedrägeri. Rekvisiten för bedrägeri är att du får en felaktig uppgift som gör att du gör något du inte skulle gjort om du vetat om hur det egentligen låg till och att en egendomsöverföring skett. Här har du fått felaktiga uppgifter och man kan rimligen antaga att du inte skulle köpt bilen om du vetat om sanningen. Det kan vara värt att kolla upp, i alla fall. Problemet är att bilfirman och föregående ägaren kan skylla på varandra. Underlättas av att Harri och Kari verkar vara släkt och delägare i firman båda två.
av Droopy
#741747
Utan att veta tippar jag på att KH-Bilservice sk*ter fullständing i ARN och deras rekomendationer, käns lönlöst att ens försöka med ARN i detta fall. Hade hellre besökt firman personligen och förklarat läget och se hur de ställer sig. Men jag tror bestämt att på de milen fins inget att hämta, allt kan iaf hända efter 30k mil och mätarskruvningen lär de inet erkänna iaf då de verkar vara en riktig bilskojare detta.
#742695
Sorglig historia. Lider med dig i denna härva.

Konsumentrådgivarna i din kommun är gratis att prata med och har säkert full koll på vad som gäller och vad du kan göra.

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]